SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, January 13, 2013

PENGALAMAN MENGAJAR MATEMATIK (ABSTRACT AND CONCRETE EXPERIENCE IN LEARNING)

Asalnya penulis blog (PB) dicalonkan sebagai bakal guru bahasa Inggeris dan Matematik, pendidikan awal remaja, iaitu peringkat menengah rendah. Tempoh latihan praperkhidmatan ketika itu ialah kira-kira dua tahun setengah, termasuk praktikum. PB ditempatkan di Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim (MPTI, kini IPTI) di Johor Bahru, bersebelahan Sekolah Tun Fatimah.

Jodoh PB sebagai calon guru matematik tidak panjang apabila sebulan selepas itu datang tawaran menyambung pengajian di fakulti ekonomi, UKM. Kelas Pengajian Inggeris Matematik (PIM) ketika itu hanya mempunyai 20 orang guru pelatih dan dianggap lebih 'glamor' berbanding dengan kursus lain. Pensyarah juga mencadangkan PB menjalani latihan perguruan hingga selesai kerana peluang bagi lulusan PIM terbuka luas, termasuk program TESL di luar negara.

PB akhirnya memilih UKM dan mengucapkan selamat tinggal kepada MPTI. Namun, kalau sudah suratan untuk menjadi cikgu, PB akhirnya memilih untuk menerima tawaran sebagai guru sandaran tidak terlatih (GSTT) walaupun dalam masa yang sama diterima secara sangkut di Unit Perancangan Ekonomi Negeri Perak (Upen), selain tawaran mengikuti kursus perakaunan cukai selama setahun di Universiti Putra Malaysia (UPM). Kemudian, PB diterima masuk ke Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) untuk pengajian diploma pendidikan, tetapi dalam opsyen perdagangan keusahawan dan sejarah.

Walaupun tidak meneruskan pengajian pendidikan dalam opsyen matematik, PB masih diberi kepercayaan  oleh pengetua untuk mengendalikan kelas tambahan untuk murid asrama. Walaupun ada suara tidak senang, PB berpegang kepada kepercayaan dan keinginan menolong murid yang mungkin memerlukan sentuhan tunjuk ajar yang berbeza. PB juga menerapkan motivasi, kemahiran generik pembelajaran dan konsep kecekapan dalam keadaan genting (pengurusan krisis).

Seorang rakan PB yang merupakan guru matematik meminta PB mengendalikan kelas pemulihan bagi pelajar jurusan sastera. PB dengan senang hati menerima pelawaan itu kerana yakin bahawa jika diberi harapan, pelajar sastera juga boleh maju dan mencatat kejayaan dalam mata pelajaran matematik berdasarkan keupayaan sedia ada mereka. Murid didedahkan dengan kaedah yang paling mudah dan ringkas untuk memilih bidang pembelajaran secara ansur maju.

...

...

...

...

...

No comments: