SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, September 3, 2012

NOVEL "WIRA PERSONA AVATARI" KOMSAS TINGKATAN 2 (THE TRUTH PREVAIL)

Pengenalan

Bahagian cerita novel sebenar setebal 191 muka surat, glosari (15 muka surat) dan biodata pengarang (4 muka surat). Novel Wira Persona Avatari (WPA) ini memerlukan begitu banyak halaman glosari kerana begitu banyak istilah komputer dan internet digunakan. Novel juga ditulis oleh seorang profesor kejuruteraan elektronik komputer, Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

Biodata Pengarang
Profesor Dr. Ahmad Zaki bin Abu Bakar, 56, anak kelahiran Alor Setar, Kedah ialah lulusan Diploma Kejuruteraan, UTM (1974), B.Sc (Essex, UK), M.Eng (Calif., USA) 1984, dan Ph.D (UTM) 1989. Selain pengalaman luas dalam bidang akademik, kepakaran teknikal, penyelidikan dan kepimpinan universiti, beliau turut aktif dalam dunia penulisan kreatif dan bahasa. Prof. Zaki pernah mengendalikan ruangan komputer surat khabar Utusan Malaysia antara tahun 1987 - 1991 dengan nama pena Tuk Pepijat. Beliau juga diiktiraf sebagai penulis novel siberberbahasa Melayu yang pertama, dan WPA ialah buah tangan beliau yang kedua, serta menang anugerah novel remaja. Puisi Cyberfriendship nukilan prof Zaki (2001) tersenarai sebagai antara 33 puisi siber terbaik dunia.

Tema novel:

Sinopsis

Novel Wira Persona Avatari ialah kisah sekumpulan remaja yang memasuki pertandingan avatar peringkat dunia kali ke-10. Kisah bermula dengan Aina yang terlantar koma di hospital setelah terkena tembakan Ah Kong yang menceroboh ruang komputer pertandingan ketika waktu rehat. Setelah itu novel berputar kembali kepada peristiwa sebelumnya, iaitu secara imbas kembali. Di sekolah, Aina teruja dengan berita pertandingan avatar yang dibawa oleh Zuraini. Dia kemudian mengajak abangnya, Anas menyertai pertandingan. Kumpulan mereka, Zamrud II turut disertai Pauline dan Adeen. Apabila Kumar menarik diri, Anas memilih Anjali, berdasarkan kehebatannya dalam permainan perang robot. Sebagai persediaan, mereka turut berlatih kekuatan fizikal dengan Cikgu Nisah. Kemenangan mereka dalam pusingan pertama hampir dirampas oleh pasukan Aura Suci yang menggunakan taktik kotor. Dalam pusiingan kedua cip penting kawalan komputer telah hilang tiba-tiba. 


Watak utama:  Aina, 12 tahun: anak Prof. Fitri, adik Anas / anggota kumpulan Zamrud II

Watak pembantu:  Anas, 17 tahun = abang Aina
                          :  Adeen, 18 tahun =  anak Prof. Zabri / pelajar kolej Cyberjaya
                          :  Zuriani, 12 tahun = rakan sekelas Aina / kacukan Melayu - Jerman
                          :  Pauline, 17 tahun =  anak Ho Shao Long dan Angie
                          :  Anjali = adik Muthu / dihantar khas untuk merosakkan rancangan kumpulan Zamrud II

Watak sampingan:  Ho Shao Long: pakar penggodam / rakan Prof Fitri / pemilik Game Star
                           :  Angie
                           :  Mak cik Nora
                           :  Mak cik Vicky
                           :  Pak cik Tan Beng Kiang = pekerja kedai permainan video Game Star
                           :  Cikgu Nisah Haji Nawawi:  guru silat / bekas komando

Watak penentang:  Ah Kong, 30-an - penjenayah yang menembak Aina
                           :  Samy, 30-an - bekas banduan
                           :  Kumar - anak jutawan Kupusamy

Perwatakan:

setia kawan / jujur

penyayang  (Aina dan Anas sangat menyayangi bapa mereka, Prof. Fitri)

...

Latar masyarakat

masyarakat yang setia kawan / masyarakat yang jujur

masyarakat yang penyayang

...

Nilai murni

kesetiakawanan / kejujuran

kasih sayang

...

Persoalan

kesetiakawanan / kejujuran dalam persahabatan

kasih sayang sesama keluarga

...


Pengajaran

kita hendaklah setia kawan jujur dalam persahabatan

kita hendaklah menyayangi sesama keluarga

...

kbkk

...

...

...

Latar tempat

...

...

...


Latar masa

...

...

...


Contoh tugasan

...

...

...

No comments: