SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, April 18, 2010

DIRGAHAYU DYMM PADUKA SERI SULTAN PERAK (PERAK ROYAL HIGHNESS CELEBRATION: BRO. VINCENT IS NOW A DATUK)

Kuala Kangsar, Isnin: 19 April 2010 (4 Jamadil Awal 1431)

Menjunjung Kasih Sempena Ulang Tahun Keputeraan ke-82 Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah Ghafarullahu-Lah, D.K., D.K.M., D.M.N., D.K.A., Sultan, Yang Di-Pertuan dan Raja Pemerintah Negeri Perak Darul Ridzuan dan Jajahan Takluknya.
Baginda ialah seorang raja yang dikasihi rakyat jelata seluruh Malaysia. Sebelum menaiki takhta, baginda terlebih dahulu meniti puncak kegemilangan dalam bidang keadilan negara apabila menyandang jawatan Ketua Hakim Negara. Selain itu, sumbangan baginda dalam bidang sukan hoki tanah air begitu terserlah apabila menerajui Persatuan Hoki Malaysia sebagai Presiden.

Stadium hoki astroturf di Ipoh mengambil sempena nama baginda. Stadium Azlan Shah menjadi arena utama kejohanan jemputan Piala Sultan Azlan Shah yang diadakan saban tahun, walaupun kadang-kadang dipindahkan ke stadium hoki Bukit Jalil. Kejohanan jemputan itu dianggap sebagai perlawanan ujian antara gergasi hoki dunia seperti Australia, Belanda, India, Jerman, Korea Selatan, Pakistan, dan tidak ketinggalan tuan rumah, Malaysia.

DYMM Sultan Azlan Shah pernah bersemayam di Istana Negara sebagai Yang Di-Pertuan Agong, iaitu kedudukan tertinggi dalam struktur pemerintahan negara. Semua urusan pelantikan awam bermula dari perdana menteri hingga kakitangan awam biasa dibuat atas titah perintah DYMM Yang Di-Pertuan Agong. Keseluruhan pentadbiran yang membabitkan nama Malaysia juga atas perkenan baginda.

Sebagai contoh, kes al-Maunah disebut sebagai percubaan memerangi Yang Di-Pertuan Agong. Kerajaan Malaysia juga disebut sebagai kerajaan baginda. Sebagai raja berpelembagaan, rujukan terhadap Yang Di-Pertuan Agong ditujukan kepada kedudukan, bukan individu peribadi.

Sebagai seorang raja yang memiliki latar belakang akademik yang begitu cemerlang, baginda juga menerajui Universiti Malaya, iaitu universiti terulung negara, sebagai Canselor. Di bawah kepimpinan baginda, Universiti Malaya pernah tersenarai pada kedudukan ke-89 universiti terbaik dunia menerusi penarafan THES (Times Higher Educational Supplement) dan masih bertahan dalam kelompok 200 hingga kini. Anakanda sulung baginda, DYTM Raja Dr. Nazrin Shah juga merupakan Pro-Canselor Kanan Universiti Malaya.

Minat baginda sultan dalam bidang sukan diteruskan dengan aktiviti ekuin dan golf. Baginda sanggup mencemar duli mendampingi rakyat jelata apabila acara kegemaran baginda itu dilangsungkan. Sebagai bekas hakim yang biasa dengan kehidupan rakyat kebanyakan, baginda tidak kekok mengenakan pakaian kasual di khalayak rakyat jelata.

Sebagai ketua agama negeri, baginda berpegang kepada prinsip ketelusan. Walaupun terdapat perbezaan pendapat dalam kalangan pihak-pihak tertentu, baginda menggunakan kuasa dan budi bicara yang diperuntukkan dalam perlembagaan untuk mentadbir urusan masyarakat Islam dengan adil dan saksama. Pendek kata, kebijaksanaan baginda memayungi negeri dan kesetiaan rakyat jelata telah menjamin kesejahteraan negeri Perak Darul Ridzuan.

Warga SMK St Michael, Ipoh (SMI) merafak sembah ta'zim setinggi-tinggi tahniah kepada tuanku. Semoga Allah melanjutkan usia tuanku. Warga SMI turut berkongsi kegembiraan apabila Bro. Vincent dikurniakan pingat kebesaran baginda yang membawa gelaran Datuk...

No comments: