SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, March 15, 2011

AYUH JEPUN, BANGKIT LAGI DENGAN KEAJAIBAN (SHARING THE JAPANESE CRY)

Musibah gempa bumi berskala 8.9 dan terjahan tsunami setinggi 10 meter ialah kisah duka yang bukan sahaja dideritai rakyat Jepun, bahkan kesannya tersebar ke seluruh dunia. Kemungkinan gempa dan tsunami susulan menyebabkan rakyat negara matahari terbit itu diuji dengan ketidaktentuan nasib yang terlalu berat untuk ditanggung. Letupan beberapa reaktor nuklear pula dengan segera mendatangkan risiko radiasi yang tidak terurai dalam masa yang panjang mengingatkan semula sejarah ngeri kemusnahan Hiroshima dan Nagasaki dek ledakan bom atom tentera Amerika Syarikat lebih setengah abad yang lalu.

Sungguh tidak beradab bagi membuat andaian-andaian liar ketika negara matahari terbit itu sedang berhadapan dengan mala petaka alam yang tidak dijangkakan. Walaupun persiapan dari segi teknologi pengesanan gerakan gempa dan reka bentuk bangunan di kawasan lingkaran api Pasifik di sana begitu teliti, namun ikhtiar manusia tetap ada hadnya. Bencana dan mala petaka boleh berlaku di mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa.

Generasi Hiroshima dan Nagasaki yang masih hidup tentunya belum kebah dengan trauma bom atom. Kini, mereka menyaksikan pula betapa dahsyatnya ujian fenomena alam yang meragut korban yang bukan sedikit. Kegiatan perindustrian yang menjadi teras ekonomi Jepun pastinya terjejas teruk.

Kesan sebaran radiasi menimbulkan rasa panik bukan sahaja kepada rakyat Jepun, bahkan kepada penduduk negara serantau Asia Pasifik. Walaupun pakar nuklear cuba meyakinkan bahawa kegemparan itu tidak berasas, sebagai orang awam, kerisauan mereka harus difahami. Jaminan saintifik nyata tidak memadai.

Dari segi ekonomi, Jepun ialah satu-satunya negara Asia yang menganggotai kumpulan 8 buah negara kaya. Andainya ekonomi Jepun menjadi perlahan, negara-negara rakan dagang termasuk Malaysia akan turut menerima tempiasnya. Permintaan eksport oleh Jepun akan mengalami penurunan.

Jepun pernah bangkit daripada kemusnahan Hiroshima dan Nagasaki. Apakah Jepun masih mampu membina semula kekuatan psikologi rakyatnya untuk cepat pulih daripada trauma yang baru dilalui? Memanglah tiada doraemon, giant robot atau ultraman datang membantu, tetapi Jepun memiliki peribahasa yang bermaksud "jatuh tujuh kali, bangun lapan kali"...

No comments: