SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, April 11, 2012

INSTITUSI YANG DI-PERTUAN AGONG TURUS NEGARA (CONSTITUTIONAL MONARCHY PRACTICE IN MALAYSIA)

Tanggal 11 April 2012 bersamaan 19 Jamadil Awal 1433 Hijriyyah mencatat satu lagi lembaran sejarah dalam sistem pemerintahan negara. Baginda Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah, 84, Sultan Kedah bersemayam di Istana Negara buat kali kedua setelah 42 tahun berlalu, iaitu sebagai Yang Di-Pertuan Agong ke-5. Baginda ditabalkan secara rasmi sebagai Yang Di-Pertuan Agong ke-14 bagi menggantikan Sultan Terengganu, Tuanku Mizan Zainal Abidin.
sumber foto:  Berita Harian Online

Institusi Yang Di-Pertuan Agong (YDA) bukan sekadar lambang atau simbolik kedaulatan negara, bahkan segala urusan rasmi negara dijalankan atas nama YDA. Sebagai contoh, pelantikan Perdana Menteri, pegawai tinggi dan seluruh penjawat awam dibuat atas nama YDA. Begitu juga dengan segala khazanah kekayaan dan organisasi berkuasa negara diletakkan di bawah nama YDA.

Kes al-Maunah yang disebut di mahkamah sebagai memerangi YDA boleh menjelaskan hakikat berkenaan. Kejadian di depot senjata tentera di Kuala Kangsar itu dilabelkan sebagai usaha menentang sebuah organisasi berkuasa negara atas nama YDA. Dalam kata lain, YDA telah dirujuk sebagai institusi tertinggi pemerintahan negara, bukan sebagai tuan empunya tubuh badan.

Pemilihan YDA secara giliran lima tahun diputuskan oleh mesyuarat Majlis Raja-raja yang membabitkan 9 buah negeri di Semenanjung, kecuali Pulau Pinang dan Melaka. Baginda YDA akan dibantu oleh Timbalan YDA. Namun, Timbalan YDA tidak semestinya secara automatik menjadi YDA kerana mesti mengikut giliran negeri.

Sistem pemerintahan raja berpelembagaan bererti bahawa raja tidak diperuntukkan kuasa eksekutif dalam pentadbiran negara. Walaupun demikian, YDA memiliki kedudukan yang sangat istimewa dari segi perjalanan pentadbiran negara yang dibuat atas nama baginda. Dalam doktrin persekutuan pula, terdapat senarai persekutuan, senarai negeri dan senarai bersama yang menjelaskan lagi peranan YDA dan raja-raja Melayu dalam konteks kenegaraan kita...

No comments: