SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, April 29, 2012

TRADISI SEKOLAH BANTUAN MODAL (THE DEEP ALMA MATER SPIRIT)

Barangkali justeru harus membayar sejumlah amaun kewangan yang lebih tinggi daripada sekolah bantuan penuh kerajaan, maka budak sekolah bantuan modal, terutama sekolah mission, ikatan mereka terhadap sekolah lebih kuat. Sekolah bantuan modal menikmati pembiayaan emolumen guru dan kakitangan, tetapi harus menanggung sendiri perbelanjaan pembangunan fizikal sekolah. Maka, peranan lembaga pengelola sekolah, persatuan bekas murid dan PIBG begitu didambakan.

Kebanyakan sekolah bantuan modal memiliki sejarah yang sangat panjang, iaitu ditubuhkan sejak era penjajahan Inggeris dahulu. Ratusan sekolah bantuan modal terdapat di bandar-bandar utama pantai barat semenanjung dan Malaysia Timur. Sebahagian besar sekolah bantuan modal telah mencecah usia 100 tahun.

Antara sekolah bantuan modal terkemuka ialah Penang Free School, Victoria Institution, St. Michael, St. Paul, Convent, Methodist, Anglo-Chinese dan sekolah menengah vernakular Cina. Dahulu, sekolah-sekolah bantuan modal menggunakan pangkal nama SMJK (sekolah menengah jenis kebangsaan), tetapi kini semuanya sudah diubah kepada SMK (sekolah menengah kebangsaan) sebagai tanda menggunakan kurikulum kebangsaan sepenuhnya. Lepasan sekolah-sekolah bantuan modal telah mendominasi sebahagian besar empayar kepimpinan politik, korporat, akademik dan kesukarelaan hingga ke peringkat antarabangsa.

Ciri unik sekolah bantuan modal ialah hubungan yang sangat erat antara bekas murid dengan sekolah mereka. Walaupun telah mencapai kedudukan yang tinggi dan bergraduat daripada universiti ternama dunia, mereka tetap sahaja ingat akan zaman persekolahan yang dianggap sebagai kenangan paling indah dalam hidup mereka. Di sekolah, mereka mula melakar impian untuk menjejak kejayaan tertinggi sebagaimana senior mereka sebelumnya.

Mereka begitu bangga dengan nama sekolah yang begitu berjasa terhadap masyarakat dan negara. Senarai panjang tokoh bekas murid yang menyerlah dalam bidang politik, ekonomi, akademia, sukan dan kesukarelaan memberi keyakinan diri yang cukup tinggi. Mereka menumpah tuah harumnya nama sekolah.

Tradisi diteruskan. Apabila ada sahaja acara besar yang membabitkan sekolah, mereka sanggup turun beramai-ramai dari jauh. Maka, berlaku pertemuan antara generasi yang berbeza...

No comments: