SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, November 4, 2011

SOALAN RAMALAN KOMSAS: MEMBANTU ATAU MEMBANTUT? (HOW TO TACKLE TRICKY QUESTIONS?)

Menjelang detik peperiksaan SPM kira-kira dua minggu pelbagai analisis tentang kemungkinan soalan dibuat oleh pelbagai pihak. Terdapat juga blog persendirian dan blog komersial yang mengumpulkan semua soalan percubaan negeri-negeri, MRSM dan sekolah berasrama penuh. Kemudian, tajuk-tajuk tertentu dicadangkan untuk persiapan saat-saat akhir.

Tidak menjadi masalah untuk mengambil kira sebarang saranan yang munasabah. Masalahnya hanya apabila calon-calon peperiksaan terlalu bergantung atau terlalu percaya dengan analisis yang hanya bersifat andaian itu. Maka, calon-calon peperiksaan harus kembali kepada pesanan para guru di bilik darjah yang sebenarnya memiliki akses terhadap sukatan pelajaran, huraian sukatan pelajaran, buku teks dan prinsip pembinaan item pentaksiran awam.

Pengamatan terhadap kebanyakan saranan dalam buku-buku panduan yang berlambak di pasaran, portal berbayar dan program tutor sebuah stesen televisyen berbayar didapati berlebihan dan sipi. Khusus merujuk komponen sastera dalam kertas Bahasa Melayu (komsas), saranan terhadap tajuk prosa, puisi dan bidang kajian novel tertentu mengatasi tumpuan terhadap kaedah merancang jawapan sejajar dengan nisbah peruntukan markah dan masa. Sedangkan, antara kemahiran yang dikehendaki dalam sukatan pelajaran ialah membezakan antara pernyataan fakta dengan pernyataan pendapat.

Jika diperhatikan bahawa prinsip pembinaan item soalan komsas dikategorikan kepada aras petikan, aras kbkk dan aras komsas. Berdasarkan aras soalan berkenaan, baharulah calon sepatutnya menentukan sumber ambilan jawapan. Perkara itu sangat penting supaya calon tidak terbawa-bawa dengan penulisan jawapan yang menurut perasaan semata-mata.

Soalan petikan bermakna bahawa sumber ambilan jawapan ialah daripada petikan. Calon hanya perlu mencantumkan ayat soalan dengan fakta yang ada dalam petikan, tidak lebih tidak kurang. Jika tiada huraian atau penjelasan diperlukan, maka frasa penerangan hendaklah digugurkan.

Soalan kbkk pula bermakna bahawa sumber ambilan jawapan ialah idea luar petikan, atau idea calon sendiri. Supaya idea yang dikemukakan tidak berlegar terhadap idea yang sama dan berulang, maka calon harus memiliki kemahiran penyeluruhan (generalisasi). Kemahiran membina "payung" penyeluruhan ini juga tercatat dalam huraian sukatan pelajaran

Hanya tugasan soalan komsas yang memerlukan contoh peristiwa daripada cerpen, drama, prosa klasik, prosa moden, puisi tradisional dan novel mengikut zon. Lazimnya, tugasan soalan menghendaki calon menyatakan unsur komsas bermula daripada tema, watak dan perwatakan, latar (masyarakat, masa, tempat), nilai, persoalan, pengajaran dan teknik plot. Dalam keadaan ekstrem, andai calon tidak pernah membaca keseluruhan karya yang ditanya, kemungkinan untuk hilang markah hanya sekadar 2 markah!

Hakikatnya ialah peperiksaan memang akan akur terhadap segala kehendak sukatan pelajaran dan huraian sukatan pelajaran. Murid yang berjaya menikmati karya komsas semasa proses pembelajaran yang terancang tidak akan terpancing dengan soalan atau tajuk ramalan yang membuat mereka berasa cemas dan terkejar-kejar. Malangnya, disebabkan sudah sekian lama belajar untuk peperiksaan semata-mata membawa akibat murid sekolah tidak benar-benar menikmati pelbagai genre komsas yang disajikan.

Tidak hairan jika calon peperiksaan selalu bertanya tentang berapa panjang jawapan yang perlu mereka tulis. Untuk soalan karangan dan rumusan, memang ada jumlah perkataan tertentu yang mesti dipatuhi. Namun, bagi pecahan soalan komsas yang hanya membawa markah tidak sampai 10 bagi setiap satunya, mengapa harus menulis jawapan hingga hampir semuka surat penuh?

Kesimpulannya, pegangan calon semasa merancang jawapan ialah mengenal pasti aras soalan (petikan, kbkk, komsas), mematuhi tugasan soalan (perhatikan kata kunci: apakah, bagaimanakah, mengapakah), isu tugasan (orang, tingkah laku orang, ciri-ciri persekitaran, aspek ekonomi dan lain-lain). Jika soalan tidak menghendaki huraian, maka tulis sekadar subjek dan predikat. Akhir sekali, huraian ialah frasa penerangan yang boleh dimasukkan dalam ayat yang sama, atau tentang peristiwa yang menyokong unsur komsas yang dikemukakan sebagai jawapan...

No comments: