SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, November 27, 2011

BAHRAIN MANFAAT KELETIHAN SKUAD HARIMAU MUDA (LATE GOALS SUNK MALAYSIAN YOUNG SIDE)

Kuala Lumpur, Ahad: 27/11/11 = 1 Muharram 1433

Faktor kecergasan setelah mengharungi sejumlah 8 perlawanan tahap tinggi, terutama setelah menghadiahkan pingat emas Sukan Sea ke-26 jelas dibayangkan menerusi kekalahan 2-3 kepada Bahrain hasil jaringan lewat pihak lawan di Stadium Nasional, Bukit Jalil sebentar tadi. Bukan mudah untuk berada di puncak prestasi dalam tempoh yang lama, kecuali pasukan memiliki kemahiran taktikal para pemain yang setara. Beberapa orang tunggak pasukan juga diganggu masalah kecederaan yang biasa dialami oleh ahli sukan.
penjaga gol Bahrain tewas dengan rembatan kencang Nazmi Faiz yang baru berusia 17 tahun

Malaysia yang berjaya menyerap asakan Bahrain pada babak awal permainan kemudian berjaya mendahului lawan 1-0 pada minit ke-29 apabila tendangan deras kaki kiri Mohd Nazmi Faiz dari jarak jauh melengkung masuk ke penjuru gawang Bahrain. Kuisan bola muntah oleh Mahali Jasuli menggegar pintu gol Bahrain terus menceriakan kem Malaysia pada pertengahan separuh masa kedua, iaitu pada minit 67. Namun, setelah itu skrip perlawanan yang memihak tuan rumah mula berubah.

Walaupun kehilangan seorang pemain akibat layangan kad merah, strategi Bahrain membawa masuk tenaga segar pada lewat permainan membuahkan hasil. Dalam tempoh lima minit sahaja, mereka berjaya menjaringkan tiga gol berturut-turut bermula dengan sentuhan bola gunting, tendangan percuma berdekatan garis penalti dan satu gol padang yang pantas apabila barisan pertahanan dan penjaga gol semua sekali sudah terbaring, dan tidak sempat bangun untuk mencegah bola daripada menerjah jaring.

Hanya tinggal 10 minit tempoh permainan berbaki, skuad muda negara tidak mampu bertahan dengan kedudukan 2-0. Mereka telah mencuba sedaya upaya, tetapi terhalang oleh tahap kecergasan yang ketara menurun, berbanding dengan pasukan lawan yang masih kental dari segi stamina. Situasi begitu memang biasa berlaku, termasuk membabitkan pasukan handalan dunia sekalipun.

Beberapa kelemahan taktikal yang perlu diambil perhatian oleh panel jurulatih skuad negara ialah dari segi kawalan dan tampanan bola yang kurang kemas. Sering para pemain yang menerima umpanan rakan menahan bola dengan kaki mengakibatkan bola melantun kepada pemain  lawan atau keluar daripada kawasan permainan. Barangkali pemain-pemain kita boleh belajar daripada pemain Eropah yang berjaya menampan bola hasil umpanan deras rakan sepasukan.

Walaupun harus akur dengan hakikat kekalahan ketika kita di ambang kemenangan, sekalung tahniah kepada skuad muda negara. Semangat melawan dan corak permainan yang menghiburkan sudah cukup untuk menggamit penyokong kembali membanjiri stadium. Kita perlu mencari penyerang berbisa yang digeruni lawan supaya segala hantaran dari bawah dan tengah permainan berjaya disudahkan...

No comments: