SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, March 25, 2011

PENDIDIKAN DI PERAK SUDAH ADA LAJAK (EDUCATIONAL STEP UP IN PERAK UNDER NEW DIRECTOR)

Cogan kata "Perak Sentiasa Di Puncak Kecemerlangan" segera membutirkan natijah yang diharapkan. Terkini, Perak berjaya melonjak sebanyak dua anak tangga (ke-14) dalam carta pencapaian kelulusan SPM kebangsaan. Sebelumnya, Perak turut menghuni puncak pencapaian STPM kebangsaan, iaitu kedudukan teratas (% lulus penuh), walaupun di tempat ke-4 dari segi gred purata sekolah (GPS).

Peningkatan lebih daripada satu peratus dalam pencapaian SPM membolehkan Perak menghampiri angka 90%. Dengan mengambil kira calon penutur jati Bahasa Melayu yang tidak sampai 50%, kejayaan mencatat kelulusan berkenaan merupakan satu kemajuan yang sangat memberangsangkan. Tahniah kepada pihak Jabatan Pelajaran Perak, khususnya Tuan Rauhi yang telah mengaktifkan intervensi "darurat" beliau sebaik sahaja mengambil alih kepimpinan JPN Perak pertengahan Ogos 2010.

Bilangan calon SPM 2010 yang meraih semua A+ juga telah meningkat kepada 32 orang, berbanding dengan hanya 15 orang pada tahun sebelumnya. Antara sekolah harian yang mempunyai calon semua A+ ialah Ave Maria (5), ACS (5), MGS (3), SMK St Michael, Ipoh (1) dan SMK Raja Perempuan, Ipoh (1). Nampaknya, sekolah-sekolah dalam seliaan PPD Kinta Utara masih ke hadapan dalam menghadiahkan calon cemerlang.

Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) berjaya mengungguli carta sekolah terbaik peringkat negeri, sambil diekori rapat oleh Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Gopeng. Sekolah Tuanku Abdul Rahman (Star) yang baharu sahaja disenaraikan sebagai sekolah berprestasi tinggi hanya berpuas hati dengan kedudukan ketiga. Amalan pembaharuan memungkinkan sekolah yang belum panjang sejarahnya mengatasi sekolah-sekolah premier.

Ketika diwawancara menerusi siaran Perak.fm, Tuan Rauhi nyata berasa lega justeru Perak sudah berjaya diletakkan pada landasan yang tepat untuk memastikan cogan kata jabatan bukanlah kata-kata muluk semata-mata. Dengan peningkatan yang dicatatkan dalam semua peperiksaan awam (UPSR, PMR, STPM), Perak sudah mempunyai lajak untuk momentum pencapaian yang lebih tinggi. Keyakinan yang dirasai hendaklah dipindahkan dalam bentuk program intervensi yang lebih fokus dan terarah.

Bilangan pelajar berpencapaian tinggi mesti ditingkatkan lagi, manakala kumpulan pelajar berpencapaian sederhana dibantu dengan lebih berkesan supaya dapat memasuki kumpulan berpencapaian tinggi. Sementara itu, kumpulan berpencapaian rendah yang dikategorikan sebagai harapan lulus (halus) diikhtiarkan supaya paling tidak menguasai sukatan pelajaran minimum. Warga pendidik, ibu bapa dan masyarakat hendaklah berganding bahu, serta sanggup melakukan perubahan, justeru ikhtiar yang biasa-biasa akhirnya hanya mendatangkan pencapaian yang biasa-biasa juga...

No comments: