SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, April 28, 2010

CERPEN KOMSAS TINGKATAN 4: MEMORI SEORANG TUA (THE OLD STORY OF A SENIOR CITIZEN)

Karya Zahari Affandi yang mengisi halaman 109 - 130 (22 muka surat) antologi "Harga Remaja" menggunakan teknik penceritaan sudut pandangan orang ketiga. Maknanya, pengarang tidak terbabit dalam cerita, tetapi seakan-akan serba tahu tentang segala gerak-geri fizikal dan lintasan fikiran setiap watak yang ditampilkan. Sebagai salah seorang penulis tersohor tanah air,  Zahari berjaya mengajak pembaca supaya berfikiran matang, di samping menyelami kisah perjuangan generasi silam dalam proses mengusir penjajah dari bumi Tanah Melayu.

Orang tua yang menjadi watak utama ialah Pak Itam. Usianya menjangkau angka 85 tahun. Pak Itam menjadi sangat sibuk dan teruja untuk mengadakan majlis sambutan hali lahirnya buat kali pertama dalam hidup. Bukan untuk meniup lilin, bukan untuk menyanyi Happy Birthday. Pak Itam hanya berhasrat menjamu anak-anak Kampung Langat, selain cucu cicitnya di universiti. Pak Itam sekadar berhajat meluahkan semangat Melayu yang mengalir dalam dirinya remaja, dipenjarakan dan pernah bergelar majistret Melayu pertama.

Jiwa perjuangan Melayu yang menebal dalam diri Pak Itam tidak dikongsi oleh isterinya, Nurhidayah. Ketika meringkuk di penjara Singapura, sang isteri datang membawa surat fasakh, dan membawa sekali Izwan dan Iman, zuriat mereka. Pak Itam hanya mampu menyapu si air mata.

Majlis hari lahir Pak Itam juga mahu disisi dengan pameran koleksi keratan akhbar dan majalah lama. Dengan pertolongan Tuk Mat, Pak Itam turut menjemput budayawan dan seniman terkenal membuat persembahan. Tuk Mat (yang membahasakan Tuk Itam sebagai "bapa) sekeluarga menguruskan makan pakai Tuk Itam tanpa sebarang bayaran.

Pak Itam mengkhayalkan bahawa wartawan muda akan berebut-rebut mengerumuninya untuk menadapat bahan berita. Kesempatan itu akan digunakan untuk mencurahkan segala kisah dan pengalamannya berjuang. Akhirnya Pak Itam larut dalam ibadah sembahyang malam.

Keesokannya semua aktivitis budaya dan seni yang diundang datang membuat persembahan secara percuma untuk menghiburkan anak-anak Kampung Langat, serta cucu cicit Pak Itam. Namun, wartawan media tidak kunjung tiba. Makanan banyak tidak terusik. Durian masih bertimbun-timbun. Pak Itam hampa.

Sambutan hari lahir ke-85 Pak Itam juga ialah hari Pak Itam menutup mata buat selama-lamanya. Di celah-celah orang ramai yang berziarah muncul seorang wanita berusia membawa sejambak ros merah, melulut dan memegang kaki Pak Itam, sambil mulutnya kumat-kamit membaca sesuatu. Ketika wanita itu pergi, semua yang berziarah tercengang, kecuali Tuk Mat...

bersambung...

3 comments:

syahira said...

watak pak itam ni mmg wujud ke?siapa nama penuh dia ye?

cikgu azhar said...

wallahu a'lam, zahari affandi (pengarang) sahaja boleh jawab. buat sementara, anggap sahaja sebagai imaginasi pengarang cerpen sahaja...

syuhaila said...

terima kasih cikgu...