SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, April 25, 2010

PENGALAMAN SEHARI SEMALAM DI RUMAH PANGSA (THE FUTURISTIC HOME)

Rumah ialah ruang pemisahan fizikal yang membolehkan para penghuninya melakukan aktiviti persendirian. Orang luar tidak berpeluang menyaksikan perkara yang dibuat oleh isi rumah dengtan sewenang-wenangnya. Demikian pandangan pakar pengurusan tentang maksud sebenar rumah supaya tuan rumah mempunyai autonomi penuh terhadap ruang fizikal yang dimiliki, melainkan terdapat percanggahan dengan adat, budaya dan undang-undang.
Maka, konsep asas rumah sebagai semata-mata tempat tinggal tertolak dengan sendirinya. Definisi sebegitu mungkin masih relevan kepada kaum nomad yang berpindah-randah di kawasan hutan belantara, atau di kawasan padang pasir yang bagaikan tiada sempadan. Pembinaan tempat tinggal di kawasan yang tidak sah milik boleh dikenakan tindakan undang-undang sebagai penceroboh.

Ketika undang-undang rimba berleluasa, si gagah sangat berkuasa sedangkan si lemah menjadi mangsa. Sesiapa yang gagah boleh memacak kawasan tanah seluas mana yang dimahukan. Si lemah terpaksa mengemis simpati menumpang kawasan tuan tanah.
Terdapat juga kes tuan tanah terpaksa melepaskan hak milik tanah sebagai ganti kepada beban hutang yang tidak tertanggung. Sejajar dengan hakikat penawaran tanah yang terhad, nilai ekonomi tanah tetap meningkat dari masa ke masa. Tanah mampu dijadikan alat spekulasi untuk mengaut keuntungan segera akibat peredaran masa.

Di Malaysia, peluang untuk memiliki tanah menjadi semakin sukar. Majoriti penduduk tidak lagi berpeluang memperoleh lot tanah untuk mendirikan rumah sebuah (banglo). Pada masa hadapan, lebih ramai penduduk akan menghuni rumah pangsa, pangsa puri dan kondominium. Penulis blog (PB) yang pertama kali mengunjungi Singapura pada tahun 1991 mendapati kediaman seperti sarang merpati setinggi 40 tingkat di sana dinamakan sebagai estet perumahan.

Orang Singapura sanggup bertungkus-lumus bekerja siang malam mengumpul wang untuk mengintai peluang membeli hartanah di luar negara. Hari ini sebahagian unit hartanah elit di Dubai, London, New York, Ottawa, dan Sydney menjadi kepunyaan warga Singapura. Cuti tahunan mereka dihabiskan di sana, manakala pada waktu lain diletakkan di bawah pengurusan agen hartanah untuk menjana pendapatan sewaan.
Rakyat Malaysia sudah boleh menerima konsep kejiranan rumah pangsa. Malah, rumah pangsa, sama ada berstatus biasa atau mewah, bakal menjadi rebutan pembeli, serta penyewa pada masa hadapan. Dengan penambahbaikan dari segi reka bentuk ruang dan ciri keselamatan, serta ruang niaga dan perkhidmatan tersedia, kejiranan rumah pangsa memiliki daya tarikan luar biasa.
PB berpeluang tinggal di sebuah rumah pangsa dalam tempoh kira-kira 15 jam. Tempat letak kereta agak luas, tetapi terdedah kepada bahang matahari sepanjang waktu. Kemudahan lif tidak disediakan kerana pemaju bermain "kongkalikong" membina pangsa empat tingkat sahaja. Namun, penghuni di pangsa berkenaan berhujah bahawa mereka sebenarnya membeli lokasi.

PB akur dengan hujah penghuni. Kereta yang diparkir kebanyakannya dalam kelas sederhana mewah dan  mewah. Pendapatan penghuni pula antara 15 hingga 20k sebulan. Masa yang diperuntukkan di rumah menjurus kepada luar waktu kerja...

bersambung...

No comments: