SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, November 27, 2011

MYBRAIN 15: BIASISWA IJAZAH TINGGI (FINANCING POSTGRADUATE STUDY LOCALLY)

Dengan cogan kata "menjana modal insan berpengetahuan tinggi", muncul program Mybrain 15 menerusi kelolaan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KTPM). Program atau projek yang dikategorikan sebagai agenda kritikal Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN) bermatlamat untuk mewujudkan kelompok sumber manusia yang berpengetahuan tinggi sebagai pemangkin kepada penyelidikan, pembangunan dan inovasi. Menjelang tahun 2023, jumlah penyandang Ph.D negara disasarkan berjumlah 60,000 orang.

Selaras dengan daya usaha memajukan Malaysia sebagai sebuah negara berpendapatan tinggi, pelaksanaan program Mybrain 15 ini bakal menggembleng dan menggilap bakat yang disebut first world talent base, iaitu setanding dengan pencapaian kesarjanaan di negara-negara maju. Kemudahan pembiayaan yang ditawarkan ialah MyPhD, MyMaster dan PhD Industri merangkumi yuran pengajian dan elaun sara hidup, tertakluk kepada syarat dan terma yang ditetapkan.

Antara syarat kelayakan permohonan ialah status warganegara, usia semasa memohon, gred PNGK (CGPA) semasa ijazah asas dan sarjana, serta status pekerjaan. Pembiayaan program Mybrain 15 ini dikhususkan kepada kakitangan bukan awam dan siswazah yang masih belum bekerja. Kakitangan awam, termasuk guru telah sekian lama memperoleh manfaat menerusi program Hadiah Latihan Persekutuan (HLP) dengan pelbagai kategori yang ditawarkan saban tahun tidak layak memohon.

Syarat kelayakan memohon pembiayaan yuran pengajian sarjana tidak melebihi RM10,000 untuk tempoh tidak melebihi 24 bulan ialah berusia tidak melebihi 45 tahun semasa memohon, pencapaian PGNK minimum 2.75 semasa ijazah asas dan bukan kakitangan awam. Kakitangan swasta, pensyarah institut pengajian tinggi swasta dan siswazah yang masih belum berpendapatan tetap yang layak juga dikehendaki menyambung pengajian di IPTA atau IPTS tempatan. Pensyarah IPTS juga disyaratkan mengikuti pengajian bukan di tempat bertugas secara separuh masa, manakala siswazah dikehendaki mengikuti pengajian sepenuh masa.

Pemohon Ph.D dan Ph.D Industri hendaklah berusia tidak melebihi 50 tahun semasa memohon, pencapaian PNGK minimum 3.0 di peringkat sarjana, atau PNGK 3.5 semasa ijazah asas, atau PNGK 2.75 ke atas semasa ijazah asas jika memiliki pengalaman 5 tahun bekerja dalam bidang pengajian yang dipohon. Syarat tambahan untuk pemohon Ph.D Industri ialah status pekerjaan sebagai eksekutif penyelidikan, pembangunan, inovasi dan peningkatan daya saing syarikat, termasuk syarikat berkaitan kerajaan (GLC) seperti Tenaga Nasional dan Telekom Malaysia.

Jumlah pembiayaan pelajar Ph.D ialah RM24,000 dalam tempoh maksimum 48 bulan, sementelah Ph.D Industri sebanyak RM50,000. Selain itu, kedua-dua kategori Ph.D juga layak menerima elaun sara hidup berjumlah RM2,300 sebulan. Elaun sara hidup bulanan hanya disediakan untuk pelajar Ph.D sepenuh masa.

Permohonan dibuka mulai 1 Disember 2011 hingga tahun 2015 secara berterusan. Pemohonan pembiayaan sarjana dan Ph.D perlu dibuat secara atas talian melalui laman sesawang MyBrain 15 https://payloan.mohe.gov.my/MyBrain15. Permohonan Ph.D Industri pula perlu diajukan terus kepada Bahagian Biasiswa KTPM melalui sekolah pengajaian siswazah IPTS terpilih seperti yang tersenarai pada laman sesawang yang sama.

Sebarang pertanyaan boleh dikemukakan menerusi alamat KTPM di Aras 2, Menara 2, Jalan P5/6, Presint 5, Kompleks Kerajaan Persekutuan, 62200 Putrajaya. Talian telefon am ialah 03-8870 0058 atau 03-8888 0058 / 0032. Alamat e-mel juga tertera pada laman web rasmi MyBrain 15.

No comments: