SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, November 19, 2011

SK SERI AMPANG MESTI KEMBALI MELONJAK DI PERSADA (WHEN THE PENDULUM SWINGS DOWN)

Ayunan pencapaian yang tidak menentu sudah biasa dialami oleh mana-mana organisasi sejajar dengan putaran masa. Pengembalian dasar pengambilan murid sekolah asrama penuh untuk golongan kurang beruntung dijangka mempengaruhi pencapaian dalam peperiksaan awam sekolah-sekolah berkenaan. Sesebuah sekolah kluster dan sekolah berprestasi tinggi juga boleh dipintas oleh sekolah harian biasa pada bila-bila masa.

SK Seri Ampang, Ipoh (SKSA) tidak terkecuali. Keputusan UPSR yang diumumkan baru-baru ini menyaksikan sekolah berkenaan hanya mencatat 10 orang murid semua A, berbanding dengan tahun sebelumnya menghampiri 30 orang. SKSA telah ditinggalkan jauh oleh pesaing utama, SK Sungai Rokam (26 orang), SK Rapat Setia (12) dan SK Raja Perempuan. Sebagai sebuah sekolah yang baharu sahaja dinobatkan sebagai sekolah kluster kecemerlangan tahun lepas, hakikat berkenaan memang tidak diingini.

Barangkali faktor seperti kohort budak tahun 6 yang menduduki UPSR 2011 akan disebut-sebut. Mungkin segala unjuran TOV, ETR dan ATR menjadi sandaran hujah. Sejarah telah pun tersurat.

Sudah tentu Guru Besar dan guru-guru SKSA telah bertungkus-lumus menyediakan calon UPSR 2011, tetapi momentum lonjakan yang diharapkan tidak kesampaian. Selepas ini tentu pihak sekolah akan sibuk pula dengan bedah siasat program kecemerlangan yang telah dilaksanakan. Adakah pendekatan intervensi yang digunakan kurang berkesan atau tidak sejajar dengan gaya pembelajaran murid?

Di peringkat kebangsaan, Sabah mengalami penurunan ketara, tetapi Terengganu masih kekal teratas. UPSR akan digantikan dengan penilaian berterusan berasaskan sekolah, PKSR. Sehingga itu, UPSR masih menjadi ukuran pencapaian pembelajaran sekolah rendah...

TAHNIAH KEPADA SEMUA CALON UPSR 2011

No comments: