SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, March 24, 2011

MENGHARGAI KARYA SENI (SCENIC VIEW IMAGINATION)


Lukisan minyak tertera dibeli di Cidabuyut, atau lebih dikenali sebagai Leather Street dalam kalangan pelancong yang berkunjung ke kota Bandung, Indonesia. Harga permulaan yang diletakkan oleh pak cik penjual jalanan ialah 100,000 rupiah, bersamaan lebih kurang RM36. Setelah tawar-menawar, pak cik berkenaan meminta lebih sedikit daripada R50,000. Akhirnya, penulis blog (PB) tertewas dan membayar R60,000, atau lebih kurang RM22.

Setelah balik ke Ipoh, lukisan itu dibingkaikan dengan kos RM50. Nampak gaya mahal bingkai daripada lukisan. Sebenarnya, karya lukisan seperti di atas dihasilkan oleh pelukis jalanan yang dikelompokkan berhampiran Mangga 2, di tengah-tengah kesesakan bandaraya Jakarta yang mempunyai jumlah penduduk yang sama banyak dengan Tokyo, iaitu 13 juta jiwa. Di Malaysia, kita boleh mendapatkan karya seni yang serupa di Pasar Seni, Kuala Lumpur dan di pasar-pasar tani.

Apabila ditanya berapakah kos alat dan bahan bagi menghasilkan lukisan, orang Jakarta hanya mengatakan "otak". Kalau ditanya adakah artis jalanan bisa menjadi kaya, mereka menjawab bahawa masih ada tangan dan kaki sudah dikira kaya! Tubuh mereka yang kurus juga dikaitkan dengan kekurangan makan, bukan seperti perasuah atau penyamun harta rakyat jelata dengan bacaan indeks berat tubuh (BMI) melebihi 30 mata.

Pelukis jalanan boleh juga dianggap sebagai pelukis bebas (indies). Manalah tahu bahawa suatu hari nanti mereka mampu mengangkat martabat karya-karya jalanan ke ruang pameran eksklusif, lalu dibida oleh penggemar seni bercita rasa tinggi dengan kuasa beli yang juga tinggi. Kalau beberapa orang penyanyi mula dikenali menerusi you tube, pelukis jalanan juga mesti memiliki kepimpinan yang hebat supaya karya seni mendapat perhatian masyarakat awam...

No comments: