SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, March 21, 2011

LIBYA MANGSA TERBAHARU AGENDA BARAT (HIDDEN AGENDA OF UNCLE SAM AND ALLIANCES)

Sikap degil Muammar Gadaffi yang enggan melepaskan tampuk pemerintahan diktator, kuku besi atau totalitarian beliau selama 42 tahun di Libya kini menjerumuskan negara berkenaan kepada penjajahan semula kuasa Barat yang dikepalai Amerika Syarikat. Umpama telunjuk lurus kelingking berkait, kuasa ketenteraan Barat dengan tanpa berlengah menggunakan alasan menguatkuasakan resolusi Pertubuhan Bangsa Bersatu untuk mensasarkan 112 peluru berpandu Tomahawk ke atas 20 sasaran strategik penyokong Gadaffi. Liga Arab yang lebih bersifat kuda tunggangan Barat ternyata menzahirkan kebimbangan yang minimum, sedangkan Pertubuhan Negara Islam (Organisation of Islamic Countries, OIC) hanya diam membisu.

Akibat terlalu takut kehilangan kuasa dan kemaruk harta duniawi yang melimpah ruah, Gadaffi nyata sekali menggadaikan sebuah lagi negara umat Islam untuk terperangkap dalam muslihat Barat sepertimana yang menimpa Afghanistan dan Iraq. Alasan Barat nampak lunak demi melindungi orang awam daripada kekejaman Gadaffi, tetapi niat Barat untuk memetakan semula negara-negara Arab supaya tidak muncul sebagai ancaman kepada negara haram Yahudi tidak dapat disembunyikan. Simpanan petroleum yang begitu banyak di perut bumi Libya pula akan dikawal oleh Barat jika mereka berjaya dalam tindakan ketenteraan itu.

Penganalisis politik timur tengah menyifatkan Liga Arab jelas lemah dan hanya kelihatan seperti kelab eksklusif untuk beberapa kerat pemimpin yang mahu berkuasa selama mungkin bagi membolehkan mereka hidup mewah. OIC pula yang sering disindir sebagai Oh, I See kena menunggu persidangan tergempar bagi mengeluarkan sebarang pengisytiharan yang tidak mempunyai apa-apa kesan substantif. Sementara itu, negara ke-17 terbesar dunia itu, dengan keluasan hampir 1.8 juta kilometer per segi dan dengan jumlah penduduk hanya 6.4 juta orang, akan menjadi medan tunjuk kuasa oleh Barat.

Laungan retorik yang cuba diteriakkan oleh pemimpin yang meraih sokongan tidak sampai 5 peratus rakyat Libya akan tenggelam dalam bedilan tentera berikat Barat. Gadaffi hanya mampu memasang keajaiban mimpi dengan persenjataan usang bagi menghadapi bala tentera bersekutu Barat yang dilengkapi peluru berpandu bumi, laut dan udara yang boleh diaktifkan pada bila-bila menerusi pangkalan tentera mereka yang berselerak di negara-negara Arab sendiri. Permusuhan dan sekatan yang ditunjukkan oleh pemerintahan rantau Arab terhadap kaum intelektual mengakibatkan kelemahan minda dan rasa rendah diri yang ketara dalam kalangan rakyat jelata.

Telah dijanjikan bahawa apabila umat gagal bersatu padu atas dasar keimanan, kaum asing yang zalim akan datang melanggar mereka. Pemimpin yang menipu rakyat jelata bagaikan menjaja fatamorgana. Negara musnah gara-gara tangan penguasa bergelumang dosa akibat dibuai tujuan hidup yang palsu.

Libya di ambang bahaya. Sama-samalah kita berdoa dari jauh agar rakyat Libya mampu mengharungi saat-saat getir mempertahankan kedaulatan tanah air mereka. Moga diktator lain yang masih bersalut kehidupan mewah yang keterlaluan segera insaf akan nasib agama, bangsa dan tanah air mereka sebelum terlambat...

No comments: