SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, April 16, 2010

MANUSIA TUAN TEKNOLOGI, BUKAN TEKNOLOGI TUAN MANUSIA (THE ESSENCE OF SCIENCE AND TECHNOLOGY)

 (Artikel sempena Minggu Sains dan Matematik, SMK St Michael, Ipoh. Segala penyataan 
  dan hujah merupakan pandangan peribadi penulis blog, melainkan dinyatakan sebaliknya)

Sains ialah ilmu bagi mengenal dan memahami sesuatu, sedangkan teknologi merupakan aplikasi kepada sains (Prof. Dr. Baharudin bin Ali, UKM:1985). Sebab itu terdapat bidang pengajian yang dipecahkan kepada sains tulen, sains gunaan, sains kemasyarakatan dan sains kemanusiaan. Sains yang digandingkan dengan teknologi merujuk kepada sains tulen dan sains gunaan sahaja.

Kajian sains tulen merangkumi disiplin fizik, kimia dan biologi yang meliputi konsep dan prinsip umum sesuatu hipotesis, teori dan hukum. Sains gunaan meliputi terlalu banyak disiplin, misalnya perubatan, kejuruteraan, seni bina, ukur bahan, nuklear, perhutanan, pertanian, dan marin. Sains tulen menjurus kepada kajian sains sebagai ilmu, manakala sains gunaan merujuk kepada usaha menggunakan segala prinsip sains untuk mencipta cara yang boleh membahagiakan manusia.

Hukum graviti Newton, prinsip ketumpatan air dan kaedah aljebra yang berupa inti pati sains telah dikembangkan untuk kemajuan teknologi pengangkutan dan pembinaan berskala besar. Generasi pascamoden hari ini masih terhutang budi dengan penciptaan lampu elektrik dan telefon oleh Edison dan Bell. Teknologi elektrik dan elektronik, satelit, serta komunikasi jarak jauh telah memungkinkan kemajuan pesat yang sukar dibayangkan oleh generasi dahulu kala.

Manusia hari ini dilimpahi nikmat kemajuan teknologi sehingga kehidupan menjadi begitu selesa, mewah dan selamat. Manusia dapat bergerak pantas, mendiami rumah yang kukuh, memiliki gajet komunikasi dan hiburan yang canggih, serta berpeluang melancong ke segenap penjuru dunia dengan mudah. Umat Islam di Malaysia hanya memerlukan 8 jam untuk tiba di tanah suci Makkah yang berjarak melebihi 8,000 kilometer.

Sekolah juga dilengkapi dengan teknologi jalur lebar berkelajuan tinggi, peralatan multimedia terkini dan kamera litar tertutup. Jurang digital antara sekolah bandar dengan sekolah luar bandar juga semakin mengecil. Di Terengganu, murid tahun 5 dan tahun 6 sekolah rendah dibekalkan dengan e-book secara percuma.

Bidang penjagaan kesihatan, rawatan dan pencegahan wabak penyakit semakin berkembang hari demi hari. Penyakit seperti polio, tibi dan untut boleh dikatakan telah dapat dicegah sepenuhnya, kecuali di negara yang masih mundur seperti di benua Afrika dan Amerika Selatan. Penawar dan vaksin bagi penyakit bawaan air dan penyakit bawaan haiwan sudah banyak ditemui daripada sumber herba yang selama ini digunakan oleh pengamal rawatan alternatif, serta menerusi petua orang tua-tua.

Di sebalik segala kesenangan yang dibawa oleh sains dan teknologi, manusia kadang-kadang alpa untuk meletakkan status teknologi di tempat yang betul. Sebahagian manusia mula menggunakan teknologi demi melangsaikan niat jahat mereka, dan ada sebahagian manusia lain pula terlalu mendewa-dewakan teknogi. Akhirnya, sebahagian manusia hilang kawalan terhadap teknologi, serta tidak lagi menjadi tuan kepada teknologi.

Kegiatan ekonomi misalnya terlalu dikuasai teknologi automasi, jentera dan robot sehingga menyebabkan pengangguran. Masalah sosial dan jenayah akan lebih rumit untuk dibendung. Kekacauan boleh merebak dengan cepat sekali.

Pembebasan gas CFC, karbon monoksida, radioaktif, raksa (mercury), sulfur dan plumbum oleh kenderaan, serta kilang telah mencemarkan udara dengan teruknya. Selain itu, partikel habuk dan racun kimia lain yang terampai di atmosfera berpotensi memudaratkan kesihatan dan kesejahteraan manusia, flora dan fauna. Udara yang disedut bukan lagi barang percuma, justeru bil rawatan terpaksa ditanggung oleh masyarakat menerusi pembayaran cukai.

Pencemaran air juga menakutkan. Sisa toksik, najis babi dan minyak yang sukar diuraikan turut dialirkan ke dalam sumber air seperti sungai, tasik dan laut. Jaminan tentang keberkesanan rawatan klorin, osmosis berbalik dan sebagainya belum dapat dibuktikan secara muktamad.

Getaran dan hingar-bingar kebisingan industri dan kenderaan meningkatkan ancaman pencemaran bunyi. Jiran tetangga yang tidak bertimbang rasa juga membiarkan bunyi gajet hiburan begitu kuat. Ada yang berkaraoke siang malam tanpa menyedari mutu vokal mereka sangat buruk dan menyakitkan telinga sahaja.

Peniaga senjata negara maju seperti Amerika Syarikat, Peranchis, dan United Kingdom memang layak digelar saudagar maut. Ejen-ejen perisikan mereka sengaja menusuk jarum adu domba, membuat provokasi dan mencetuskan huru-hara di rantau lain supaya berlaku peperangan. Dengan itu, mudahlah mereka menjual timbunan senjata di stor kilang senjata mereka.

Negara maju tadi hanya sanggup menjual senjata yang agak usang dan ketinggalan zaman kepada pelanggan yang mereka ciptakan. Apabila negara tauke senjata tadi terlibat dengan krisis ketenteraan, mereka tanpa rasa malu mengeluarkan segala senjata pemusnah kimia, nano dan infra merah untuk menundukkan lawan yang daif. Mereka juga menyekat negara lain, kecuali sekutu subahat mereka, daripada memajukan teknologi nuklear.

Keghairahan memiliki ciptaan teknologi juga digunakan oleh kaum pemodal negara maju untuk memerangkap pemimpin negara mundur dalam belit hutang yang payah untuk dilepaskan. Satu contoh klasik tentang hal itu ialah kisah seorang pemimpin Afrika yang begitu teruja menaiki kereta bagi menggantikan pedati kuda. Dia akhirnya diperdaya oleh keserakahan nafsu sendiri sehingga tanah airnya tergadai kepada penjual kereta yang zahirnya berwajah baik, bercakap lemah lembut dan suka membantu.

Sesetengah negara umat Islam disumbat dengan khayalan kemajuan palsu sehingga seolah-olah kesuntukan masa untuk membina seberapa banyak bangunan pencakar langit, projek mega bandar raya pintar dan rangkaian lebuh raya yang lebar. Bagaikan helang menyambar mangsa, "sang ceti" dan "ah long" yang menguasai bank negara maju dengan segera menghulurkan jerat pinjaman mudah, rejim hutang dan sindiket pembiayaan. Pemimpin negara Islam tega bergelumang dengan riba, kesamaran dan syubhah hanya untuk dilihat gah di mata rakyat.

Sepatutnya sains dan teknologi tidak menjadi sekular dan bebas nilai. Sebaliknya, sains dan teknologi mendekatkan manusia kepada Yang Maha Pencipta. Namun sejarah nestapa kaum intelektual yang dimusuhi oleh tokoh berpengaruh pada zaman silam, diseksa, dipenjara, dan dibakar hidup-hidup, khususnya di Eropah (dilaporkan 300,000 orang jumlahnya), mengakibatkan sains dan teknologi terpisah daripada sebarang bentuk kepercayaan dan nilai.

Kesimpulannya, sains dan teknologi telah menjadi pemangkin perkembangan tamadun dan kesejahteraan hidup manusia. Namun, di tangan orang yang bernafsu kebendaan dan hedonisme, sains dan teknologi bertukar menjadi petaka. Sains dan teknologi perlu menerima sentuhan aqidah, syariah dan akhlak di tangan orang-orang yang beriman... 

No comments: