SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, April 16, 2010

PENGAKAP KELANA SMI TERIMA PENGIKTIRAFAN (MICHAELIAN'S ROVER SCOUT GOT RECOGNITION)

Pertubuhan pengakap merupakan pilihan popular dalam kalangan pelajar sekolah. Sebagai sebuah pergerakan yang dikenali di serata dunia, aktiviti dan kemahiran yang diterapkan membentuk tahap disiplin dan semangat kesukarelaan yang tinggi untuk semua anggota pengakap. Di Makkah, khidmat pengakap digunakan sebagai petugas yang menyelaraskan laluan sejumlah tiga juta jemaah haji yang melakukan lontaran jamrah.
Pengakap Kelana SMK St Michael, Ipoh (SMI) yang dianggotai sejumlah 25 orang pelajar prauniversiti tingkatan enam atas dikategorikan sebagai sebuah badan pakaian seragam yang sangat aktif dan cemerlang. Di bawah bimbingan Cikgu Shahruzzaman yang juga pesuruhjaya pengakap daerah, serta kepimpinan beberapa orang pengakap raja, pengalaman pembelajaran yang disediakan menjadi pelengkap pakej pengajian prauniversiti tingkatan enam. Pada hari Rabu yang lepas (14 April 2010), sejumlah 18 orang lagi anggota pengakap kelana SMI telah menerima pengiktirafan masing-masing.
Pengakap kelana SMI dikenali sebagai Pengakap Kelana Kumpulan 02 Kinta. Tanda pangkat epolet merah disemat dan disarungkan kepada setiap anggota yang telah memenuhi segala syarat, tapisan dan ujian pengakap kelana. Mereka juga telah diwajibkan menyertai satu perkhemahan khas yang memberi pendedahan tentang ciri-ciri pengakap kelana.
Majlis penganugerahan tanda pangkat pengakap kelana telah dilangsungkan di wisma pengakap SMI. Penolong Kanan Tingkatan Enam, Puan Tan Cheng Choo, dan Puan Hajah Rasidah binti Ismail, juga guru penasihat pengakap kelana, telah diberi penghormatan menyempurnakan majlis. Anggota yang menerima pengiktirafan dan tanda pangkat pengakap kelana telah melonjakkan tahap kepengakapan mereka sebagai pemimpin, serta layak menyertai kegiatan pengakap kelana di seluruh dunia. 
Kejayaan pengakap kelana SMI memang membanggakan. Sebagai kumpulan pelajar tingkatan enam pertama yang menubuhkan pasukan pengakap kelana, mereka boleh dianggap sebagai penanda aras pencapaian kumpulan pengakap kelana SMI seterusnya. Semoga pengakap kelana SMI terus cemerlang dan sentiasa bersedia menabur khidmat bakti...

(Foto ehsan Cikgu Liew Boon Ket. Sila klik foto untuk paparan penuh)

No comments: