SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, April 9, 2010

MERENTAS DESA ALA SMI (THE MICHAELIAN RUN 2010)

Ipoh, Sabtu: 10 April 2010 / 25 Rabiul Akhir 1431
Walaupun kedudukan lokasi SMK St Michael, Ipoh (SMI) di tengah-tengah denyut nadi bandaraya Ipoh, acara wajib merentas desa perlu dijayakan saban tahun. Memandangkan persekitaran bandar raya yang sentiasa dipenuhi kenderaan bertali arus, pengubahsuaian dari segi laluan dan kawalan keselamatan diberikan penekanan. Walaupun warga SMI sudah lali dengan kebisingan enjin dan sikap pemandu yang bermacam-macam ragam, pengurusan krisis dan risiko tetap menjadi keutamaan majlis sukan SMI.
Sepertimana kejohanan sukan, peserta dibahagikan mengikut tingkatan. Pelari tingkatan 6 bagaimanapun dipecahkan kepada kategori lelaki dan perempuan. Para peserta dilepaskan sendiri oleh setiausaha sukan, iaitu Cikgu Helmi. Larian bermula pukul 8 pagi berhampiran pondok kawalan di pagar utama.
Seorang dua pelari perempuan kategori tingkatan 6 kelihatan menggalas beg. Mereka diberi teguran oleh petugas larian. Walaupun ada yang beranggapan bahawa penyertaan dalam larian sekadar memenuhi syarat, sikap menghormati peraturan merupakan petanda semangat kesukanan yang tinggi walaupun peluang kemenangan mungkin agak tipis.
Secara keseluruhannya, Michaelian telah mempamerkan kesungguhan dan sokongan yang tidak berbelah bahagi bagi menjayakan program wajib tahunan sekolah. Mereka hadir dengan persalinan larian yang sesuai. Sepertimana strata normal masyarakat, 5% mewakili golongan pemimpin, 90% pengikut biasa, 5% lagi agak devian, begitulah yang berlaku kali ini.
Kelompok 5% di atas ialah para pemenang yang berpotensi diketengahkan ke peringkat lebih tinggi. Kumpulan majoriti 90% peserta ialah pelari "amatur" yang tidak meletakkan sasaran kedudukan tertentu, manakala 5% lagi ialah kelompok "ala kadar" yang hanya berminat untuk menghabiskan larian semata-mata.

Setakat ini, SMI berjaya menghantar peserta ke peringkat daerah dan muncul sebagai pemenang utama. Berdasarkan catatan masa yang agak baik, harapan untuk bersaing di peringkat daerah dijangka sangat cerah. Saingan peringkat tinggi bukan sahaja bergantung kepada kekuatan fizikal, bahkan perlu dipakejkan dengan strategi dan taktik yang betul...

No comments: