SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, April 20, 2010

KELAB STAF SMI WADAH PERMUAFAKATAN (SPEECH TEXT OF SMI'S STAFF CLUB ACTING PRESIDENT)

Berikut ialah teks ucapan penuh Pemangku Presiden Kelab Staf, SMK St Michael, Ipoh (SMI) pada mesyuarat agung tahunan bertarikh 21 April 2010 / 6 Jamadil Awal 1431 (Khamis) di Dewan Kuliah Utama, SMI, kira-kira pukul 1.15 petang.

Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh
Selamat sejahtera

Terima kasih saudara pengacara majlis

Yang Berusaha, Encik Phoon Chong Chee, Pengetua SMI, merangkap penaung Kelab Staf SMI, Tuan Haji Tauhid Ahmad bin Haji Shamsuddin, Penolong Kanan SMI, merangkap penasihat Kelab Staf SMI, penolong-penolong kanan, guru kanan, ahli jawatankuasa Kelab Staf SMI, ahli-ahli kelab, tuan puan yang dikasihi sekalian.

Bersyukur kita ke Hadrat Ilahi, dengan Inayah dan Kurnia-Nya, dapat kita berhimpun bersama-sama dalam majlis mesyuarat agung Kelab Staf SMI buat kesekian kalinya demi meneruskan agenda kecemerlangan pendidikan generasi muda dan demi keunggulan profesionalisme keguruan, khususnya di SMI. Mudah-mudahnya dengan niat kita yang tulus ikhlas, majlis ini akan dilimpahi barakah dan rahmah-Nya jua. Saya mengambil kesempatan ini untuk menyampaikan ucapan salam daripada Encik Maulid bin Ismail, presiden kelab yang dipilih dalam mesyuarat agung yang lalu.

Sebagaimana yang tuan puan sedia maklum, Encik Maulid telah berjaya dalam permohonan beliau kembali berkhidmat di kampung halaman beliau di Perlis mulai Januari 2010. Tentunya Encik Maulid tiga beranak sedang berbahagia justeru impian untuk menetap di tempat sendiri tercapai. Maka, berdasarkan perlembagaan Kelab Staf SMI, jawatan presiden yang dikosongkan perlu dipangku oleh timbalan presiden hinggalah mesyuarat agung yang berikutnya.

Tuan puan yang dihormati,

Ketika saya mula melapor diri di SMI pada tahun 2005, saya berasa kagum justeru Kelab Staf berjaya ditubuhkan di sekolah ini. Di sekolah saya yang terdahulu, Kelab Staf dikhususkan untuk kakitangan bukan guru, manakala guru bergabung dalam Kelab Guru secara eksklusif. Hakikat ini membuktikan bahawa ikatan setia kawan dan interaksi antara warga kerja SMI lebih baik, lebih menyerlah dan lebih unggul!

Permuafakatan dalam kalangan warga kerja sesebuah organisasi yang besar seperti SMI merupakan elemen penting ke arah mewujudkan persekitaran kerja yang kondusif, menyeronokkan dan berdaya pengeluaran tinggi. Dalam konteks sekolah sebagai organisasi yang memupuk pembelajaran, kepuasan kerja yang optimum dalam kalangan kakitangan akhirnya dipulangkan kepada murid dan pelajar menerusi penyampaian aktiviti pembelajaran yang berkesan, menarik dan menyeronokkan. Ciri kemesraan dan masyarakat penyayang yang terjalin ini akan menjadikan SMI terus disebut-sebut sebagai sekolah cemerlang.

Tuan puan hadirin yang dimuliakan,

Kelab Staf SMI pada asasnya ialah sebuah organisasi yang menggabungkan semua kakitangan SMI untuk berfungsi sebagai wadah kebajikan kakitangan dalam erti kata yang luas. Bagi mencapai tujuan berkenaan, semua ahli berpeluang menggunakan saluran rasmi kelab untuk mengemukakan sebarang saranan, meluahkan perasaan yang terbuku di hati berkaitan dengan hal kebajikan, menyertai aktiviti kelab dan sebagainya. Kelab ini milik tuan puan, bukan eksklusif kepada mana-mana individu.

Presiden, setiausaha, bendahari dan ahli jawatankuasa kelab hanya pemegang amanah bagi membuat keputusan tertentu dan mengelolakan aktiviti berdasarkan peruntukan perlembagaan kelab. Tempoh perkhidmatan AJK luput secara automatik dalam mesyuarat agung kelab tahun berikutnya. Walaupun di sekolah lain berlaku kempen dan lobi merebut jawatan AJK Kelab, di SMI keadaan sebaliknya yang berlaku. Barangkali tahun ini ada perubahan...

Pencalonan AJK Kelab Staf terbuka kepada semua warga kerja SMI, sama ada guru mahupun kakitangan. Memandangkan bilangan ahli yang ramai, sudah menjadi konvensyen tidak bertulis bahawa penyandang jawatan sedia ada direhatkan untuk memberi laluan kepada muka baru. Sesebuah organisasi yang berkesan harus berani menampilkan kelaianan, pembaharuan dan idea-idea radikal dari masa ke masa.

Tuan puan ahli Kelab Staf SMI,

Bagi pihak AJK sesi 2009/2010, saya sukacita merakamkan setinggi penghargaan kepada tuan pengetua, Encik Phoon Chong Chee yang begitu mengambil berat dan sering bertanya tentang perkembangan aktiviti kelab. Begitu juga kepada kepada Tuan Haji Tauhid yang telah sudi membantu dari segi idea, konsep dan sumber tajaan program kelab. Demikian juga kepada semua ahli kelab yang telah memberi sokongan terhadap kelab dengan membayar yuran, selain mengambil bahagian dalam aktiviti yang diaturkan.

Terima kasih juga kepada semua ahli jawatankuasa yang sudi berkorban masa dan bertungkus-lumus dalam menjayakan program kelab sepanjang sesi yang lalu. Kerja-kerja sukarela yang tidak kelihatan itu hanya Allah jua yang membalasnya secara setimpal. Mudah-mudahan sumbangan kalian menyumbang terhadap keberkesanan sekolah sebagai sebuah organisasi yang memupuk pembelajaran.

Kepada Presiden, setiausaha, bendahari dan AJK sesi 2020/2011 yang bakal dipilih sebentar lagi, selamat berbakti demi kebaikan staf SMI, dan demi menyediakan pengalaman dan persekitaran pembelajaran yang kondusif buat generasi muda di SMI.

Sekian. Wabillahi taufiq wal hidayah. Wassalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Selamat bermesyuarat...

No comments: