SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, April 21, 2012

USTAZ KAZIM DI RPS (THE NEW TREND OF LATER TRAINED USTAZ)

Ipoh, Sabtu: 20.4.12 = 28 Jamadil Awal 1433
Ustaz Kazim mengisi program bina insan di Sekolah Raja Perempuan, Ipoh


Orangnya masih dalam lingkungan umur pemuda, iaitu di bawah 40 tahun. Dalam usia demikian, beliau telah menikmati status sebagai pendakwah selebriti. Undangan diterima dari seluruh pelosok negara, media elektronik dan pelbagai wacana ilmu.

Bekas murid aliran sains sekolah harian itu kemudian beralih arah ke maahad tahfiz untuk bergelar al-hafiz dan ustaz. Beliau tidak melalui proses sekolah pondok tradisional untuk kelayakan IV Thanawi seperti kebanyakan ustaz dulu-dulu. Kalau kita rajin meneliti latar belakang sebahagian imam masjid jamek di seluruh negara, perkara seperti itu sudah menjadi biasa.

Sebagai contoh, imam sebuah masjid hospital di Ipoh belajar di sekolah harian hingga tamat STPM aliran sastera sebelum belajar di maahad tahfiz. Seorang pendakwah selebriti terkenal, Ustaz Azhar Idrus dari Terengganu ialah bekas pengajar muzik sebelum menadah kitab kuning secara tahkik dengan alim ulama di sekitar Kuala Terengganu. Mereka berdua memang mahir dalam bidang muzik dan nyanyian hingga menjadi daya tarikan dalam sesi ceramah mereka.

Ustaz Kazim bin Elias al-Hafiz memiliki pengalaman yang sama. Beliau pandai menyanyi dan berjenaka. Isi ceramah beliau mungkin cerita biasa, tetapi diolah dengan begitu rupa hingga membuat khalayak seolah-olah tercampak dalam satu dimensi ilmu yang baharu.

Sebagai ustaz selebriti, jadual undangan ceramah mereka sangat padat. Sebagai orang yang sibuk, mereka bergerak menerusi bantuan pegawai pembantu peribadi dan pemandu, serta kakitangan pejabat yang lain. Untuk itu, mereka perlu sejumlah dana untuk membayar gaji petugas pejabat dan segala perbelanjaan yang lain.

Ustaz selebriti tidak ubah seperti penceramah motivasi sepenuh masa menerusi syarikat yang berdaftar. Sebagai sebuah syarikat, perkhidmatan yang diberikan mempunyai tanda harga yang tertentu. Setiap syarikat memiliki modul penyampaian ceramah dan latihan yang dipatenkan. 

Masyarakat kita mungkin masih baharu dengan fenomena pendakwah dan ustaz selebriti yang diangkat oleh media elektronik, you tube dan sebaran berita mulut ke mulut. Mungkin ada yang bertanya sama ada pendekatan selebriti sejajar dengan hasrat dakwah atau petanda akhir zaman. Namun, harus diingat bahawa tok guru juga perlu sara hidup yang setimpal untuk keluarga dan segala bentuk perbelanjaan yang memungkinkan mereka dapat bergerak ke sana ke mari...

No comments: