SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, November 13, 2011

PERSEDIAAN SAAT AKHIR PEPERIKSAAN MASIH PENTING (THE OTHER DOOR IS STILL OPEN)

Esok, Isnin tanggal 14 November 2011 bersamaan 18 Zulhijjah 1432 Hijriyyah, lebih 400,000 orang calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mula melangkah masuk ke bilik atau dewan peperiksaan. Sementara itu, kebanyakan calon Sijil Tinggi Persekolaham Malaysia (STPM) akan mula menjalani peperiksaan besar dalam hidup mereka pada hari Khamis, 17.11.11 bersamaan 21 Zulhijjah 1432. Bilangan calon STPM dijangka sekitar 40,000 orang semuanya.

Kertas terawal SPM ialah Bahasa Melayu 1 dan Bahasa Melayu 2. Calon dikehendaki menulis dua buah karangan untuk kertas 1, iaitu karangan respons tertutup (30 markah) dan karangan respons terbuka (100 markah). Pemeringkatan gred karangan yang cemerlang bergantung kepada ketepatan calon mentakrif tugasan soalan yang digambarkan menerusi isi dan huraian yang ditulis.

Karangan respons tertutup mesti ditulis berdasarkan bahan rangsangan yang disediakan dalam soalan. Isi karangan terikat kepada gambaran atau maklumat tersurat yang disediakan. Hanya huraian dan contoh sahaja yang diberi kelonggaran menggunakan idea yang munasabah dan wajar, tetapi mesti sejajar dengan isi yang dikemukakan.

Karangan respons terbuka pula mengendaki calon memilih salah satu daripada tema diri sendiri (individu), keluarga, masyarakat, negara, antarabangsa dan komsas. Minimum tiga idea utama ditampilkan, diikuti dengan pengolahan yang matang. Unsur kecindan seperti peribahasa, kata-kata hikmat, petikan ucapan tokoh, mafhum ayat suci dan hadith sepatutnya dimasukkan, tetapi tidaklah terlalu banyak.

Sesuai dengan peruntukan masa selama 135 minit, bermakna nisbah markah dengan masa ialah 1:1.35. Maknanya, soalan bahagian A (respons tertutup) perlu disiapkan dalam tempoh tidak melebihi 40 minit. Karangan bahagian B (respons tertutup) eloklah diselesaikan dalam tempoh tidak melebihi satu jam setengah supaya ada baki 5 hingga 10 minit untuk semakan sepintas lalu bagi keseluruhan jawapan.

Untuk kertas 2, buat kesekian kalinya diingatkan bahawa calon tidak harus dikuasai oleh soalan ramalan atau memori per se. Tumpukan perhatian terhadap aras soalan (petikan, kbkk, komsas) dan kata kunci dalam tugasan soalan supaya menjawab hanya yang ditanya. Keperluan huraian atau sekadar isi telah dijelaskan berkali-kali sebelum ini.

Rumusan hendaklah ditulis dalam tempoh 30 minit sahaja jika calon telah memiliki kemahiran dan latihan yang mencukupi di bilik darjah. Sediakan perenggan khas bagi isi pendahuluan, isi tersurat dan isi tersirat supaya mudah untuk membuat sebarang pembetulan, jika perlu. Calon harus memastikan beroleh markah maksimum untuk isi tersurat, justeru ambilan isi terus daripada petikan tanpa ubah suai.

Bahagian paling bermasalah ialah pemahaman yang memperuntukkan 35 markah. Calon mesti berhati-hati dengan aras soalan dan tugasan soalan seperti yang disebutkan berulang-ulang. Huraian isi jika diminta boleh ditulis dalam ayat yang sama dengan isi jawapan (selain subjek dan predikat, iaitu bahagian frasa penerangan).

Jika sesuai, jawab soalan tatabahasa dan kajian novel dalam jangka masa tidak melebihi 40 minit. Dengan itu, calon mempunyai baki masa sebanyak 180 - 70 minit, iaitu 110 minit untuk memberi fokus terhadap soalan pemahaman dan semakan keseluruhan jawapan. Walaupun demikian, saranan ini bergantung kepada strategi setiap calon yang pasti berbeza...

SELAMAT MAJU JAYA

No comments: