SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, April 5, 2010

ANCAMAN SELESEMA BABI BELUM BERAKHIR (H1N1 PRECAUTION AT ST MICHAEL'S INSTITUTION)

Ipoh, Selasa: 6 April 2010 / 21 Rabiul Akhir 1431

Ketika kelibat orang ramai memakai topeng pelindung (mask) hampir sudah tidak kelihatan, Malaysia digemparkan dengan kes kematian sepasang ibu dan anak di Melaka berkaitan dengan pandemik selesema babi yang secara senyap memasuki fasa gelombang kedua. Serentak itu, pihak berkuasa kesihatan menggerakkan semula kempen berjaga-jaga secara meluas. Penyakit bawaan haiwan lain seperti kencing tikus (kes pelajar UPSI yang terpaksa dipotong kaki) dan sindrom denggi berdarah mengejut (kes seorang selebriti penyampai radio terkenal) juga mendapat liputan muka hadapan media arus perdana.

Kemajuan teknologi perubatan dan penyelidikan patologi telah menyaksikan munculnya macam-macam nama penyakit yang sebelum ini belum pernah didengar. Pada masa-masa lalu penyakit sedemikian sudah pun ada, tetapi tidak bernama. Kalau dirujuk bomoh atau pawang, semua penyakit itu dipakejkan sebagai angin tidak baik dalam tubuh.

Memandangkan vaksin penawar selesema babi yang mujarab belum ditemukan, maka langkah pencegahan mesti diutamakan. Berita baik untuk penggemar rempah ratus dan ulam-ulaman, iaitu virus H1N1 tidak mudah menembusi benteng pertahanan antibodi golongan berkenaan. Walaupun demikian, jika nyamuk aedes boleh mengalami proses mutasi dan penyamaran, apakah virus selesema babi tidak ada kemungkinan ke arah itu?
Risiko tidak berbuat apa-apa mendorong pihak Kementerian Pelajaran Malaysia mengeluarkan arahan supaya imbasan suhu tubuh murid secara rawak dilaksanakan semula. SMK St Michael, Ipoh (SMI) telah memulakannya pagi ini. Sebaik murid melangkah ke dalam kawasan pagar sekolah, mereka ditahan secara rawak untuk diambil bacaan suhu.
Tugas mengimbas suhu dilakukan oleh Encik Adi Yusri, guru Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Sebagai old Michaelian (semasa tingkatan 6), Cikgu Adi memang mengambil berat tentang kebajikan dan tradisi murid SMI. Pengalaman sebagai murid sekolah elit (MCKK) juga mempengaruhi ketegasan beliau dalam hal-hal disiplin dan sahsiah.
Cikgu Adi turut membuat bacaan suhu beberapa orang guru yang secara sukarela menawarkan diri sebagai sampel. Pada keseluruhannya, bacaan suhu warga SMI didapati normal. Bacaan menghampiri 37.0 beberapa orang murid mungkin disebabkan faktor banyak bergerak semasa perhimpunan...

No comments: