UPSR dan PMR menetapkan wajib lulus bagi semua mata pelajaran yang diambil sebagai syarat persijilan. Hal itu bermakna bahawa pihak sekolah tidak mempunyai pilihan selain menentukan bahawa semua sekali calon sekolah melepasi tahap minimum gred lulus tanpa kecuali. Kedudukan, serta penarafan sekolah dalam peperiksaan awam sangat bergantung kepada peratus calon yang lulus, sebelum gred purata sekolah (GPS) diambil kira.
Syarat persijilan SPM dan STPM pula begitu berbeza, iaitu hanya memerlukan kelulusan mata pelajaran Bahasa Melayu dan Pengajian Am bagi setiap satunya. Maka, kumpulan calon Halus akan difokuskan terhadap mata pelajaran yang disebutkan. Setelah itu baharulah strategi lain diaturkan bagi meningkatkan pencapaian mata pelajaran yang lain.
Rancangan Sifar E (UPSR, PMR), Sifar G (SPM) dan Sifar F (STPM) perlu direka bentuk dan diperhalusi dengan mengambil kira aras kognitif, psikomotor dan afektif murid Halus. Sebagai kelompok bermasalah pembelajaran, pendekatan bimbingan dan motivasi yang diperlukan akan berbeza dengan kelompok murid yang lain. Tahap paling awal yang perlu dilaksanakan ialah penguasaan minimum sukatan pelajaran bagi melepasi gred lulus dalam peperiksaan.
Sebagai contoh, untuk mata pelajaran Bahasa Melayu, murid Halus dilatih dengan penulisan karangan dalam bentuk yang paling asas, bermula daripada perenggan pengenalan yang menjurus kepada penyataan semula tugasan soalan. Teknik asas mengorganisasi isi karangan juga boleh didedahkan secara paling mudah, misalnya secara analogi atau anekdot. Perenggan penutup yang seragam juga boleh "dihafaz" oleh murid Halus.
Untuk kertas 2 SPM, tumpuan latih tubi boleh diberikan kepada penulisan rumusan bahagian pengenalan, isi tersurat dan kesimpulan. Bahagian pemahaman pula ditumpukan kepada soalan aras petikan, iaitu ambilan jawapan isi daripada petikan yang diuji. Jika murid Halus telah bersedia, barulah tumpuan ditingkatkan kepada bahagian tatabahasa dan novel.
Andainya segala ikhtiar telah dilakukan, dan murid Halus didapati masih buntu, mungkin pendekatan yang lain boleh difikirkan. Sebagai organisasi yang memupuk pembelajaran, pihak sekolah tidak akan berhenti daripada peranan itu supaya kesungguhan yang ditunjukkan juga menjadi sebahagian proses pembelajaran murid Halus. Dalam jangka panjang, murid Halus yang bermasalah pembelajaran perlu dikategorikan dalam kumpulan pendidikan khas yang dikendalikan oleh guru-guru yang terlatih dalam bidang berkenaan...
1 comment:
Tqvm Cg Azhar.. membantu sedikit sebanyak dalam penulisan jurnal saya
Post a Comment