SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, April 18, 2012

TANDATANGAN SALINAN SIJIL TIDAK PERLU LAGI? (PAPERLESS VARSITY APPLICATION)

Era mendapatkan pengesahan salinan slip keputuan peperiksaan, sijil berhenti, surat akuan dan pelbagai dokumen sokongan yang lain nampaknya sudah hampir sekali menjadi sejarah. Aplikasi atas talian menerusi sistem jaringan maya telah mengurangkan keperluan untuk berurusan secara fizikal di pejabat dan di sekolah. Kebanyakan maklumat rasmi yang sah, misalnya keputusan peperiksaan SPM dan STPM yang boleh diakses oleh organisasi yang dibenarkan seperti Unit Pusat Universiti (UPU) dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk tujuan permohonan pengajian tinggi dan pengisian jawatan kosong.

Maklumat persekolahan murid juga dimasukkan dalam pelbagai aplikasi sistem atas talian yang dikawal selia oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Pihak-pihak berkepentingan seperti ibu bapa, pihak berkuasa pelajaran tempatan dan pelbagai agensi awam boleh mengakses maklumat secara terhad setakat keperluan yang dibenarkan. Sudah tentu semua data murid dilindungi oleh peruntukan undang-undang yang ketat supaya tidak berlaku sebarang bentuk manipulasi dan pencerobohan ke atas hak peribadi mereka.

Kebaikan maklumat atas talian ialah kegiatan pemalsuan sijil sangat sukar untuk dilakukan lagi. Kecanggihan teknologi penghasilan sijil yang diada-adakan juga dapat dicegah. Keputusan ramalan untuk tujuan permohonan kursus pengajian dan tajaan biasiswa juga tidak lagi menjadi keperluan.

Aplikasi sistem maklumat yang dibangunkan juga disekalikan dengan sistem sokongan bagi menghadapi kemungkinan serangan penggodam atau gangguan akses komunikasi maya. Dokumen dan sijil asal masih diserahkan kepada pemilik sebagai rujukan apabila terdapat keperluan misalnya untuk sesi temu duga atau semakan manual. Pendek kata, konsep kerajaan elektronik telah mengambil kira sebarang kemungkinan yang paling buruk.

Pegawai kanan awam kumpulan A, termasuk pengetua, penolong pegawai daerah dan lain-lain tidak lagi perlu menandatangani sejumlah salinan sijil yang mungkin menjadi beban tambahan kepada mereka. Pemohon universiti dan kerja juga boleh menjimatkan kos fotokopi, tambang dan masa untuk bertemu dengan pegawai. Pejabat sekolah dan agensi awam juga dapat menggugurkan perkhidmatan pengesahan dokumen daripada senarai tugas tambahan.

Kalau ada pun keburukan yang berlaku ialah dari segi kemerosotan hubungan manusia secara fizikal. Kebiasaan bekas pelajar berkunjung ke sekolah sambil berjumpa dengan guru makin berkurangan. Buat sementara, guru akan sibuk di hadapan skrin komputer sebelum norma perjawatan pembantu guru dipenuhi...

No comments: