SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, February 22, 2015

BAB 8 NOVEL 'PANTAI KASIH' TINGKATAN 4 (ENGAGE WITH A HIGH RISK STRANGER)

Sinopsis Bab 8: muka surat 119 - 134

Di hadapan wad biasa pesakit Unong Siron, Dr. Raiha mengelamun lagi. Raiha berasa terbatas antara Pusat Rawatan Pantai Kasih (PRPK) dengan kondominium mewahnya. Suasana wad biasa begitu ringkas, kecuali tirai penutup jendela yang sama dengan wad mewah sebagai menjaga tanggapan luaran. Ibu tua Unong Siron resah, langsung bertanyakan Dr. Raiha keadaan anaknya apabila anaknya yang masih di bawah pengaruh bius (ubat pelali setempat) disoroti 'semacam'. Dr. Raiha berhelah bahawa dia sebenarnya berdoa. Sejurus kemudian ibu tua Unong Siron tertidur dalam kebimbangan beralaskantikar mengkuang usang di situ.

Keadaan Unong Siron mengingatkan Dr. Raiha terhadap arwah Rohayu, anak tunggalnya bersama arwah Dr. Sadiz, serta majlis pengkebumian jenazah Ayu. Melihatkan Dr. Raiha seperti bersedih, Emma Yong, jururawat di wad itu segera inginkan kepastian. Raiha masih tertanya-tanya punca nasib malang Unong Siron yang sebelumnya dibedah sebanyak lima kali oleh Dr. Uwang. Emma Yong mengiyakan bahawa Unong Siron masih normal dan berharap pembedahan keenam di tangan Dr. Raiha sebagai yang terakhir.

Raiha kembali berkhayal seolah-olah sedang berada di kawasan perkuburan. Lelaki dan wanita yang mengelilingi liang lahad berubah menjadi Dr. Sadiz, Dr. Uwang dan Felicia Landosi yang menyeringai aneh ke arahnya. Suara Sadiz yang bengis mempertikaikan Raiha yang meneruskan kehamilan Ayu yang mengalami kecacatan itu, sedangkan dua anak Sadiz dengan isteri pertamanya normal belaka. Setelah dilahirkan, Sadiz mahu Ayu dihantar ke pusat rawatan khas. sungguh tidak disangka bahawa jenazah yang sedang dikerumuni ialah jasad Raiha sendiri.

Lamunan Raiha gerhenti apabila Emma Yong menyentuh bahunya. Namun, Raiha sempat melanjutkan khayalannya sebelum Ariana Abdullah tiba-tiba muncul dalam keadaan cemas dengan berita Felicia Landosi ditahan oleh penceroboh yang menyamar sebagai doktor sebelumnya. Setibanya di luar bilik bedah ternyata ia dikunci dari dalam. Pemuda itu menghunis pisau bedah di atas dada Felicia, kemudian bertindak melontarkannya ke arah pintu apabila menyedia dia diperhatikan.

Doktor palsu itu menjerit tidak mahu diganggu, sedangkan Felicia yang sedang meracau seolah-oleh rela dalam keadaan kusut masai. Raiha tidak membenarkan cadangan pengawal yang cuai di situ untuk merempuh pintu bilik bedah kerana boleh mengancam nyawa Felicia. Ariana memberitahu Dr. Alex Ng panggilan kepada polis sudah dibuat. Raiha mahu kes itu ditangani tanpa membabitkan Dr. Uwang yang kurang sihat.

Ibu Unong Siron menawarkan diri untuk memujuk doktor palsu kerana dia mengenalinya yang sama-sama bersekolah dengan anaknya itu. Dengan nada merayu ibu Unong Siron memberitahu anaknya parah dan memerlukan rawatan pemuda penceroboh itu. Dr. Mohammad segera menambah bahawa 'doktor' perlu bersegera kerana mereka kononnya juga pesakit yang menunggu giliran rawatan. Raiha pula memasang perangkap kononnya Unong Siron sudah dipindahkan ke hospital besar. Pemuda itu bersetuju dengan 'cadangan' Dr. Alex Ng untuk dihantar oleh kewan mereka (sebenarnya pengawal) ke hospital besar (sebenarnya hospital jiwa). Pemuda yang diberi ubat penenang itu bekas penuntut perubatan yang gagal menamatkan pengajian. Felicia yang separuh khayal enggan disentuh oleh Raiha.

Watak dan perwatakan

Dr. Raiha: bijak, membuat keputusan yang tepat menegah pengawal daripada menyerbu masuk ke bilik bedah dan menahannya sebaik sahaja dia berjaya dipujuk oleh ibu Unong Siron

ibu tua Unong Siron: berhati-hati, berjaya memujuk doktor palsu dengan wajah sayu dan nada sedihnya

Emma Yong: prihatin, sentiasa mahu memastikan keadaan Dr. Raiha baik-baik sahaja ketika melawat Unong Siron

Ariana Abdullah: cekap, merujuk orang yang tepat apabila berlaku kecemasan

Pemuda penceroroboh PRPK / doktor palsu menyamar / pesakit jiwa: berjaya membuat huru-hara dan suasana cemas, tetapi masih memiliki kelemahan

Dr. Alex Ng: bertindak cepat, segera mencelah bagi memerangkap pemuda yang menceroboh sebagai doktor palsu

Dr. Mohammad: tidak mudah putus asa, walaupun gagal memujuk pemuda penceroboh pada awalnya, dia tetap berusaha dengan bantuan Dr. raiha dan Dr. Alex Ng

Latar masyarakat

Masyarakat yang bijak

Masyarakat pesakit jiwa

Masyarakat yang berhati-hati

Nilai

Kebijaksanaan

Ketelitian

Keprihatinan

Persoalan

Kebijaksanaan dalam membuat keputusan segera

Ketelitian dalam tindakan

Keprihatinan terhadap tingkah laku orang lain

Pengajaran

Kita hendaklah bijak dalam membuat keputusan

Kita hendaklah teliti dalam bertindak

Kita hendaklah prihatin terhadap tingkah laku orang lain

Latar tempat

Wad pesakit biasa / Unong Siron

Bilik bedah


Latar masa

menjelang tengah malam

Perbincangan kbkk / kbat

Pematuhan terhadap tatacara piawai tindakan, S.O.P. di tempat kerja / belajar

Pengurusan krisis / saat kecemasan

Pelan luar jangka menghadapi penceroboh di rumah / pejabat / kompleks membeli-belah

1 comment:

Unknown said...

Terimkasih,banyak membantu!