SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, April 14, 2010

BAHANG PANAS MASIH TERASA (HOT WEATHER IN MALAYSIA)

Jabatan Kaji Cuaca (kini Jabatan Metereologi) pernah meramalkan bahawa fenomena cuaca el-Nino akan berakhir pada awal bulan April. Kini, ketika pertengahan April beransur-ansur pergi, bacaan suhu setinggi 36 darjah celcius masih berterusan. Tauke kedai elektrik menarik nafas lega justeru permintaan terhadap alat pendingin hawa meningkat secara mendadak.

Malam yang biasanya dibalut kedinginan bertukar kepada panas yang agak luar biasa. Hujan an yang turun berselang hari tidak mengubah keadaan. Ujian Ilahi ini pasti ada hikmahnya.

Ciri iklim khatulistiwa di Malaysia yang panas lembap menyebabkan rembesan peluh mudah dibebaskan. Tanpa pergerakan dan senaman pun, peluh memercik di dahi dan membasahi tubuh. Perangkap bau hangit di celah lipatan anggota badan berpotensi mengganggu penampilan seseorang di khalayak ramai, atau ketika menghadiri majlis tertentu.

Cuaca panas yang ekstrem juga mungkin mempengaruhi aras air sungai dan empangan yang membekalkan air bersih kepada pengguna. Krisis air yang pernah berlaku di Melaka pada dekad 1990-an dahulu patut menjadi iktibar. Air yang sebelumnya sering dibazirkan seolah-olah menjadi emas permata yang menjadi rebutan.

Tanpa disedari bahawa kita hanya menghargai sesuatu setelah kita ketiadaannya. Sumber air sebagai anugerah alam ciptaan Ilahi (endowment) ialah nadi kehidupan seluruh isi alam. Tanpa air, bumi hanyalah sebuah hamparan gersang lagi tandus tanpa penghuni. 

Dalam kajian ekonomi terdapat teori dengan paradoks harga air dengan berlian. Mengapa air yang begitu berharga dapat dijual dengan harga yang rendah, sedangkan berlian yang bukan  sandaran hidup mati manusia dijual dengan harga yang melampau tinggi? Kepada pelajar ekonomi, silalah jawab...

Cuaca panas juga mungkin mempengaruhi emosi seseorang. Pertimbangan mudah goyah. Orang cepat melenting dan melampiaskan rasa marah tanpa berfikir panjang.

Semua pendapat di atas boleh diuji menerusi penyelidikan. Sehingga data dapat dikumpul, sebarang pendapat mungkin hanya bertaraf dakwaan (claim), atau sekadar falasi (penyataan palsu). Namun sebagai proses sumbang saran, perbincangan sebegini tetap memiliki kekuatan dan signifikan yang tersendiri...

4 comments:

Ken Wooi said...

yeah, it's so hot these days.. =/

Anonymous said...

human also can't stand extreme cold or winter... that's why teams like MU, Real Madrid, Bayern Munich had thier preseason season in Asia!

Luqman Din said...

betul cikgu... benar2 panas.. ada satu hari tu, rasa mcm berada di padang pasir je :)

CIKGU AZHAR RODZI said...

terima kasih kenwooi, anonymous, luqman din...

petang semalam hujat lebat

namun, panas masih juga membahang

mudah-mudahan kita terus dilindungi-Nya...