Soalan yang mungkin menarik perhatian penyelidik ialah pihak mana yang lebih dominan dalam proses pembentukan disiplin anak. Ibu bapa, guru, rakan sebaya, media, artis, penulis novel picisan atau siapa? Mungkinkah juga disiplin anak terbentuk berdasarkan perkembangan jasmani, emosi, rohani dan intelek anak-anak itu sendiri?
Setelah lahir, anak-anak akan menjalani proses pembelajaran dengan meniru tingkah laku anggota keluarga, terutamanya ibu bapa. Tahap kebergantungan (dependency) terhadap ibu bapa begitu tinggi. Lama-kelamaan, anak-anak yang mengalami perkembangan kognitif (akal) yang hebat mula meningkatkan tahap autonomi dengan keinginan membuat keputusan sendiri. Tahap autonomi perlahan-lahan menggantikan tahap kebergantungan yang mulai menurun.
Apabila tahap autonomi anak kian meningkat, pengaruh ibu bapa dalam pembentukan disiplin anak tidak lagi dominan. Tambahan pula, anak terdedah dengan proses sosialisasi di sekolah apabila berpeluang untuk berkongsi cerita, cita rasa, kecenderungan dan kegemaran sesama rakan sebaya. Guru sebagai pengganti peranan ibu bapa (in loco parentis) di sekolah menerusi kaedah pedagogi yang mantap berkeupayaan membentuk disiplin anak secara lebih holistik dan terarah.
Di samping menghadapi hakikat autonomi anak yang semakin meningkat, ibu bapa moden banyak menghabiskan masa di luar rumah untuk mencari rezeki. Sebahagian besar masa anak dipenuhi dengan aktiviti sekolah dan tuisyen yang digelar oleh orang-orang bandar sebagai pusat jagaan kanak-kanak. Terdapat juga sejumlah besar ibu bapa terpaksa bergantung harap kepada pembantu rumah asing untuk melihat-lihat anak mereka.
Ilmu dan kemahiran keibubapaan turut menjadi faktor kritikal dalam pembentukan disiplin anak. Ibu bapa mungkin mempunyai banyak kesempatan untuk mendampingi anak-anak mereka, namun kejayaan dalam membentuk disiplin anak dihadkan oleh ketiadaan ilmu dan kemahiran yang diperoleh secara formal untuk berinteraksi dengan anak. Pendekatan terlalu tegas, atau terlalu berlembut merupakan dua jenis ekstrem yang menjejaskan pengaruh ibu bapa dalam membentuk disiplin anak.
Masalah sosial remaja dan anak muda hari ini menunjukkan bahawa ibu bapa tidak dapat berperanan dalam pembentukan disiplin anak. Kita patut sedih untuk mempercayai bahawa bilangan penghuni pusat serenti dan pusat perlindungan gadis remaja terus bertambah. Kes-kes ponteng sekolah, lepak, lumba haram, menghisap rokok, minum arak dan pergaulan bebas anak remaja kita memerlukan tindakan drastik.
Kita tidak seyogia menyalahkan ibu bapa atau sesiapa justeru peranan membentuk disiplin anak tidak dapat dipikul dan ditunaikan. Satu dasar peringkat kebangsaan dengan menggembleng segala sumber yang dikenal pasti bagi menyempurnakan tugas mebentuk disiplin anak. Pihak berwibawa mesti menyediakan mekanisme dan persekitaran yang baik supaya tugas membentuk disiplin anak menjadi lebih berkesan...
1 comment:
Thank you ...boleh terus jadikan sebagai teks ni
~ Dhesegaan
Post a Comment