SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, November 28, 2011

MAMPUKAH IRAN HADAPI AMERIKA DAN ISRAEL? (MIDDLE EAST POLITICAL READING)

Ancaman Iran untuk melepaskan 150,000 unit peluru berpandu ke dalam wilayah rejim haram Yahudi Tel Aviv, serta pangkalan Nato di Turki jika diserang membayangkan pergolakan rantau Timur Tengah yang berpanjangan. Rampasan tanah Palestin dan beberapa buah negara Islam yang lain oleh Amerika dan sekutu bagi mewujudkan negara haram Yahudi pada tahun 1948 sentiasa menjadi duri dalam daging kepada keselamatan rantau berkenaan. Kebanyakan pemimpin Arab kelihatan begitu bacul untuk berhadapan dengan Rumah Putih, tetapi Iran bersikap sebaliknya.

Namun, Iran dilihat bersendirian walaupun suara lantang mereka sedikit sebanyak menyentap keangkuhan Washington dan Tel Aviv. Masyarakat Arab pada amnya tidak berkenan dengan fahaman Syiah yang menjadi anutan umat Islam Iran (90 peratus, Sunni 8 peratus). Sejarah kaum Khawarij dan peristiwa Thaqifah Bani Saidah tidak mungin terpadam daripada catatan sejarah perpecahan umat.

Iran juga diragui kerana pendirian yang tidak jelas terhadap peranan masyarakat Syiah yang bersekongkol dengan Amerika untuk menumbangkan rejim Saddam Hussien di Iraq. Iran juga membisu apabila kepimpinan Iraq dikuasai oleh kaum Syiah yang secara terang-terangan menikmati sokongan Amerika dan sekutu. Maka, apabila Iran cuba muncul sebagai wira dunia Islam, mereka sukar meraih sokongan padu.

Cadangan Iran supaya tanah suci Makkah dan Madinah diletak di bawah pengawasan Pertubuhan Negara Islam, OIC juga tidak disenangi dunia Arab. Apatah lagi, peristiwa tunjuk perasaan jemaah haji Iran satu ketika dahulu telah memburukkan keadaan. Sekatan terhadap kemasukan jemaah haji Iran telah ditarik balik.

Perang saudara antara Iran dengan Iraq memakan masa lapan tahun sebaik Revolusi Iran berjaya menurunkan Reza Shah Pahlavi daripada takhta singgahsana. Walaupun Amerika Syarikat melabelkan Iraq sebagai negara penaja keganasan yang menyokong Abu Nidal, secara diam-diam Amerika Syarikat membantu Iraq supaya tidak kecundang di tangan Iran. Hubungan Iran - Amerika Syarikat yang sudah sedia buruk akibat peristiwa penahanan 52 orang diplomat di kedutaan Amerika Syarikat di Tehran selama 444 hari mulai 4.11.1979 tidak pernah pulih, kecuali untuk pertandingan bola sepak.

Jika Iraq akhirnya ditakluk oleh Amerika Syarikat atas alasan pembangunan senjata pemusnah (WMD), kini Iran menghadapi tekanan tentang pengayaan uranium untuk program nuklear. Sekatan antarabangsa yang dihadapi menjadikan rakyat dan kerajaan Iran lebih berdikari. Dengan jumlah penduduk mencecah 76 juta jiwa (2008) dan saiz wilayah yang agak besar (1,648,000 kilometer per segi; negara ke-18 terbesar dunia), Iran tidak terlalu bergantung kepada pasaran dunia.

Unesco melaporkan bahawa nisbah enrolmen kanak-kanak perempuan di Iran adalah yang teringgi dalam kalangan negara berdaulat, iaitu 1.22:1.00 dibandingkan dengan kanak-kanak lelaki. Setiap tahun, universiti-universiti di Iran mampu mengeluarkan 750,000 orang siswazah. Sejumlah 60 peratus pelajar universiti ialah wanita dan kebanyakan mereka mengikuti kursus kritikal seperti kejuruteraan dan perubatan.

Apabila akses pendidikan dibuka seluas-luasnya, sifat taksub terhadap sesuatu pegangan dijangka menurun. Penganut Syiah dijangka bersikap lebih terbuka dan lunak kepada mazhab yang berlainan. Umat Islam yang kuat dan bersatu padu tidak menjadi ancaman kepada sesiapa jua pun, bahkan mereka membawa mesej damai dan sejahtera...

No comments: