SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, November 20, 2011

GAJI SBPA TIDAK MERUGIKAN KAKITANGAN SENIOR (THE PRINCIPLE OF EMOLUMENT)

Sejak Belanjawan 2012 dibentangkan untuk sesi perbahasan parlimen, perbincangan tentang sistem gaji sebaris sistem saraan baharu perkhidmatan awam (SBPA) ialah antara tema perbualan orang ramai. Pelbagai hitungan matriks gaji sebaris diramalkan oleh beberapa penulis blog dan laman sesawang. Keputusan muktamad hanya diketahui apabila Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menyiapkan surat tawaran perubahan skim perkhidmatan, termasuk usia persaraan 60 tahun yang dijangka sekitar bulan Jun 2012 kelak.

Setiap kali berlaku perubahan sistem saraan dan skim perkhidmatan, kakitangan yang lebih junior biasanya lebih beruntung. Mereka menikmati faedah dan ganjaran perkhidmatan yang lebih baik lebih awal berbanding dengan kakitangan senior, khususnya mereka yang sudah berada pada penghujung perkhidmatan. Perkara demikian tidak dapat dielakkan justeru perjuangan generasi terdahulu hasilnya tidak serta-merta.

Pihak JPA tentu sudah menghalusi isu seperti jurang ganjaran kakitangan lama dengan kakitangan baharu. Misalnya, apabila Sistem Saraan Malaysia (SSM) menggantikan Sistem Saraan Baru (SSB), tangga gaji tahun 2002 diletakkan sebagai tahun asas. Begitu juga dengan pertimbangan naik pangkat ke gred perjawatan yang lebih tinggi.

Gaji permulaan yang lebih tinggi menyaksikan bahawa kakitangan baharu sudah mampu memandu kereta baharu seawal minggu pertama lagi. Kakitangan lama (lingungan usia 35 tahun ke atas) hanya berjaya berbuat demikian pada tahun ketiga atau keempat perkhidmatan. Mereka bermula dengan kapcai cabuk, dan kemudian dengan kereta terpakai pula.

Barangkali kelebihan kakitangan lama ialah dari segi pemilikan harta tak alih dan hartanah. Pada masa dahulu tanah lot untuk sebuah banglo hanyalah berharga RM30,000 berbanding dengan masa kini mencecah RM80,000 dan sukar pula untuk mencarinya. Kakitangan junior akan beruntung jika ibu bapa mereka sudah membelikan tanah lot untuk mereka.

Dari segi ekonomi, kadar kenaikan gaji sekurang-kurangnya harus sama dengan kadar inflasi yang dialami. Secara purata, kebanyakan ekonomi yang normal akan mengalami inflasi pada kadar 4 hingga 5 peratus. Kenaikan gaji akan berfungsi sebagai elaun kepada kemerosotan pendapatan benar seseorang walaupun pendapatan nominal (pendapatan wang) yang diperoleh mungkin tetap meningkat sebagai akibat inflasi.

Kenaikan pendapatan nominal bererti kenaikan kuasa beli. Maka, jika para peniaga mengambil kesempatan menaikkan harga barang dan perkhidmatan, sebarang kemungkinan kenaikan pendapatan benar bakal terhapus. Khabarnya harga susu pekat manis akan naik sebanyak 30 sen, lalu harga minuman dan kuih-muih dijangka akan turut meningkat.

Wajaran indeks harga pengguna yang menjadi ukuran inflasi lebih tertumpu kepada harga barang keperluan yang bersifat tidak anjal. Dengan itu, pengguna harus bijak mengatur semula pengambilan makanan sesuai dengan kuasa tawar-menawar yang ada pada mereka, di samping pertimbangan kesihatan. Pengguna tidak seyogia membenarkan golongan peniaga melakukan eksploitasi dan manipulasi secara berleluasa.

Pengguna, termasuk kakitangan awam yang menerima durian runtuh juga tidak harus terpukau dengan sihir peniaga yang menawarkan pelbagai kemudahan hutang supaya jadi membeli barang dan perkhidmatan yang tidak bersifat kritikal, terutama barang mewah. Memang tujuan kenaikan gaji ialah untuk merancakkan aktiviti ekonomi domestik, tetapi pengguna mesti mengamalkan perbelanjaan berhemat. Potfolio kewangan lain seperti tabungan di bank, perlindungan takaful dan simpanan kecemasan yang lain hendaklah diperuntukkan secara munasabah.

Gaji kakitangan awam tidaklah seberapa jika dibandingkan dengan golongan peniaga yang berjaya. Pendapatan nominal seorang kakitangan awam setahun mungkin hanya sama dengan pendapatan seminggu seorang peniaga yang berjaya. Bezanya, kehidupan kakitangan awam lebih stabil, sedang peniaga berhadapan dengan pelbagai risiko yang datang dari pelbagai arah...

No comments: