SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, April 14, 2012

MENU KANTIN SEKOLAH MENJEMUKAN? (FOODS AT SCHOOL)

Antara keadaan paling meriah yang dapat disaksikan di sekolah ialah pada waktu rehat. Hanya dengan bantuan pengawas dan sistem kamera litar tertutup, tahap hiruk-pikuk yang berlaku dapat dikawal. Sebagai kanak-kanak yang masih dalam proses tumbesaran fizikal, kanak-kanak menikmati waktu makan mereka dengan begitu teruja.

Bagi mengelakkan kesesakan di kantin, waktu rehat dibahagikan mengikut kumpulan tingkatan. Misalnya, budak tingkatan 3 dan 6 rehat terlebih dahulu, baharu giliran tingkatan 4 dan 5. Para pengawas sekolah dan pengawas pusat sumber yang bertugas biasanya dibenarkan rehat sepuluh minit awal bagi memantau pergerakan rakan-rakan mereka di kantin.

Bilangan murid yang membawa bekalan dari rumah biasanya tidak sampai 10 peratus. Dengan kesibukan ibu bapa dan faktor harus keluar seawal Subuh menyebabkan kebanyakan murid dibekalkan wang tunai antara RM2 ke RM5 berdasarkan kemampuan ibu bapa masing-masing. Murid sentiasa diingatkan supaya tidak mengabaikan sarapan pagi supaya perut tidak berkeroncong yang boleh mengundang risiko penyakit gastrik dan pitam.

Terdapat saranan supaya waktu rehat yang lazimnya dijadualkan antara pukul 10 hingga 11 pagi diawalkan kepada pukul 9 pagi. Alasannya ialah kanak-kanak yang lapar sukar menumpukan perhatian optimum terhadap aktiviti pembelajaran walaupun pada waktu puncak. perkara itu barangkali masih dalam kajian pihak berkuasa pendidikan.

bersambung...

No comments: