SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, April 27, 2010

PELAJAR PRAUNIVERSITI ST MICHAEL TAMPIL KEBERANIAN (THE SOFT SKILL OF THE MICHAELIAN'S SIXTH FORM)

Ipoh, Selasa: 27 April 2010 / 12 Jamadil Awal 1431
Pelajar jurusan kemanusiaan (UA1, UA2, UA3) telah memenuhi jemputan menghadiri Seminar Integrasi 1Malaysia anjuran bersama Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak dan Majlis Keselamatan Negara. Seminar separuh hari itu berlangsung di Dewan Bankuet, Wisma Darul Ridzuan yang berjiran dengan SMK St Michael, Ipoh (SMI) (10 minit berjalan kaki). Pelajar SMI telah mendominasi sesi soal jawab.
Cabaran penceramah kedua, Dr Daniel Jason Jayasuria disambut oleh Ng Shu Kae yang kemudian disertai Nurul Syazwani, Kayithri dan Fong Kin Choy, semuanya dari kelas UA3. Isu yang dibincangkan ialah integrasi antara pelajar yang berlainan latar belakang di sekolah. Ringkasnya, pelajar SMI bersetuju bahawa keperluan pembelajaran menjadi sebab utama mereka lebih akrab.
Ivan Tan, seorang lagi pelajar UA3 terus menghangatkan suasana. Ivan memberi contoh dirinya sendiri yang berdarah campuran mampu berinteraksi dengan mana-mana masyarakat tanpa kekok. Ivan turut mencadangkan agar amalan sikap terbuka disemarakkan dalam masyarakat luas.
Nurul sekali lagi tampil bersuara menyebut tentang realiti pelajar yang lebih gemar bertutur dalam bahasa ibunda masing-masing, atau menggunakan bahasa Inggeris. Bahasa Melayu hanya dominan ketika pembelajaran mata pelajaran Ekonomi dan Pengajian  Perniagaan. Pelajar UA3 keenam yang bercakap, Ng Heok Khoon membuktikan keadaan sebaliknya apabila berhujah sepenuhnya dalam bahasa Melayu.
Mohd Safwan dari UA2 menjadi peserta seminar terakhir yang sempat memberi pandangan sebelum seminar ditutup dengan rasminya. Safwan berpendapat bahawa dalam apa-apa keadaan sekalipun, bahasa Melayu wajib dijunjung sebagai bahasa utama dalam sebarang urusan, manakala bahasa lain hendaklah dianggap sebagai sampingan. Bagi Safwan, bahasa Melayu ialah lambang jati diri rakyat Malaysia.
Seorang lagi penceramah yang mengisi slot seminar ialah Dr Abu Hassan Hasbulah, pensyarah pengajian media Universiti Malaya, merangkap felo kanan Zentrum Future Studies. Beliau menumpukan perhatian terhadap peranan bahasa dalam memupuk integrasi. Beliau memberi contoh pengalaman peribadi semasa masih bergelar pelajar Ph.D di Vienna, Austria.
Penulis blog (PB) dan Cikgu Shahruzzaman selaku guru pengiring telah dijemput khas oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Dato' Dr Abdul Rahman Hashim untuk menyertai Menteri Besar, Dato' Seri Dr Zambry Abdul Kadir, kedua-dua orang penceramah, pengarah majlis keselamatan negeri, dan beliau sendiri menikmati jamuan tengah hari di meja utama. Pada tahun 2006, PB pernah berada di kafe yang sama dengan rombongan Dr Zambry semasa menikmati minum petang di sebuah lapangan terbang antarabangsa di Asia Barat. Ketika itu, Dr Zambry ialah anggota kanan majlis mesyuarat kerajaan negeri (exco hal-ehwal Islam, pelajaran dan kebajikan) ...

No comments: