SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, April 23, 2010

PEPERIKSAAN MUET STPM BERMULA (MICHAELIAN'S SIXTH FORM FACING MUET EXAM)

Ipoh, Sabtu: 24 April 2010 / 9 Jamadil Awal 1431

Sejumlah 173 orang calon STPM SMK St Michael, Ipoh (SMI) menduduki peperiksaan kertas Muet (Ujian Bahasa Inggeris untuk Universiti di Malaysia). Komponen yang diuji ialah Reading, Writing dan Listening. Ujian Speaking dijadualkan pada 3  Mei ini.
Sebelum memasuki dewan, seperti biasa calon peperiksaan berkumpul di dataran badminton. Guru tingkatan mengambil kedatangan calon dan memastikan mereka beratur mengikut susunan abjad. Kebetulan, hari ini ialah hari ganti persekolahan untuki hari raya puasa dengan menggunakan jadual Isnin.
Gred keputusan kertas Muet diberi bedasarkan skala band. Gred tertinggi yang boleh dicapai ialah band 6. Tahun lalu, hanya seorang calon, iaitu Wong Hon Kit berjaya mencapai band tertinggi berkenaan. Banyak calon yang hanya dipisahkan dengan dua tiga markah terpaksa berpuas hati dengan band 5.
Secara umum, tiket memasuki universiti tempatan ialah pencapaian minimum band 3. Namun, bagi kursus kritikal seperti perubatan, pergigian, farmasi, kejuteraan dan ekonomi, band 4 ke atas memiliki peluang yang lebih baik. Keputusan Muet kali ini dijangka diumumkan pertengahan tahun ini.
Kebiasaannya, calon yang meraih band 3 ke bawah akan mendaftar semula untuk peperiksaan Muet pusingan kedua dalam musim peperiksaan STPM bertulis pada bulan November. Walau bagaimanapun berdasarkan pengalaman tahun-tahun terdahulu, calon yang memperoleh band 4 dan band 5 turut mendaftar sebagai calon mengulang. Yuran yang dikenakan ialah RM 60.

Pelajar masih boleh cuba meningkatkan gred Muet hingga ke band 6 semasa menuntut di universiti kelak. Kepentingan menguasai bahasa Inggeris tidak dapat dielakkan justeru kebanyakan buku rujukan pengajian tinggi ditulis dalam bahasa berkenaan. Kelulusan minimum band 3 juga dijadikan syarat untuk penganugerahan ijazah sarjana muda...

No comments: