SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, April 27, 2012

GURU TINGKATAN 6 HADIRI TAKLIMAT (FROM TERMINAL TO MODULAR)

Ipoh, Jumaat: 27/4/12 = 5 Jamadil Akhir 1433

Hampir 200 orang guru akademik prauniversiti tingkatan 6 bagi mata pelajaran Ekonomi, Pengajian Perniagaan, Perakaunan dan Pengajian Seni Visual berkumpul di Hotel Hillcity dekat sini mulai pukul 3.30 petang untuk sesi taklimat sukatan baharu dan sistem pentaksiran baharu STPM. Ucapan perasmian di sampaikan oleh wakil JPN Perak, manakala slot bagi setiap mata pelajaran dikendalikan oleh jurulatih utama (JU) masing-masing. Sudah agak lama guru tidak berkursus di hotel dan sistem JU hanya diaktifkan jika terdapat perubahan kandungan kurikulum dan pentaksiran.
Penjenamaan semula program pengajian prauniversiti tingkatan 6 ialah hasil bengkel perancangan senario oleh Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) supaya peranan majlis akan terus relevan dalam menyediakan laluan utama ke universiti. Lulusan SPM kini mempunyai lebih banyak pilihan laluan untuk melayakkan mereka menyambung pengajian di peringkat ijazah asas sarjana muda. Mereka boleh memilih kursus matrikulasi, asasi sains, foundation, baucaleurate, A Level, sijil dan diploma politeknik, serta kolej dan universiti swasta.

Hakikatnya, kelayakan STPM menerima pengiktirafan dari seluruh dunia, serta setanding dengan semua laluan prauniversiti bertaraf dunia. Lulusan cemerlang STPM akan diterima masuk ke universiti terkemuka dunia seperti Cambridge, Harvard dan Oxford. Pihak MPM sudah sekian lama menikmati akreditasi antarabangsa.

Pembaharuan atau transformasi yang dilakukan oleh MPM kali ini bersifat menyeluruh dari segi sukatan pelajaran dan pentaksiran. Sukatan pelajaran mengalami semakan radikal supaya sentiasa akur dengan keperluan terkini dan adil dari segi aksesibiliti dan ekuiti. Pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) turut diberikan wajaran antara 20 hingga 40 peratus sebagai komponen pentaksiran yang penting. 

Kemahiran insaniah (soft skill) seperti kepimpinan, interpersonal, kesukarelaan, kerja berpasukan dan sebagainya akan diukur menerusi kerja kursus, serta pembentangan laporan yang berkaitan. Pelajar akan dibiasakan dengan proses mencari maklumat (kutipan data) yang perlu mendapat persetujuan berpengetahuan dan mematuhi etika yang piawai. Penggunaan konsep-konsep tertentu yang dapat menjelaskan fenomena yang rencam secara ringkas akan diberikan merit.

Jika sistem terminal sebelum ini diukur secara sekali gus dalam peperiksaan STPM setelah selesai semua sukatan pelajaran, sistem modular pula akan diukur dalam peperiksaan STPM pada setiap semester. Setiap semester menawarkan mata pelajaran yang berlainan. Namun, pelajar dibenarkan menduduki semula kertas yang belum memuaskan hati mereka dari segi gred pencapaian...


No comments: