SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, April 23, 2012

'MANGSA FITNAH" BAB 17 NOVEL MERENANG GELORA (SCAPEGOATING BY FOE)

Pengarang novel:  Ruslan bin Ngah, 45
Muka surat rujukan:  199 - 216

Watak utama:  Badri (murid tingkatan 5 / pengawas sekolah)
Watak pembantu:  Kumar  (murid tingkatan 5 / kawan baik Badri setelah Jamil menghilang)
                          :  Meng Kong (bekas sekutu Shahrul, Kumar / penghuni asrama sekolah)
                          :  Cikgu Jailani (guru disiplin / guru Matematik)
                          :  Nadira (anak buah Mak Alang Badri / rakan sekelas Badri / sekutu Shahrul)
                          :  Taufik  (rakan baik Badri / suka mengambil tahu)
                          :  Shahrul  ("musuh" yang berdendam dengan Badri / murid tingkatan 5)
                          :  Siew Mei  (murid tingkatan 5 / "pengkagum rahsia" Badri)
                          :  Maria (rakan sekelas Badri yang tidak dapat menjawab soalan terakhir Matematik)
                         
Latar tempat:  rumah Badri (Badri belajar bersama Kumar)
                   :  perpustakaan (Badri mencari bahan untuk karangan, disapa oleh Meng Kong)
                   :  bilik darjah Badri  (telefon bimbit berbunyi dalam beg Badri)
                   :  bilik pengawas  (Badri mengikut Cikgu jailani untuk tindakan lanjut kes telefon bimbit)
                   :  kawasan sekolah  (Shahrul berubah wajah apabila ditebak oleh Badri / Siew Mei menyatakan dia percayakan Badri)

Latar masa:  sesi persekolahan pagi
               
Ringkasan bab


Badri makin rapat dengan Kumar. Dia sering mengajak Kumar bermalam di rumahnya untuk belajar bersama. Badri kesal dengan sikap Siew Mei, tetapi Kumar menganggap Badri sebagai lurus bendul, serta tidak faham perasaan perempuan (Nadira dan Siew Mei) yang berebut dirinya. Badri mengelak, dan bertekad mahu menumpukan perhatian terhadap pelajaran. Pada hari Rabu, di perpustakaan, Badri disapa oleh Meng Kong. Di kelas, Cikgu Jailani mahu murid berbincang tentang latihan Matematik. Ketika Badri sedang menunjukkan halan hitungan di papan putih, terdengar deringan telefon bimbit dalam beg Badri. Walaupun Badri membuat penafian, Nadira pula yang menuduh Badri bersalah. Di bilik pengawas, Cikgu Jailani memberi jaminan kepada Badri bahawa dia akan terus melakukan siasatan dengan bantuan rakan di syarikat telekomunikasi. Dalam pada itu, Badri mengimbas kembali perbualannya dengan Taufik. Badri menyamakan Taufik dengan Siew yang selalu menaruh syak wasangka terhadap Kumar yang dikatakan masih digunakan oleh Shahrul untuk menganiaya dirinya. 

Akibat peristiwa itu, Badri lebih banyak menyendiri. Dia dipandang serong. Dua hari selepas itu Cikgu Jailani membawa khabar gembira bahawa terbukti Badri tidak bersalah. Cikgu Jailani juga setuju dengan Badri bahawa 'musuh' Badri ialah Shahrul. Namun, banyak murid telah termakan fitnah itu. Shahrul mengambil peluang menekan Badri, tetapi dia yang terkena. Nadira pula mudah dipengaruhi, malah dia memalingkan muka ketika Badri cuba menguntum senyuman. Ketika harapan Badri kian pudar, Siew Mei muncul memberi sokongan. Siew Mei menegur Badri yang bersifat lurus bendul dan naif terhadap muslihat licik Shahrul. Siew Mei juga memberitahu Taufik belum berani lagi mendekati Badri. Mereka berdua tertawa...

Perwatakan:  ikhlas / jujur (Badri)
                  :  adil / tegas  (Cikgu Jailani)
                  :  setia kawan  (Siew Mei / Taufik)
                  :  mudak dipengaruhi  (Nadira)

Latar masyarakat:  masyarakat yang ikhlas / jujur
                          :  masyarakat yang adil / tegas
                          :  masyarakat yang setia kawan
                          :  masyarakat yang mudah dipengaruhi

Nilai murni:  keikhlasn / kejujuran
                :  keadilan / ketegasan
                :  kesetiakawanan / saling mempercayai
                :  jati diri

Persoalan:  keikhlasan / kejujuran dalam komunikasi / melaksanakan tugas
              :  keadilan / ketegasan dalam mencari bukti
              :  kesetiakawanan / saling mempercayai dalam persahabatan
              :  jati diri dalam pendirian

Pengajaran:  kita hendaklah ikhlas / jujur dalam komunikasi / melaksanakan tugas
                 :  kita hendaklah adil / tegas dalam mencari bukti
                 :  kita hendaklah setia kawan / saling percaya dalam persahabatan
                 :  kita hendaklah memiliki jati diri dalam pendirian / kita jangan mudah dipengaruhi oleh khabar palsu

kbkk:  konflik yang dihadapi oleh watak utama menyebabkan pembaca tertanya-tanya.

1 comment:

tasha said...

SAYA MENCADANGKAN CIKGU AZHAR MENYEMAK SETIAP KATA-KATA YANG DITULIS DENGAN BETUL