SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, April 6, 2012

MERANGKAK DI GUA TEMPURUNG (THE ADVENTEROUS EXPERIENCE)

Pasukan kadet bomba Sekolah Menengah Teknik, Ipoh (SMI) yang memiliki keanggotaan melebihi 100 orang murid sentiasa mendapat bantuan pegawai dan anggota bomba dan penyelamat negeri Perak yang berpangkalan di Jalan Kompleks Sukan, bersebelahan Stadium Perak. Saban tahun aktiviti perkhemahan dilaksanakan, antaranya di Kuala Woh, Lata Kekabu, Papan dan Teluk Batik. Beberapa anggota pasukan juga terpilih menyertai perkhemahan peringkat kebangsaan, termasuk di Karambunai Resort, Sabah.

Budak teknik hanya merangkumi tingkatan 4 dan 5 setelah kelas tingkatan 6 ditutup buat sementara pada tahun 1996. Maka, mereka hanya sempat mengambil peperiksaan asas (aneka pilihan) dalam tempoh setahun setengah kursus kawad dan teori. Guru penyelaras bertugas merancang dan memantau segala aktiviti pasukan, manakala latihan kawad dan teori dikendalikan oleh jurulatih Jabatan Bomba dan Penyelamat sendiri.

Antara aktiviti ekstrem yang sangat mencabar ialah ekspedisi Gua Tempurung melalui tahap kesukaran B, iaitu menggunakan laluan gelap dan sempit, bukan bersenang-lenang menggunakan trek peninjau. Jika lampu suluh dipadamkan, alamat jari sendiri pun tidak nampak. Ahli-ahli bomba yang sudah pakar berada di hadapan untuk memastikan keselamatan semua anggota kadet bomba daripada sebarang ancaman dan risiko.

Mula-mula masuk masih ada cahaya dan laluan juga luas. Makin lama makin gelap dan makin sempit. Masing-masing pasrah kerana untuk undur kembali sudah menjadi sukar.

bersambung...

No comments: