SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, April 1, 2010

UA3 JUARAI KAWAD HARI SUKAN ST MICHAEL (COLOURFUL SPORT DAY AT SMI)

Ipoh, Khamis: 1 April 2010  / 16 Rabiul Akhir 1431
Rumah sukan Augustus menjuarai keseluruhan acara sukan edisi ke-83 SMK St Michael, Ipoh  dengan mengumpul 508 mata, jauh meninggalkan tiga pesaing yang lain. Sementara itu, U Paul berjaya memintas Patrick untuk mengelak daripada menghuni kedudukan tercorot. Rumah La Salle masih naib juara.
Antara acara yang mendapat perhatian ialah pertandingan kawad perbarisan antara kelas. Ternyata bahawa segala persiapan rapi, termasuk penyediaan 'kostum' untuk dijadikan sebagai gimik membuahkan hasil. Michaelian berjaya membuktikan bahawa semangat kerja berpasukan, kesungguhan dan kualiti kepimpinan dalam kalangan pelajar merupakan faktor kritikal yang menjamin kecemerlangan.
Pertandingan kawad dikategorikan mengikut tingkatan, iaitu daripada tingkatan satu hingga enam atas. Kategori tingkatan enam diungguli oleh UA3 (6 Atas Kemanusiaan 3). Sesuai dengan usia kematangan mereka, semua kelas tingkatan enam menampilkan kelainan formasi gerak. Namun, tingkatan lain tidak kurang hebatnya dari segi keseragaman dan gimik.
Malah, seorang hakim pertandingan yang enggan mendedahkan identitinya berkata, jika ditetapkan pemenang keseluruhan, satu daripada pasukan tingkatan empat bakal bergelar juara. Apa-apa pun, tema sekolah edisi 2010 "Know Yourself & Be Yourself" nampaknya benar-benar ditonjolkan. Ejaan dan variasi fon sahaja yang mungkin berbeza.
Penyertaan pasukan sekolah lain dalam acara jemputan juga amat menggalakkan. Kelihatan kelibat pelari pecut SMK Gunung Rapat, sebuah sekolah kluster kecemerlangan sukan, Anderson, Jelapang Jaya, Convent dan lain-lain. Walaupun pertandingan jemputan, jelas bahawa saingan yang dihadirkan begitu sengit.

Acara peserta dalaman tidak kurang sambutannya. Gamat sekali suara sokongan kepada pelari rumah masing-masing. Perjalanan acara berjalan dengan lancar, dan disiplin pelajar amat terkawal. Tiada sebarang insiden kecederaan.

Kejohan sukan tahunan ialah salah satu acara wajib dilaksanakan oleh pihak sekolah. Kini, Kementerian Pelajaran telah memberi penegasan supaya setiap pelajar terlibat dalam sekurang-kurangnya satu acara sukan yang bersesuaian dengan keupayaan dan minat masing-masing. Kalah menang ialah output, sedangkan perkara yang lebih ditekankan ialah proses pembelajaran yang merangkumi persediaan fizikal, mental, disiplin dan taktikal.
Pelajar memang berhak untuk bergembira dan meraikan kemenangan pasukan masing-masing. Raut wajah yang ceria dan gelak tawa yang sederhana itulah identiti sebenar pelajar yang meniti usia remaja. Pembelajaran di bilik darjah sepatutnya diberi suntikan elemen yang sama.
Hanya ucapan terima kasih dapat dirakamkan kepada semua pihak yang bertungkus-lumus menjayakan sukan tahunan SMI ke-83, sama ada yang nampak menonjol, atau petugas belakang tabir. Tetamu  kehormat, Encik Koo Kim Kuang pasti terhibur sambil mengimbau nostalgia ketika bersekolah di SMI. Jumpa lagi tahun hadapan untuk edisi ke-84...

(catatan: penulis blog ialah bendahari kejohanan, dan ketua hakim lorong)

No comments: