SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, November 6, 2012

TERUSKAN TINGKATAN 6 ATAU KE UiTM, POLITEKNIK? (DILEMMA OF HIGHER EDUCATION ROUTE)

Jawapan kepada soalan seperti tajuk di atas akan bergantung kepada orang yang ditanya. Jika berjumpa dengan kaunselor pelajar, jawapan muktamad akan diambil oleh pelajar sebagai klien sesi kaunseling setelah diajak melalui proses membuat keputusan secara teratur. Hakikatnya, semua pendapat, sama ada amatur dan profesional boleh dijadikan titik tolak pertimbangan, tetapi pada akhirnya pelajar harus membuat keputusan sendiri, justeru segala natijah jangka pendek dan jangka panjang bakal ditanggung secara bersendirian.

Ketika masih memulakan peperiksaan penggal satu sistem modular bermula semalam (Isnin, 4 November 2012), tawaran pengambilan sesi November Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan politeknik tertera secara atas talian. Secara tidak langsung, tumpuan pelajar terhadap peperiksaan yang sedang diduduki terjejas juga sedikit sebanyak. Suatu keputusan penting dalam kehidupan mesti dilakukan dengan segera, dengan tarikh pendaftaran pada minggu keempat November ini.

Pelajar yang menerima tawaran kemasukan institut pengajian tinggi perlu menjalani pemeriksaan kesihatan di klinik kerajaan atau klinik swasta yang diiktiraf. Persiapan lain seperti barang peribadi dan urusan kewangan juga perlu dibereskan dalam tempoh yang terdekat. Ibu bapa dan keluarga juga menunggu keputusan muktamad yang akan dipilih oleh pelajar.

Pelajar prauniversiti tingkatan 6 kohort sulung sistem modular sudah mencecah umur 18 tahun, atau melepasi usia juvana. Maksudnya, mereka sudah mencapai tahap usia matang untuk membuat sesuatu keputusan yang besar. Namun, pandangan orang lain harus dihormati juga walaupun tidak semestinya diikuti sepenuhnya.

Kursus diploma di UiTM dan politeknik bertaraf separa teknikal. Namun, peluang untuk menyambung pengajian di peringkat ijazah sarjana muda, sarjana dan doktor falsafah tidak pernah tertutup. Cuma, sebagai laluan kemasukan yang setaraf dengan STPM, pemegang diploma mungkin perlu memenuhi beberapa syarat tambahan  tertentu IPTA tempatan.

Apabila tiga buah politeknik premier (Ungku Omar, Ipoh; Johor Bahru dan Shah Alam) akan menawarkan program diploma lanjutan yang setaraf dengan ijazah sarjana muda, maka lulusan diploma politeknik memiliki peluang terbaik. UiTM memang telah lama menawarkan program yang sama, tetapi kini telah dinaik taraf sepenuhnya sebagai program ijazah asas. Tiada sekatan seumpama itu bagi IPT swasta dan universiti luar negara.

Terdapat beberapa perkara yang perlu diberi perhatian sebelum keputusan muktamad untuk mengucapkan selamat tinggal kepada program pengajian prauniversiti tingkatan 6. Pertama, jangkaan pencapaian bagi peperiksaan penggal satu yang sedang diduduki. Andai kata, boleh memperoleh PNGK 2.8 ke atas, ada baiknya tamatkan dahulu semua tiga penggal pengajian hingga November 2013.

Tempoh pengajian tingkatan enam berbaki setahun lagi dan kemasukan universiti pada bulan September 2014. Keseluruhannya, hanya 20 bulan waktu menunggu dengan laluan STPM, berbanding dengan minimum 30 bulan (dua tahun setengah) bagi pemegang diploma, tidak termasuk masa menunggu tarikh konvokesyen. Kebanyakan universiti premier tidak memberi pengecualian jam kredit kepada pemegang diploma, melainkan universiti luar negara yang tertentu.

Pilihan program pengajian laluan STPM lebih luas, berbanding dengan laluan diploma yang sudah ada pengkhususan. Calon STPM yang boleh melamar program pengajian bahasa, antropologi dan sosiologi, kajian Asia Tenggara, psikologi, komunikasi, persuratan, falsafah dan sebagainya. Budak diploma bukan sahaja perlu merebut tempat yang terhad untuk laluan khas (kecuali UiTM dan politeknik premier), tetapi bidang pengajian yang dipohon mesti tidak terlalu berbeza dengan  pengkhususan semasa pengajian diploma.

Kedua, cita-cita sebenar pelajar dalam haluan mencari rezeki pada masa hadapan, sama ada kerja makan gaji atau berdikari. Dalam persekitaran ekonomi yang penuh persaingan dan tipu helah kini, penguasaan ilmu pengetahuan yang tinggi dalam sesuatu bidang pengkhususan sudah menjadi keperluan, bukan lagi pilihan. Peribahasa 'seperti enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing' (survival of the fittest), iaitu hukum rimba sentiasa muncul dalam versi yang lebih canggih.

Maka, bidang pengajian yang hendak diikuti harus sejajar dengan cita-cita peribadi. Kelayakan akademik  dan kemahiran dengan pengkhususan yang tertentu juga suatu tiket untuk meraih kepercayaan dan penghormatan orang lain. Cerita usahawan seperti Syed Bukhari, Ramly 'burger', SM Nasimuddin 'Naza' (Allahyarham), David Teoh 'Metrowealth', Boon Siew 'Honda', Colonel Harland Sanders KFC, dan Sosilawati (Allahyarhamah), lulusan sekolah menengah lebih bersifat pengecualian dan terpencil.

Ketiga, ialah keupayaan dalam mata pelajaran Matematik Tulen (Matematik Tambahan) yang menjadi komponen utama pengajian diploma kejuruteraan, perniagaan dan teknikal yang lain. Demikian juga pencapaian dalam mata pelajaran Fizik dan Kimia, serta Bahasa Inggeris. Pendek kata, ukur baju di badan sendiri.

Keempat ialah kebolehpasaran atau prospek (dan retrospek) bidang pengkhususan pengajian yang diikuti. Maksudnya ialah peluang pekerjaan, sama ada bekerja dengan majikan tertentu atau menjalankan perniagaan sendiri. Amalan nujum, bertenung nasib dan tukang tilik memang terlarang, tetapi unjuran perancangan senario ialah bentuk persediaan jangka panjang yang digalakkan. 

Apabila seseorang itu sudah nekad dengan keputusan tertentu, segala cakap dan pendapat yang bersifat amatur dan negatif mesti ditangkis. Dengar cakap enggang, makan buah belolok; dengar cakap orang, terjun masuk lubuk. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul...

268 comments:

1 – 200 of 268   Newer›   Newest»
Unknown said...

Cikgu..
Nak tanya..
Saya lepasan diploma lanjutan komputer rangkaian d politeknik..
Bolekah sambung ke ipta peringkat sarjana ?

cikgu azhar said...

Bet Dave,

Boleh, tetapi ijazah asas (sarjana muda) terlebih dahulu, kemudian baru sarjana (masters), kecuali di Universiti Tun Husin di bawah program sarjana pendidikan yang berkaitan.

Anonymous said...

Slm Cikgu .
saya lepasan SPM 2013 . saya nak tanya perbezaan antara Pra-diploma dan Diploma Dari segi masa pmbljrn dan lain2 ?

saya juga meminati bidang perniagaan . apakah kursus lain yg menerapkan unsur2 perniagaan dalam pembelajaran selain kursus pengurusan perniagaan . saya sebenarnya kurang meminati bab matematik . jadi sekiranya saya memilih bidang perniagaan layak ka saya untuk masuk bidang tersebut ? sorry cg. sekirnya sya soalan yg dkemukn oleh sya .

Anonymous said...

Byk*

cikgu azhar said...

Salam,

Pradiploma ditawarkan kepada calon yang tidak cukup syarat untuk terus masuk program diploma yang tertentu. Misalnya, lulusan kemanusiaan hendak beralih ke jurusan teknikal / sains gunaan. Tempoh pengajian pradiploma (di UiTM) antara 6 bulan ke setahun.
Kursus diploma mengambil masa antara dua tahun setengah hingga tiga tahun, bergantung kepada jumlah jam kredit yang berjaya diselesaikan pada setiap semester pengajian.

bidang perniagaan / psikologi tidak boleh lari daripada aplikasi matematik, tetapi jangan risau kerana di peringkat pengajian tinggi, insya-Allah sdra/i boleh mencatat keputusan cemerlang dalam matematik. syaratnya hadir kuliah dan tutorial sepenuhnya, buat semua tugasan tepat masa, akur dengan gaya dan kehendak pensyarah, serta banyak membuat latih tubi.

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

Cikgu tlong sy, sy skrg msuk form 6, sy dpt politeknik premier diploma kejuteraan elektrikal dan elektronik, adakah peluang untuk sy mlanjutkan pelajaran degree ke ipta tinggi kalau sy msuk poli?

Unknown said...

Kerana dikhabarkan oleh kwn2 sy peluang lepasan diploma lepasan politeknik susah untuk mlanjutkan pelajaran ke ipta untuk degree adakah betul?

Unknown said...

assalamualaikum cikgu.. sy dpt tawaran dip.teknologi maklumat(pengaturcaraan)di politeknik premier

Sy nak tanya pndpat cikgu tentang politeknik premier sebab bila kita khbarkan pd org lain mrka pndng politeknik premier dgn plitknik lain tu sama ja

cikgu azhar said...

W.salam

Hafizi Fizi:
Tahniah. Semua bidang pengajian ada peringkat tertinggi. Lulusan poli boleh sambung ijazah di ipta dengan syarat pencapaian pngk tertinggi. Tambahan pula, poli. premier mula menawarkan program diploma lanjutan yang setara dengan sarjana muda. cuba dengar pula cerita lulusan poli yang berjaya ke tahap tertinggi supaya beroleh gambaran yang lebih seimbang.

mastura murshik,
dari satu segi memang sama, tetapi poli. premier mengutamakan pengambilan pelajar yang berpencapaian relatif lebih tinggi.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu

Cikgu saya nak mohon pendapat cikgu. Sementara tunggu tawaran UPU saya daftar masuk form 6 aliran kemanusiaan dan sekarang saya telah mendapat tawaran politeknik jurusan sains kesetiausahaan. Cikgu, mana yang lebih sesuai untuk masa depan?
Terima kasih Cikgu dan Selamat Hari Guru.

*Mimi*

cikgu azhar said...

W.salam,

Laluan kerjaya kesetiausahaan bukan setakat menjadi PA kepada CEO @ ketua jabatan tertentu, tetapi boleh pergi sejauh setiausaha profesional dengan kelayakan ICSA. Boleh dilantik sebagai setiausaha pelbagai organisasi dan korporat secara serentak. kedudukan s.u. syarikat setara dengan pengawal kewangan (akauntan bertauliah) dan penasihat undang-undang syarikat.

keputusan akhir di tangan mimi.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam cikgu,
Saya telah mendapat tawaran politeknik dan matrikulasi. yg mana satukan perlu saya pilih?

T.kasih.
Nur Syahida

Anonymous said...

Salam. Cikgu, saya sekarang berada di t6 dalam bidang kemanusiaan dan berhasrat untuk melanjutkan pelajaran dlm bidang undang undang. Baru baru ini, saya mendapat tawaran dari politeknik dalam bidang dip logistik dan rangkaian bekalan, ibu saya mahu saya melanjutkan pelajaran dalam bidang logistik kerana pada ekonomi skrg, bidang tersebut mempunyai peluang pekerjaan yg luas. Pada pendapat cikgu, patutkah saya mengikuti nasihat ibu saya atau berusaha keras untuk mencapai cita cita saya. Adakah bidang undang undang mempunyai prospek kerjaya yg tinggi? Bantulah saya cikgu. (Bidang logistik mempunyai subject ekonomi dan saya dgr ekonomi merupakan subject yg susah). Tq in advance. -mia

cikgu azhar said...

Salam,

Nur Syahida: pilihan bergantung kepada kecenderungan (minat, cita-cita), laluan kerjaya dan peluang menyambung pengajian. kedua-duanya o k, tetapi jika yakin boleh capai pngk 3.0 + lebih baik pilih matrikulasi. jikamasih di persimpangan, istikharah. keputusan akhir di tangan Nur Syahida, orang lain hanya boleh memberi saranan.

Mia: sebenarnya boleh capai kedua-duannya sekali, nasihat ibu (yang berkat)dan undang-undang. Setelah bekerja (bidang logistik) boleh sambung pengajian undang-undang secara sambilan. banyak orang buat begitu.

tentang ekonomi tiada masalah, markah peperiksaan akhir hanya 40 - 50 %, selebihnya markah kehadiran kuliah / tutorial, tugasan, kuiz, peperiksaan pertengahan semester, dll.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Maaf,masih kurang jelas. Boleh cikgu terangkan bagaimana caranya untuk saya bekerja dalam bidang logistik dan menyambung pengajian undang undang. Mengikut pembacaan saya, graduan politeknik hanya boleh menyambung pelajaran peringkat degree dalam jurusan teknikal. Dan ipta lebih mengutamakan stpm/matrik/asasi. -mia

tini syazwani said...

Assalamualaikum cikgu

Cikgu saya nak mohon pendapat cikgu. Saya daftar masuk form 6 aliran kemanusiaan dan sekarang saya telah mendapat tawaran politeknik konvensional jurusan pengajian perniagaan . Masalahnya disini ialah jurusan saya di form 6 sama dengan tawaran saya dapat di politeknik konvensiona. Cikgu, mana yang lebih sesuai untuk masa depan? Harap cikgu dapat membantu saya membuat pilihan.

cikgu azhar said...

W.salam

tini syazwani,

lain tu. diploma poli terus mengkhusus, stpm masih umum dan terbuka. namun, peluang sambung belajar kedua-duanya o k jika pencapaian pngk cemerlang. baik kalau istikharah dahulu.

mia:
maksudnya, tidak sambung belajar serta-merta. boleh kerja dengan ijazah teknikal, kemudian ambil LL.B. Nanti dapat izazah berganda (double degree). ada yang pencen baru jadi peguam (contoh: dato' pahamin rajab, bekas ketua pengarah jpj).

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

As salam..ckgu saya keliru nk pilih politeknik jurusan perbankan islam atau form6 untuk sambung law. yg mana mempunyai peluang pekerjaan yg lebih luas?harap ckgu dpt kongsi pendapat -dayah-tq :)

cikgu azhar said...

W.salam,

boleh belajar dua-dua bidang, sama ada selepas pengajian pra-u @ setelah bekerja. peluang pekerjaan memang sukar diramal justeru tertakluk kepada permintaan pasaran dan keperluan. tahun ini mungkin o k, tahun hadapan belum tentu. cuba catat pngk terbaik, gilap kemahiran insaniah dan kebolehan komunikasi bahasa Inggeris.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

SLM cikgu , adakah memilih stpm mempunyai risiko yang tinggi compare to diploma/asasi/matrix??

cikgu azhar said...

Salam,

semua pun ada risiko, tetapi semua pun ada kelebihan tersendiri.

Anonymous said...

salam cikgu..saya sekarang masuk form 6 jurusan kemaknusiaan,dan saya mendapat tawaran ke politeknik kos kejuteraan awam..saya mohon pendapat cikgu yang mana lebih baik??

cikgu azhar said...

Salam,

Elok ke politeknik dengan syarat bersungguh-sungguh untuk mencatat pngk terbaik di sana. stpm boleh diambil secara persendirian juga. malah, jurutera boleh beralih ke jurusan sastera ikhtisas (akaun, undang-undang, perniagaan) untuk ijazah tinggi.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

salam cikgu.
saya sedang dilema skrg ni. sya dapat tawaran ke polisas course dip teknologi makanan. tapi dlm msa yg sama sy ingin mohon uitm untuk sesi dua nnti tetapi permhonan itu bln 7 nnti baru bleh isi. mslh sy skrg sya nak tahu klau sya dah bljr di poli nnti boleh ke sy mohon untuk uitm sesi dua nnti??

Anonymous said...

salam. cikgu saya nak tanya lepasan diploma politeknik ni mudah ke untuk smbg degree di U??

cikgu azhar said...

Salam,

1 insya-Allah boleh. nanti keluar keputusan baru buat tindakan selanjutnya. 'shopping' dulu di poli, mana tahu jatuh hati dengan pengajian teknologi makanan

2 bergantung kepada pngk, syarat khas kemasukan u tertentu dan rezeki. lebih banyak kursus ijazah juga bakal ditawarkan di poli premier sendiri. ipts dan u luar negara lebih longgar.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

okay.. terima kasih cikgu :)))

Anonymous said...

nk masuk ke polisas... saya pun dpt DTM jgk... confuse nk masuk form 6 ke polisas

Anonymous said...

salam cikgu
saya dapat tawaran ke polisas jurusan diploma tknolgi makanan. adakah baik saya ke polisas atau ke tingkatan 6..? mohon nasihat

cikgu azhar said...

Salam, dan tahniah

ada yang pilih t.6 kerana kewangan, tiada yuran sekolah @ yuran stpm. baucar buku rm500. yang penting, hala tuju selepas pra-u.

poli dapat diploma (setara kelayakan pra-U lain) dan sudah ada bidang pengkhususan. peluang sambung belajar tetap ada.

mohon petunjuk dengan istikharah.

dua-dua pun o k kalau boleh capai pngk tertinggi.

Wallahu a'lam

Anonymous said...

Salam cikgu
Saya dpt tawaran ke politeknik premier jurusan diploma kejuruteraan mekanikal....sya dlm dilema agaknya cgu..sbb sya stil konfius dgn uitm n poli..mna lgi menjamin msa dpn...n dengan course yg sya dpt skrg ni sya rsa agk lari drpd minat sya....sbb sya bminat dlm civil...apa patut sya bt cgu? Apa kelebihan poly dan uitm yg mnjmin msa dpan...sbb skrg ni...sya mseh ragu2 nk trima...huhu

Anonymous said...

Plus sya blom pasti lagi sama ada sya dpt uitm....utk course kjuruteraan...mna lgi bgus sbg ipt?...poly atau u? Sng cite politeknik atau uitm? Huhu...minta maaf cgu...sbb tnya bnyk2 ni..sbb sya btul2 ksuntukan masa...atau sya ambil je form six...then tukar aliran? Tapi sya syg dgn course yg sya dapat tu..mohon pertolongan cikgu

cikgu azhar said...

Salam,

kalau cenderung kejuruteraan, poli tiada masalah. diploma poli setara dengan diploma uitm, boleh sambung belajar di polipremier untuk ijazah, ipta @ luar negara.

kalau t.6 tukar jurusan kira dah lari landasan. shopping dulu mekanikal, mana tahu jatuh hati. dip. mekanikal boleh sambung awam semasa ijazah, tiada masalah.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

salam cikgu,
saya nk tanya..saya lepasan spm 2013..semenatara saya tunggu tawaran,saya berada di tingkatan 6..sekarang saya telah mendapat tawaran ke politeknik jurusan diploma ukur bahan..saya minat jgk lah jurusan tu..ckgu rasa patot tak saya pergi ke politeknik atau stay aja di tingkatan 6?mana yang lagi okee?

Anonymous said...

salam ckgu,,diploma ukur bahan di politeknik konvensional boleh smbung degree tak ckgu??

cikgu azhar said...

salam,

ukur bahan (quantity survey) memang bidang pengajian yang menarik dan peluang kerjaya yang cerah. gabungan pengetahuan teknikal, ekonomi, perakaunan, undang-undang dan teknik kuantitatif. kalau pngk o k, insya-Allah boleh sambung di mana-mana pun.

selamat belajar ...

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu, saya nak tanya, saya baru sahaja mendapat tawran untuk melanjutkan pelajaran dalam peringkat sajana muda di politeknik ungku omar. tapi saya mendengar rumor dari orang sekeliling yang mengatakan degree politeknik tidak setaraf dengan degree universiti. betul ke?

Anonymous said...

Salam . cikgu saya skrg berada di lower six . saya dpt tawaran poli pengajian perniagaan. Tapi masalahnya saya tak minat. Tapi mak saya nak sangat saya pergi. Saya syg form six but at the same time saya tak tahu nak teruskan form 6 atau tak. Dkt form6 ada kwn baik saya kwn lama saya dan ada kekasih hati saya. Rasa berat hati sgt nk tinggalkan form6. Tapi saya tak nak mengecewakan mak saya. Saya juga tak sanggup nk lepaskan kwn2 dan kekasih saya :( . persoalannya patut kah saya teruskan form six atau terima tawaran poli tu? Saya dah buat istikharah tapi masih belum jumpa petunjuk . bantu saya . :(

cikgu azhar said...

W.salam

Anony Aug 14: insya-Allah, setara dan setaraf. malah, politeknik premier bakal menawarkan program ijazah tinggi. seronok bergelar siswazah sulung poli ...

Anony Aug 16: banyak cerita sdra/i. keputusan akhir di tangan sdra/i sendiri, pihak lain termasuk keluarga, guru dan rakan hanya melontarkan saranan. sebenarnya STPM @ dip. poli kedua-duanya laluan pengajian tinggi. bab kawan @ kekasih ialah sisi sentimental yang mungkin berubah bila-bila. apa-apa pun diri sendiri harus diutamakan kerana berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. selamat membuat keputusan ...

Anonymous said...

Assalamualaikum. saya sekarang berapa di form 6. saya dapat tawaran politeknik premier Shah Alam diploma perniagaan antarabangsa .tapi saya masih menunggu keputusan diploma uitm. personalannya yang mañana kau patut saya ambil cikgu? keputusan untuk terima tawaran politeknik perlu di buat dalam 14 hari dan keputusan uitm pada bulan 9. jika saya telah terima tawaran politeknik , bolehkah saya menolaknya dan masuk ke uitm apabila men dapat tawaran uitm? Adakah diploma perniagaan antarabangsa ni ok?

Anonymous said...

Assalamualaikum. saya sekarang berapa di form 6. saya dapat tawaran politeknik premier Shah Alam diploma perniagaan antarabangsa .tapi saya masih menunggu keputusan diploma uitm. personalannya yang manakah patut saya pilih cikgu? keputusan untuk terima tawaran politeknik perlu di buat dalam 14 hari dan keputusan uitm pada bulan 9. jika saya telah terima tawaran politeknik , bolehkah saya menolaknya dan masuk ke uitm apabila dapat tawaran uitm? Adakah diploma perniagaan antarabangsa ni ok?maaf atas kekeliruan cikgu.

cikgu azhar said...

W.salam

diploma perniagaan antarabangsa fokus terhadap urus niaga eksport dan import. bidang pembelajaran termasuk teori asas, undang-undang dan amalan. jika yakin dapat uitm, tak payah daftar poli. sebaliknya, boleh juga masuk poli dahulu, keluar apabila berjaya ke uitm.

dip. poli dan uitm adalah setara.

Wallahu a'lam ...

syasya said...

Salam..
Nk tye ni btul ke kt poli bole smbung bt ijazah??
Tp sy ni lepasan stpm..layak ke untk sy mohon ke poli bg mmbuat ijazah??
Trime kasih..

CIKGU AZHAR RODZI said...

Salam syasa,

buat permulaan, keutamaan diberi kepada lulusan diploma politeknik dahulu.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu..saya nak pendapat cikgu. Saya mendapat tawaran ke politeknik jurusan pengurusan acara intake november.. pada masa yang sama saya dapat tawaran uitm jurusan pengurusan industri kreatif(filem,teater dan animasi) juga intake november.. dua2 merupakan jurusan yang saya minati.. saya ingin pendapat cikgu yang mana lebih baik untuk saya meneruskan pelajaran??? Saya masih keliru... mohon penjelasan dan pendapat cikgu..terima kasih..

cikgu azhar said...

W.salam,

terlebih dahulu setinggi-tinggi tahniah, semoga dapat menyumbang terhadap kekuatan ummah, insya-Allah. jika masih di persimpangan, jalan terbaik istikharah sahaja.

sebenarnya sdra/i masih boleh dapat dua-dua, iaitu menyambung pengajian ijazah dalam bidang yang satu lagi,atau di peringkat sarjana. diploma sebagai tiket pengajian seterusnya.

wallahu a'lam ...

Ilahh. said...

Assalamualaikum cikgu..saya ingin meminta sedikit pendapat dan pandangan dari cikgu..sya telah mendftar di tingkatan6 jurusan sastera..dan skrg sy ditawarkan tawaran ke politeknik konvensional jurusan pengurusan peruncitan..adakah saya perlu meneruskan pengajian di t6 ataupun pergi ke politeknik?

Anonymous said...

Assalamualaikum ckgu,
Sy blajar d tngkatan 6 bwah dan mngambil aliran ekonomi . Bru2 nie sy dpt twaran utk smbung blaja di politeknik dlm kos akauntasi . Adkh sy ptut truskn t6 atau prgi ke politeknik ?

cikgu azhar said...

W.salam

Ilahh: terpulang kepada strategi sdri. sebab t6 @ poli kedua-duanya laluan pengajian ijazah, cuma t6 lebih umum manakala poli lebih khusus. lebih baik solat istikharah dahulu mohon petunjuk.

Anony oct 26: jika cenderung terhadap perakaunan, terima sahaja tawaran poli. boleh sambung hingga peringkat tertinggi selepas diploma.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalamualaikum Cikgu.
saya dapat tawaran diploma di politeknik premier. tarikh setuju terima tawaran dalam masa 14 hari Dari tarikh 23/10. Saya masih menunggu tawaran uitm pada 3/11 ini. masa tak banyak cikgu. jikalau saya setuju terima tawaran politeknik. Dan pada 3/11 saya dapat tawaran uitm pula, bolehkah saya tukar dari poli ke uitm? dikatakan permohonan u automatik reject bila didapati berada di ipt lain. mohon bantu saya Cikgu.

cikgu azhar said...

W.salam

pertamanya syabas kerana ditawarkan ke poli premier.

jika kedua-duanya diploma bermakna setara. yang berbeza mungkin bidang pengkhususan pengajian. diploma poli pun boleh masuk uitm untuk ijazah kemudiannya. kalau di poli boleh jadi pelajar terbaik lebih baik daripada uitm biasa-biasa.

sudah istikharah 3 X?

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalamualaikum CIkgu.
Saya skrang di t6 dlm p.perniagaan tpi x ambil subject akaun. Saya telah terima 2 tawaran iaitu dalam diploma p.perniaagan di poli.premier dan diploma p.hartanah di uitm. Saya dilema same ade ingin meneruskan t6 atau memilih antara tawaran tersebut. CIkgu boleh bgi info tentang subjek dlm diploma tersebut Dan peluang pekerjaan dlm kedua2 bidang tersebut dan adakah sijil dalam bidang hartanah laku? Harap CIkgu dapat bantu.

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu
Saya ada dapat tawaran ke polisas dlm bidang seni bina intake ke 2..dalam masa yg sama saya juga dpt tawaran ke uitm dalam bidang pengurusan ladang..bolehkah saya tahu d poli,lembaga arkitek malaysia(LAM) ikitiraf atau tidak bidang senibina ni cikgu???kan bidang senibina ada part1 part2&part3..saya betol2 minta penjelasan drpda cikgu..saya ada juga minat dgn kos ni..dan saya juga nak tahu dari segi pekerjaan pada masa hadapan mana lebih terselah pada pandangan cikgu..
Minta penjelasan cikgu
Terima kasih cikgu..assalamualaikum

Anonymous said...

Salam cikgu..saya nak tanya kalau politeknik ini boleh smbng degree luar ngra lgpun kos yg sya dpt politeknik dip akauntansi dan sya intake ke 2.Sya nak sngt smbg degree luar ngra..
.Tlng cgu ^^..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Salam cgu, nk tnya ni. Sy dpt twrn diploma perakaunan di uitm dan sy jg dpt twrn diploma akauntansi di politeknik konvensional. Uitm dan politeknik ni sama je kn. Mana 1 yg patut sy pilih? Lagipun kursus yg sy dpt tu sma je.

cikgu azhar said...

W.salam

anony nov 2: Tahniah. secara umum, peng. hartanah lebih khusus (fokus), tetapi masih boleh sambung ijazah perniagaan di peringkat ijazah. peluang kerja tertakluk kepada persekitaran ekonomi yang sentiasa berubah, tetapi jika pngk terbaik, insya-Allah peluang lebih cerah.

Umar Hakimi: Kedua-dua bidang sama menarik. untuk berdaftar sebagai arkitek bertauliah, kena ada minimum sarjana muda dan lulus peperiksaan khas, jadi dip. poli sebagai batu loncatan ke arah itu. estate mgt pun ada prospek lumayan. istikharah dahulu.

anony nov 3: boleh ke luar negara dengan syarat ada penaja @ perbelanjaan sendiri. jika keputusan dip. cemerlang boleh cuba mohon biasiswa @ pinjaman Mara. buat dalam negeri pun takpe, nanti ambil ACCA kerja di Dubai, pasti menapak ke seluruh dunia.

aceyra: jenama berbeza, satu U, satu poli. mungkin pertimbang juga faktor jarak dengan rumah dan perbelanjaan pengajian. susah sangat, istikharah dulu.

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

Takde beza pengiktirafan kursus ni?

cikgu azhar said...

ya, tiada beza. dip. acc poli boleh sambung B.Acc UiTM @ mana-mana ipta @ luar negara. syaratnya pngk terbaik.

Unknown said...

salam cikgu

saya student diploma lanjutan akauntansi di politeknik premier... saya nak tahu prospek kerjaya untuk diploma lanjutan.. jawatan yg sy pgang sama taraf dengan ijazah atau x.. dlm masa sama saya ade 6 exemption ACCA

cikgu azhar said...

salam adrey anuar

sama taraf, malah lebih tinggi jika berjaya melengkapkan ACCA. kalau dapat peluang attach dengan firma antarabangsa seperti kpmg walaupun hanya dibayar elaun RM700 sahaja sebulan. setelah dapat pengalaman dan diterima sebagai ahli MIA, mudah untuk mohon jawatan akauntan bertauliah ...

Unknown said...

Cgi sy mrsa serba slah utk memilih poiteknik disebbkn rmai mreka yg bkata bhwa bidang diploma akauntansi politeknik kurang mndpt smbutan krna politeknik ni berunsurkn kmahiran. Hanya bdang kmhiran yg mndpt smbutan di politeknik. Mereka ckp bhwa lebih baik ambl dip akaun di uitm. Adakah dip akauntnsi poli kurang smbutan berbandng dip perakaunan uitm?

cikgu azhar said...

'sambutan' yang disebut itu bergantung juga kepada sebab lain seperti kemahiran insaniah, kebolehan tutur awam(terutama bahasa Inggeris) dan keperibadian. tidak mengapa dip. poli kemudian sambung di uitm @ ipta lain, syaratnya pngk 3.4 +

Izzz said...

assalamualaikum cikgu, sya ni lpasan stpm. Boleh kah sya sambung ijazah trus di politeknik ?

cikgu azhar said...

W.salam Izzz,

pengajian ijazah di poli premier masih baru, keutamaan kepada lulusan diploma poli sendiri. boleh cuba hubungi terus bahagian pengurusan poli kpm

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu
saya merupakan calon spm tahun 2015 dan mengambil course Katering dan penyajian klu boleh saya tau .. kemanakah hala tuju yg sesuai untuk saya samada politeknik atau uitm? .. saya lebih cenderung kepada .. kulinari dan bakery

"Daus"

cikgu azhar said...


W.salam Daus, Tahniah kerana mempunyai perancangan. Kedua-dua UiTM dan poli o.k. Kalau diploma memang setara. Boleh sambung ijazah di dalam negara @ ke Switzerland. Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam cikgu.. saya sekarang sedang menunggu keputusan UPU Politeknik/ILKA 2015.. saya nak tanya, kalau kursus pra-diploma sains & perdagangan dari politeknik, apakah program diploma politeknik yang sesuai bagi pelajar lepasan pra-diploma tersebut?

Anonymous said...

assalamualaikum cikgu....saya mendapat tawaran form 6 dan perlu mendaftar pada 5/5/2015...tp saya sebenarnya tdk berminat sambung form 6....sbb saya sdg menunggu tawaran upu....saya jd serba salah nk pilih...mak saya x kisah mana saya pergi...asl blh bawa je kata mak saya...tp ada jiran suruh sambung form 6...saya nk tanya pendapat cg la..apa patut saya buat....sambung form 6 atau menunggu tawaran upu pada 6/5/2015....

cikgu azhar said...

Salam,

anony mac 19: boleh mohon diploma kejuruteraan dan teknikal yang lain; diploma perdagangan / perniagaan / perakaunan bergantung kepada pngk yang dicapai kelak.

anony apr 30: paling baik daftar dahulu tingkatan 6 sebab jika berjaya ke matrikulasi / asasi / diploma tiada masalah untuk meninggalkan tingkatan 6.

Wallahu a'lam ...

asyawanie said...

assalamualikum..cg
sy lepsan spm 2014..skrg sy tlh dftr d f6 aliran sains..malah sy bru dpt twrn ke politeknik utk dip teknologi maklumat..sy suka d f6 sbb sy dpt byk kmudahan contoh biasiswa..ad jugk org kata sijil stpm 'mahal'tp sy juge mint bidang teknologi maklumat...dan sekarang sy keliru samaada mahu stay d f6 or ke politeknik dip teknologi maklumat..tp bapa saudara sy suruh sy stay d f6..krna pndaptn nye f6 dpt jimat mase dn kewangan..yela dip 3 thn dn f6 hnye 1thun setengh jew..malah hbis je stpm terus dpt buat ijazah..bg pndapt cg la ap ptut sy pilih..stay f6 or ke politeknik??..
WANIE

Unknown said...

Assalamualiakum cikgu...apabila saya tamat belajar di politeknik konvosional bolehkah saya sambung ijazah di ipta??

Unknown said...

Assalamualiakum cikgu...apabila saya tamat belajar di politeknik konvosional bolehkah saya sambung ijazah di ipta??

Anonymous said...

Assalamualiakum cikgu, sya lepasan spm 2014. Saya tlh daftar f6 malah saya tlh dpt twrn dip seni bina di politeknik premier. Ape pendpt ckgu, patut ke saya pilih f6 or pilih politeknik. And then kalau masuk politeknik boleh ke sambung degree di ipta?

A said...

Boleh ke sambung degree pengurusan hartanah ke luar negara & dimana?

cikgu azhar said...

Salam,

asyawanie: jika boleh bawa stpm, teruskan t6. fokus dan mesti tegas diri tanpa terpengaruh dengan persekitaran bersifat negatif (jika ada). dip. IT poli juga laluan ijazah. solat istikharah lebih baik. banyak pendapat, tetapi yang mesti membuat keputusan terakhir ialah sdri. sendiri.

auni nadhirah: boleh dengan syarat pencapaian pngk tertinggi

anony may 7: kalau minat seni bina, terus sahaja ke poli. capai pngk terbaik, insya-Allah peluang cerah sambung ijazah di UA @ politeknik premier

A: boleh. kalau jauh UK, USA, Australia, New Zealand. Dekat: Universiti Kebangsaan Singapura (NUS) yang tersenarai antara uni. terbaik dunia.

Wallahu a'lam ...

Nadirah said...

Assalamualaikum cikgu, saya nak tnya kalau nak ambik seni bina memang kena pengiktirafan LAM ke? Kalau takde boleh ke smbung masuk degree ke ipta.

cikgu azhar said...

W.salam Nadirah,

Akhirnya begitulah, sebab semua bidang profesional (ikhtisas) dikawal oleh sebuah majlis. namun, untuk peringkat diploma (pembantu arkitek) tidak semestinya.

Wallahu a'lam ...

KONGSI FAKTA said...
This comment has been removed by the author.
KONGSI FAKTA said...

assalam cigu. saya mendapat poli premier dan saya telah menerima tawaran itu. tetapi saya tidak mendaftar lgi di politeknik tersebut kerana jauh. saya ingin menunggu politeknik konvensional pula. adakah saya boleh mendapat tawaran politeknik konvensional apabila saya mendapat politeknik premier? mohon cikgu membalas

Unknown said...

Cikgu, saya tersepit dalam 2 tempat. Form6 & Tingkatan 6. Dua-dua saya suka. Tapi, saya harus memilih antar satu.Tlg, bantu saya cikgu. Terima Kasih

cikgu azhar said...

W.salam

Mattmins Kazama: hubungi bahagian pengurusan politeknik kementerian pendidikan. biasanya satu tawaran sahaja.

Fatin Farihaa: boleh jelaskan maksud pertanyaan sekali lagi?

Anonymous said...

assalamualaikum cikgu, saya sekarang ni masih di tingkatan 6 dan saya telah mendapat tawaran kos diploma bangunan di UITM Seri Iskandar. saya sangat bingung mahu ambil yang mana. saya sudah solat istikharah tetapi blum mendapt petunjuk yg jelas, saya mndgr stpm lebih baik dri diploma dan kawan saya kata kos ni susah nak dapat kerja,tetapi bila saya bertnya pada kakak senior sya yg sdang beljar kos ni dia kata mudah nak dapat kerja, saya sangat keliru, saya takut saya buat keputusan yang salah cikgu,cikgu bantulah saya :(

Anonymous said...

Assalam cikgu azhar. Minta pendapat cikgu. Saya telah tekad untuk meneruskan pengajian ke form6 dalam course syariah sejarah. Tapi saya ada dapat tawaran ke unisza dalam kos pemasaran. Saya dalam dilema kerana ibubapa saya minta saya teruskan je ipta berbanding form 6 kerana mereka berpendapat form6 tidak bagus dan tidak mempunyai kelebihan untuk masa depan. Untuk memudahkan pendapat cikgu, keputusan saya dalam spm ialah Sejarah A, Sains A-, BM A, Rekacipta A , Perdagangan A, English B+, P.Islam B, Seni Visual B, Matematik C. Saya minta pencerahan cikgu.

cikgu azhar said...

W.salam,

Anony may 12: setiap satunya (stpm, diploma) ada kelebihan tersendiri. kalau UiTM terus bergelar siswi, t6 pelajar pra-U. paling penting jaga pngk biar sentiasa terbaik.

anony may 13: kedua-duanya laluan untuk sarjana muda, yang penting pastikan pngk 3.0 +. perkara kedua ialah bidang cita-cita. dip. pemasaran juga boleh sambung undang-undang, BBA, ekonomi dan sebagainya. ketiga, jika ibu bapa mampu membiayai pengajian di unisza, o k sahaja (@ pinjaman PTPTN). jika memilih t6 kena fokus betul-betul. keputusan akhir di tangan sdra/i.

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

Teacher , I get politeknik premier but the place so far and I decided to go for politeknik konvo but I don't get it .. why? Izit affect bcause of me click setuju ke politeknik premier? What should I do now ??

emily said...

maaf mengganggu ckg.. sya kurang jelas mengenai kursus yg ditawarkn di politeknik.. sya lepasan spm 2014. bru2 ni sya mendapat twaran teknologi maklumat (rangkaian) dri politeknik konvensional. jika sya bersetuju mnerima tawaran trsebut, adakah mudah utk sya mencari pekerjaan dlam bdang tersebut pda maa depan? kerana sya tkut nnti jika tersilap pilih, sya akan menyesal di kemudian hari.. mohon pencerahan ya ckg.. trima ksih =)

qina said...

assalamualaikum cikgu..baru2 ni saya dapat politeknik konvesional dalam course diploma food technology..kalau masuk poli konvensional,dan grad,,pgnk berapa dikehendaki utk diterima??adakah peluang kemasukan ipta bagi menyambung degree diterima?? dan diploma ini 3 tahun,,sekiranya ingin sambung degree,,berapa tahun pula??dan apa kerjaya yg berkaitan dgn course INI??
mohon penjelasan..terima kasih cikgu.selamat hari guru juga..

Anonymous said...

Maaf ganggu.. sy nk minta tolong cikgu.. kalau dip.pengurusan logistik dan bekalan rangkaian.. dapat ke sambung ke IPTA smbung degree...

Anonymous said...

maaf cikgu . saya lepasan spm 2014 . saya dapat tawaran form 6 dn politeknik konvensional teknologi maklumat pengatucara . tapi first choose sya akautasi . bole kah na tukar kos ? kena bt seblm temuduga ka ? f6 ngn poli bole teruih dapt degree atau ijazah ka ? yg mana patut saya terima ?

cikgu azhar said...

Scotty Yong: only one offer. so, you have to refer your case directly to bahagian pengeurusan politeknik, kementerian pendidikan

emily: kebolehpasaran lulusan politeknik dilaporkan sebanyak 70%. maka, jadilah yang terbaik dalam persekitaran kompetetif terkini. hal-hal masa depan tiada siapa yang dapat meneka

w.salam qina: boleh sambung ijazah dengan syarat pngk tertinggi, misalnya 3.4 + bergantung kepada persaingan ketika tahun permohonan dibuat. tempoh pengajian antara 3 - 4 tahun. bidang pemakanan lebih menjurus kepada keusahawanan.

anony may 17, 11.45: dapat kalau pngk melepasi mata tertentu

anony may 17, 9.37: kelayakan profesional perakaunan boleh dibuat selepas mana-mana ijazah, seperti ACCA, CA, MACPA. untuk sambung ijazah bergantung kepada pencapaian pngk (cgpa) semasa stpm @ diploma. apa-apa pun daftar dahulu di poli sebelum tindakan selanjutnya

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalamualaikum cg......,saya sekarang sedang berada di tingkatan 6 jurusan kemanusiaan dan sekarang saya mndpat twaran politeknik , program teknologi maklumat pengaturcaraan....dan saya x tahu yg mna hrus saya pilih ,tingktan 6 atau politeknik???saya confuse....bntulah saya cg....yg mna lbih bermanfaat bg msa dpan saya???

Unknown said...

I need to write a letter to jabatan politeknik izit sir?

cikgu azhar said...

W.salam anon may 19,

jika cenderung terhadap bidang teknikal dan hands-on elok pilih poli. dua-dua pun bermanfaat kerana ilmu dan kemahiran bekalan mengejar kecemerlangan. boleh sambung ijazah belaka. tahniah, daftar dahulu di poli, 'shopping' dan tetapkan pendirian.

Hi Scotty Yong,

Write a letter, e-mail and if possible follow-up by phone, go to Putrajaya with hard copy. Actually to be a successful person, distance is not the problem ...

Unknown said...

Hehe sir actually the distance is one of the minor problem .. the most major problem is the coarse giving me is I'm not interest.. I would like proceed my ICT coarse but giving me kejuruteraan elektronik (komunikasi)

Anonymous said...

Cikgu, saya skrg berada di t6 jurusan kemanusiaan . Saya ditawarkan dip kejuruteraan elektronik perubatan di poli premier shah alam. Sekiranya saya kekal di t6, bolehkah saya memohon course yg sama saya dpt di poli tetapi pada peringkat degree? Sekiranya boleh, adakah saya perlu memilih subjek khusus di t6? Apakah ia?

Unknown said...

Ckgu kalau sye amek dip. Kejuruteraan elektronik perubatan @ poli premier. Negara mana yg sesuai kalau sye nak sambung blajar @ luar negara pd pringkat degree? Ckgu bagi top 3 je cikgu(kalau lebih pun takpa)

cikgu azhar said...

Scotty Yong,

with dip. electrical eng, you can always pursue ICT at degree lever. It'll better for you to have both engineering and ICT background.

anon may 21,

kalau ada niat begitu masuk sahaja poli. kemanusiaan lebih menjurus kepada bidang minds-on. jurusan sains baru boleh kejuruteraan.

Alfa Humphrey,

paling dekat singapura. jauh sedikit australia, nz, jauh lagi UK dan USA. negara bukan berbahasa inggeris pula: jerman, peranchis.

Unknown said...

Salam cikgu
Sy skrg ni buntu Nak teruskan form 6 atau ke politeknik. Sy dpat kos engineering civil. Adakah sy patut pergi atau teruskan form 6?

cikgu azhar said...

Salam mohamad shazwan,

kejuruteraan bidang yang sentiasa berkembang. jika shazwan sanggup bergelumang dengan inovasi, reka cipta dan keusahawanan, tidak usah teragak-agak lagi.

Anonymous said...

Kalau saya ambik dip. electrical engineering perubatan, apa pekerjaan yg saya boleh dpt cikgu. Mohon pencerahan

CarmelaRoslee said...

Assalamualaikum cikgu , saya telah mendapat tawaran ke polisas iaitu politeknik konvensional dalam kos seni bina . saya ingin bertanya apa prbezaan diploma lanjutan yg ditawarkan di poli primier dan diploma poli yg ditawarkan di poli konvensional . Sebab saya minat untuk mnjadi seorang arkitek tetapi kawan2 saya ada kata konvensional ni adalah kemahiran shj dan tidak ada peluang yg cerah untuk melanjutkan pelajran ke peringkat yg tinggi . Terima kasih

Anonymous said...

cikgu apa perbezaan antara biomedical engineering n electronic engineering medical? yg mana lebih bnyk peluang pekerjaan? sbb setahu saya electronic engineering medical kita just repair machine kat hospital. Tq cikgu

Anonymous said...

dua2 course sama je tak? cuma perkataan anon may 25 yang ttunggang terbalik

Unknown said...

Can I get email of Putrajaya poli for changing poli and coarse..

cikgu azhar said...

Salam,

anon may 24: bab pekerjaan susah nak cakap sebab bergantung kepada banyak faktor, terutama kriteria bakal majikan. ada yang lulus dip elec. medic diterima di puspakom, bukan hospital. peroleh kelayakan teknikal dahulu, rezeki urusan kemudian.

CarmelaRoslee: semua bidang pun boleh pergi hingga Ph.D termasuk pengajian kartun. dip. lanjutan setara dengan ijazah sarjana muda kepujian, tertakluk kepada pencapaian pngk. diploma seni bina berstatus separa teknikal, boleh sambung dip. lanjutan.

anon may 25: sama atau tindak bergantung kepada reka bentuk kursus wajib dan elektif yang ditawarkan

CarmelaRoslee said...

Oh ,saya boleh sambung ke peringkat sarjana muda seni bina di Universiti lain selpas tamat diploma seni bina di politeknik ?

Anonymous said...

Kalau ambik diploma medical engineering @ poli premier, degree boleh sambung luar negara tak? n boleh dpt biasiswa penuh tak kalau pointer bagus? terima kasih cikgu

aswan said...

Salam cikgu, saya nk tnye, apa prbezaan diploma kejuruteraan mekanikal di politeknik konvensional dengan politeknik primier

aswan said...
This comment has been removed by the author.
aswan said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Asalamualaikum cikgu..
Saya nak minta pendapat cikgu. Sekarang saya lower form 6. And saya adalah calon spm 2014. Saya keliru untuk memilih sama ada form 6 kos kemanusiaan(sastera) atau tawaran yang saya dapat iaitu politeknik konvensional kos diploma agroteknologi? Solat istikharah saya dah buat and belum nampak lagi petunjuk nya. Masa dah singkat untuk buat pilihan. Mintak pendapat cikgu yang mana terbaik.

Anonymous said...

Kepada semua Orang yang berpencapat politeknik tidak laku meyh sini aku cakap sedarer aku lepasan dip kejur awam poli pastu dier buat courses safety di Niosh kirenyer mcam value added la pada dip dier sekarang Alhamdulillah dpt keje si company oil and gas...tak penting di mana anda belajar yang penting dimana anda berakhir...pemikiran Orang skrg sgt kolot ckap poli takde classs puiihhhhhh

Anonymous said...

Cikgu sy dpat polisas kejuruteraanawam boleh tak sy sambung ijazah di IPTA seperti UM,UTM dan sebagainyer?Saya sedih la kenapa org skrg pandang rendah kat politeknik

Anonymous said...

Betol tue aku dok nyampah org camnie

Anonymous said...

Pilihla yg terbaik kdg2 lepas kite wat solat istikharah kdg petunjuk diberi melalui gerak hati trust me

Anonymous said...

Betol tue cikgu dikhabar kan skrg kemasukan ke ipta hanya diutamakan pada lepasan stpm and matriks but lepasan diploma yh terakhir sekali...sedihhh dengan ketidakadilan kerajaan sekarg

CIKGU AZHAR RODZI said...

Salam,

terlebih dahulu terima kasih kepada rakan yang sudi berkongsi pengalaman dengan pendapat yang bernas.

CamelaRoslee: ya, insya-Allah

anon jun 5: boleh. biasiswa cuba mohon mara, glc lain

aswan: sama. kalau diploma lanjutan baru lain sebab ia setara dengan ijazah sarjana muda

anon jun 7: jika sanggup berkecimpung dalam bidang pertanian, memang baik dan lumayan. tidak ramai pelajar bidang itu. pertanian ialah perniagaan. pastikan pngk terbaik dan dalami bidang keusahawanan.

anon jun 8: boleh. namun tak perlu fokus RU sahaja. boleh sambung di poli premier, uthm, unimap, ump, utem dll. dengar cerita orang berjaya, baru keyakinan lebih utuh

shahirah jeri said...

assalamualaikum ckgu. saya nak tanya skrg ni saya belajar di tngkatan 6 dlm aliran kemanusiaan. dan saya dpt tawaran ke poli kos kejuruteraan alam sekitar. tapi dlm masa yang sama saya dah serik dgn subjek sains dan addmath. jadi apa pendapat ckgu perlu ke saya stay dkt f6?

eiz said...

assalamualaikum..
cikgu sya skrang sdg mengikuti program pra diploma uitm..dalam pd masa yg sama sya dpt tawaran diploma kejuruteraan alam sekitar..sya mohon pendapat cikgu sama ada sya prlu kkl pra diploma atau memilih politeknik..terims kasih cikgu..

eiz said...

assalamualaikum..
cikgu sya skrang sdg mengikuti program pra diploma uitm..dalam pd masa yg sama sya dpt tawaran diploma kejuruteraan alam sekitar..sya mohon pendapat cikgu sama ada sya prlu kkl pra diploma atau memilih politeknik..terims kasih cikgu..

CIKGU AZHAR RODZI said...

W.salam

shahirah jepri: mengapa serik? pengajian tinggi x dapat lari daripada aplikasi kuantitatif kecuali pengajian kesusasteraan dan linguistik. jika dapat tawaran bermakna pihak poli shahirah boleh bawa. insya-Allah banyak sumber boleh membantu.

eiz: pradiploma sebagai persediaan kursus diploma. kalau mahu ambil perubatan masih berpeluang dengan syarat pngk maksimum 4..0
dip. poli sudah pun tetap bidangnya

segalanya bergantung kepada kecenderungan dan cita-cita eiz sendiri

Wallahu a'lam

Anonymous said...

Salam sejahtera cikgu i'm lower 6 student 2015 now i'm continue my study in form 6..but i'm confuse here when i check result for upu politeknik konvensional the result is i get course for diploma in tourims...i want ask? is that good or not for me to choose diploma in tourism...but where is more better?continue pra-u or politeknik...that's it's..thank teacher

Anonymous said...

salam cikgu Azhar, selepas diploma kejuruteraan elektronik perubatan apa ijazah berkaitan yg boleh saya sambung? Adakah boleh sambung ijazah sarjana muda bioperu batan?

wan said...

Assalamualaikum w.b.t , cikgu . Saya calon SPM 2015 . Kos saya ambik geo , reka cipta , dan perd .. tapi saya minat sangat sangat untuk jadi jurutera oil and gas .. Cikgu rasa Bagaimana cara nya .. saya buntu la cikgu .. sebab saya ni harapan keluarga .. hmm

cikgu azhar said...

Salam,

anon june 13: what's your future planning? dip. tourism is o k, u could pursue at degree level in economics, business study, hospitality, human resource depends on your cgpa.

anon jun 14: sebarang kursus kejuruteraan. bioperubatan tu kira dah lari banyak. jika kejuruteraan bioperubatan masih boleh cuba.

wan: masih boleh jika mencatat keputusan cemerlang (minimum A-) dalam BI, matematik dan sains. seterusnya mohon uitm. tidak perlu buntu, tetapi fokus terhadap mata pelajaran tersebut di samping cemerlang keseluruhan.

Wallahu a'lam ..

Fuey said...

Salam cikgu. Saya sangat minat dengan bidang antropologi forensik,namun saya tak tau nak ambil jurusan apa jika berminat dalam bidang ini.Saya ada cuba cari maklumat berkaitan bidang ni tetapi tidak dapat.Jika saya tidak mengambil jurusan perubatan,adakah saya mempunyai peluang menjadi seorang antropologi forensik?

Unknown said...

Salam. Saya plajar lower six , jurusan kemanusiaan. Belajar p. Perniagaan. Then sy dapat polisas dip. Pengajian perniagaan. Mohon diberi pncerahan. Yg mana lebih better. Hmm tlg saya pleaseee. Serabutt.

Unknown said...

Salam. Saya plajar lower six , jurusan kemanusiaan. Belajar p. Perniagaan. Then sy dapat polisas dip. Pengajian perniagaan. Mohon diberi pncerahan. Yg mana lebih better. Hmm tlg saya pleaseee. Serabutt.

Unknown said...

salam.sy sudah tamat pgjian di politeknik dip.now skrg sy ditwarkan ijazah di utem dan ijazah di politeknik.mana satu yg harus sy pilih.?

cikgu azhar said...

Salam semua,

Fu ey: boleh klik http://www.forensicanthropologist.net/
mohon sarjana muda sastera (antropologi) di UM, UKM
kena ambil beberapa kursus kimia dan anatomi / fisiologidalam tempoh berkenaan
bersedia untuk sambung ijazah tinggi

fatin liyana: bergantung kepada pencapaian sekarang di tingkatan 6 baru buat keputusan. minta pendapat guru kaunseling, solat istikharah. tanya juga ibu bapa dari segi persediaan kewangan.

adi hafriz: mana2 pun boleh. setara. yang penting pengkhususan pengajian bersesuaian dengan kecenderungan peribadi. utem masih baru, poli premier masih baru menawarkan ijazah. sangat bagus jika nanti dapat biasiswa sambung belajar ijazah tinggi sebagai bakal pensyarah.

Wallahu a'lam ...

Fuey said...

Cikgu,sekarang saya sedang melanjutkan pelajaran dalam bidang antropologi/sosiologi di USM,jika saya cuma mengambil subjek biologi sebagai subjek minor,adakah saya masih berpeluang menceburi bidang antropologi forensik pada masa hadapan?

cikgu azhar said...

masih berpeluang. kalau boleh sambung master's dalam antroplogi forensik.
selain itu, ahli ikhtisas diperlukan sentiasa akses dengan pengetahuan terkini dalam bidang masing-masing menerusi kursus atau persidangan, serta membaca jurnal autentik berkaitan.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

As salam cikgu.. saya pernah duduki STPM pada tahun 2009.. tp tidak menyambung pengajian di mana2 IPTA.. bolehkah saya duduki semula STPM sbg calon persendirian? Umur saya skrg 25..

cikgu azhar said...

W.salam,

tiada masalah. tiada had umur. lawati portal rasmi mpm.edu.my untuk pilihan kertas. pengajian am dan muet wajib. tambah 3 mata pelajaran elektif yang lain.

Unknown said...

salam cikgu , saya ingin bertanya .
saya dapat poli primier dlm bidang civil engineering dan dlm masa yg sama saya dapat tawaran di uitm dlm bidang perfileman . semasa di sekolah saya ambil bidang sains . jadi pilihan manakah yg terbaik utk saya pilih kerana dua dua saya minat

cikgu azhar said...

Salam,

tahniah kerana beroleh dua tawaran serentak. jika di persimpangan dilema, istikharah jalan terbaik. kedua-dua bidang pengajian memang ada prospek kerjaya dan pengajian lanjutan. lagi pun perimgkat diploma boleh shift kursus lain semasa ijazah. Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

assalamualaikum wbt.

saya nak bertanya. saya calon spm 2014. sekarang saya berada di lower6. saya mendpat tawaran kemasukan ke politeknik primier ungku omar dalam jurusan teknologi maklumat (pengaturcaraan) mana yang lebih bagus sama ada fom6 atau politeknik?. dari segi kerjaya teknologi maklumat biasanya bekerja sebagai apa?. dan politeknik jika habis diploma nak sambung ke ijazah adakah universiry tertentu sahaja ke boleh memohon atau boleh mohon ke university seperti UUM, UKM , USM, UM, UPSI, UNIMAS, u seperti ini. thank

CIKGU AZHAR RODZI said...

W.salam,

segalanya tentang pencapaian: pngk, kemahiran insaniah, kepimpinan, kokurikulum dan ciri keperibadian. boleh sambung ke mana-mana UA, bahkan ke uni terkemuka dunia. semua bidang pun begitu. sudah istikharah?

Anonymous said...

Assalamualaikum..

saya berumur 19 tahun dan sudah berkahwin.Bolehkah saya menyambung pelajaran lagi?kemudian bagaimana saya mahu memohon untuk melanjutkan pelajaran?

Harap Cikgu dapat memberi cadangan kepada saya.
terima kasih.

cikgu azhar said...

W.salam,

Boleh, tiada masalah. Macam biasa, boleh memohon UA atau ipts jika melepasi syarat kemasukan, serta memperoleh kelulusan senat universiti.
jika bekerja boleh ikuti program separuh masa (kuliah 6-10 malam 3X seminggu misalnya UKM, UUM) atau program diploma eksekutif hujung minggu (U. Malaya). Hanya 3 kredit SPM diperlukan. Namun, untuk memohon ijazah kena duduki Muet dan peroleh minimum band 3.

Sekatan hanya berlaku untuk program asasi, matrikulasi, kolej kejururawatan dan institut perguruan kerajaan. Kalau banyak wang boleh masuk OUM, UniKL atau mana-mana ipts.

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu..sya ni confuse la sme ade nk stop f6, ataupon tdk..sbnrnye at first sye nk f6 tp bile try rse x bole bwa plk..kakak..mak..ayh sye mcm pkse sye troskn f6..skrg ni jiwa sye.. Dx kwn2 sye pon suruh try..tp sye xnk..kawn2 pon ckp la yg f6 ni high class la..brbnding poli/uitm...sye sedih la cikgu..sye tkot klu sye kluar f6 sye akn mnyesal..itu je..

Fatin Nasuha said...

Assalamualaikum cikgu, saya student form 6. Saya dapat tawaran ke politeknik dalam diploma agroteknologi. Boleh cikgu terangkan serba sedikit berkenaan agroteknologi dan prospek pekerjaannya? sebab saya betul2 confuse samada nak teruskan form 6 atau terima tawaran poli tu. Saya takut kalau saya tak boleh catch up di form 6, sbb form 6 mmg susah. Tapi, pada masa yg sama saya tak tahu bidang agroteknologi ni boleh menjamin masa hadapan saya ataupun tidak. Harap cikgu dapat membantu saya.

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu.. saya nak minta pendapat cikgu. Saya sekarang student lower six dan kos saya pengajian perniagaan. Keputusan rayuan politeknik 23/10 dah keluar dan saya dapat kos sains kesetiausahaan. saya memang minat dengan kos sains dan kesetiausahaan sebab tu saya apply dan alhamdulillah saya dapat. Tapi buat masa sekarang saya perlu mengutamakan keluarga saya yg memerlukan bantuan saya. Jadi kemungkinan besar tawaran untuk ke politeknik tu saya akan tolak dan sekiranya saya menolak tawaran tersebut, adakah saya masih berpeluang untuk menyambung degree saya dlm kos sains kesetiausahaan? Tambahan pula saya tak ambil mikroekonomi dan akaun. Adakah saya perlu teruskan pengajian saya di form 6 atau ke politeknik? Harap cikgu dapat membantu saya dalam membuat pilihan.

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu,
Saya dapat tawaran ke politeknik course kewangan dan perbankan islam tetapi saya juga still belajar form 6, yang mana satu saya patut pilih cikgu? If saya nak sambung form 6 then degree nanti baru ambik course kewangan dan perbankan islam boleh ke? Atau lebih baik masuk poli dari awal?

Sharmilla Rajendran said...

Cikgu saya nak tanya sikit...sebenarnya saya mendapat tawaran di upsi untuk diploma dalam tesl dan diploma lanjutan kejuteraan elektronik perubataan ..mana yang harus saya pilih...harap cikgu dapat membantu...terima kasih

Sharmilla Rajendran said...

Cikgu saya nak tanya sikit...sebenarnya saya mendapat tawaran di upsi untuk diploma dalam tesl dan diploma lanjutan kejuteraan elektronik perubataan ..mana yang harus saya pilih...harap cikgu dapat membantu...terima kasih

Sharmilla Rajendran said...

Cikgu saya nak tanya sikit...sebenarnya saya mendapat tawaran di upsi untuk diploma dalam tesl dan diploma lanjutan kejuteraan elektronik perubataan ..mana yang harus saya pilih...harap cikgu dapat membantu...terima kasih

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu..
Sya Izzati.. Ckg.. Sya student f6...sya mmilih aliran kmanusian instead of aliran science yg sya dpt..CkG..skng sya dapat tawrn poli course Electrical Engineering di Polimas..Sya nk tnya pdapat ckg..sbb mak nk sya p poli..bgi MaK..ia sng bbnding poli..sdngkn sya xde kkuatan nk smbung science..add math sya xbgus..dn jdi mslh juga bila result trial STPM sem 1 xbrapa bgus..sya buntu nk buat kputusan..lain org lain pdapat yg sya dpt..sya tkut klu sya stay F6..sya gagal:'( ..n klu p poli..sya kna studi blik add math:'( ..
N adakh dlm course ni..add math cuma basic..@ Mmg scra mndlm
** maaf sbb pnjang sngt..Trima kaseh ckg.

cikgu azhar said...

W.salam,

Nadzirah Abidin: istikharah, kemudian buat keputusan terbaik. berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. keputusan terakhir mesti daripada diri sendiri setalah mengambil kira pandangan keluarga dan pakar. kriteria penting kalau nak terus t6 mesti buat sasran pngk 3.2 + dan berusaha ke arah itu. kalau sudah dapat tawaran diploma, boleh terima sebab diploma juga laluan ijazah sarjana muda ...

Fatin Nasuha: agroteknogi = teknologi pertanian. prospek kerjaya bergantung kepada pencapaian pngk, tetapi komponen keusahawanan diberikan fokus kerana bidang pertanian memang industri strtegik negara. pokok pangkalnya kena study smart and study hard sama macam t6. tiada jalan singkat untuk menempa kejayaan cemerlang. istikharah ...

anon 0ct 24: jika minat, mengapa tolak? keluarga kena berkorbanlah. masih boleh mencuba dengan stpm, misalnya ke uitm, tetapi persaingannya pada ketika itu sukar dijangkakan. keputusan terakhir di tangan sdra/i ..

shafiq scorpion: jika stpm boleh capai 3.2 + o k lah kalau nak terus t6. masuk poli pun o k sebab sudah mengkhusus awal-awal. namun, masih boleh shift kursus lain untuk ijazah, sama macam stpm. janji kena capai pngk terbaik.

sharmilla rajendran: bergantung kepada minat, tesl berkaitan bahasa dan sains komunikasi, manakala kejuruteraan perubatan sebagai bidang teknikal. susah nak cakap mana satu yang lebih baik. jika tarikh kemasukan berbeza, boleh 'shopping' dahulu, misalnya masuk seminggu di Upsi tengok macam mana, kalau kurang sesuai boleh tarik diri masuk poli pula. yang penting pngk terbaik semasa pengajian sama ada tesl @ kejuruteraan supaya boleh sambung ijazah ...

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalamualaikum,cikgu
Saya nak tanya saya telah melanjutkan pelajaran di politeknik selama 1 semester tapi saya tak dapat nak ikut apa yang lecturer ajar dan saya telah buat keputusan untuk berhenti dari poli ke tingkatan 6..bolehkah saya memohon untuk ke tingkatan 6..kalau boleh apa prosedur yang perlu saya buat untuk ke tingkatan6.

Anonymous said...

Assalamualaikum,cikgu
Saya nak tanya saya telah melanjutkan pelajaran di politeknik selama 1 semester tapi saya tak dapat nak ikut apa yang lecturer ajar dan saya telah buat keputusan untuk berhenti dari poli ke tingkatan 6..bolehkah saya memohon untuk ke tingkatan 6..kalau boleh apa prosedur yang perlu saya buat untuk ke tingkatan6.

cikgu azhar said...

W.salam,

pengajian tingkatan 6 sudah tamat penggal satu. pengambilan sesi 2016/2017 pada bulan mei 2016. pada dasarnya hanya dibuka kepada lulusan spm semasa (calon 2015). namun, cuba terus ke jabatan pelajaran negeri atau kpm untuk kepastian, kerana mungkin ada pengecualian tertentu. sebagai calon persendirian tiada masalah masalah, tetapi masih kena mula penggal satu pada bulai mei 2016 ...

Wallahu a'lam

syasalleh said...

Assalamualaikum cikgu..saya plajar dip ukur bahan..tp saya kurang yakin utk sambung dgree dalam course yang sama krana pointer sikit..bolehkah saya sambung course yg saya minat spt pendidikan atau bisnes tapi spm bi saya lulus je dan pointer kurang 3.0? Apakah saya masih ada peluang utk tukar course.

cikgu azhar said...

W.salam syasalleh,

jumpa dekan / ketua jabatan ukur bahan untuk mendapatkan nasihat khusus. persaingan untuk sebarang kursus di UA / politeknik premier memang sengit. mana tahu, ukur bahan ada pengecualian sebab bilangan pelajar diploma dalam bidang itu masih kecil.

Wallahu a'lam ...

Hisyam puki said...

Baik dlu belajar bodoh2 zaman sekolah, msk amek sijil lps tu msk diploma lanjutan.sbb diploma lanjutan byk ditawrkan kpd bdk2 sijil, last sekali diploma lanjutan setaraf degree, sambung setahun lagi ambil kepujian(hons). Dlm 5 tahun ada satu sijil tahap 2&3 dan dua degree.dibandingkan dgn course degree ipta sah2 dah mkn 5-6 tahun utk satu degree shj. Dan course diploma lanjutan sangat senang. Menyesal aku belajar bersungguh2 bertahun2 dari sekolah sampai degree. Sedangkan ada jln shortcut, baik aku main je dari zaman tingakatan 1-5 lst sekali amek sijil dan diploma lanjutan.

Hisyam puki said...

Baik dlu belajar bodoh2 zaman sekolah, msk amek sijil lps tu msk diploma lanjutan.sbb diploma lanjutan byk ditawrkan kpd bdk2 sijil, last sekali diploma lanjutan setaraf degree, sambung setahun lagi ambil kepujian(hons). Dlm 5 tahun ada satu sijil tahap 2&3 dan dua degree.dibandingkan dgn course degree ipta sah2 dah mkn 5-6 tahun utk satu degree shj. Dan course diploma lanjutan sangat senang. Menyesal aku belajar bersungguh2 bertahun2 dari sekolah sampai degree. Sedangkan ada jln shortcut, baik aku main je dari zaman tingakatan 1-5 lst sekali amek sijil dan diploma lanjutan.

Anonymous said...

salam, lari topik sikit. boleh ke dari degree akaun nak sambung master perundangan?

Unknown said...

Salam..saya nak tanya cikgu..saya tengah fikir antara politeknik dgn Kolej Teknologi Antarabangsa (KTAC) yg mana lebih baik..??

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu saya pelajar tingkatan 6, keputusan penggal 1 tak lama lagi keluar.Saya nak bagitau saya rasa macam tak boleh nak teruskan tingkatan 6 ni.Kalau saya mohon politeknik ok atau tidak? Sebab saya kalau ikutkan memang nak teruskan tingkatan 6 tetapi saya rasa makin hari makin takda semangat nak belajar.Satu lagi saya tersilap pilih pakej matapelajaran masa masuk tingkatan 6 dulu.Cikgu rasa kalau saya berhenti tingkatan 6 ni dan saya masuk semula tingkatan 6 dengan calon lepasan SPM 2015 boleh tak?atau pun berhenti tingkatan 6, mohon politeknik masuk sekali dengan calon lepasan SPM 2015?

cikgu azhar said...

Salam,

sdra asri roslann,

laluan kejayaan berbeza antara individu. kepada Allah kita berserah ...

anon 27: susah sedikit walaupun semasa BAcc pernah ambil beberapa kursus undang-undang: kontrak, korporat, percukaian dll
elok berjumpa terus dengan dekan fakulti undang2 uni. berkenaan

poli di bawah kementerian pengajian tinggi; ktac swasta kan? bergantung kepada bidang pengajian dan pembiayaan pengajian. tanya ibu bapa dahulu ...

muhammad haziq: mohon sajalah. nanti jika dapat tempat kita bincang lagi. keputusan p1 pun 18.2 ini ...

Unknown said...

@cikgu azhar ok2 nanti saya mohon.Cikgu rasa course diploma teknologi maklumat (rangkaian) yang saya berminat dan akan bermohon,ok tak?

cikgu azhar said...

Muhammad Haziq, o k asal tahu perancangan sambung ijazah dan prospek ...

Tasha said...

Assalammualaikum cg, sy skrg f5. Lepastu sy dlm dilema sebnarnya sbb kawan2 sy semua tanya lepas SPM nak ke mana. Sy kata kalau ada rezeki inshaallah nk minta Poli kat ipoh amek bisnes lepastu kawan sy ckp better ambil f6 sbb jimat masa. Pada pndgn cg, sy harus memilih poli ke f6? Sy dilema skg ni em.

#ibu ada ckp kalau nk smbg belajar jgn ikut org. Ikut apa yg kita mampu.

Anonymous said...

Poli la kot..hhe

Unknown said...

Salam cikgu,

Mohon beri pendapat. Saya sekarang berada di tingkatan 6 rendah. Jika saya teruskan stpm dalam jurusan agama, adakah saya layak untuk mengambil ijazah sarjana muda seni bina ? Atau pun saya ikut pendapat abang saya untuk mengambil poli kerana bidang ini lebih baik mengambil diploma berbanding stpm.

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu.saya dapat tawaran kemasukan ke politeknik dalam borang diploma kejuruteraan elektronik(perubatan)masalahnya saya kurang tahu mengenai bidang ini..boleh tk cikgu beri penjelasan

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu.saya dapat tawaran kemasukan ke politeknik dalam borang diploma kejuruteraan elektronik(perubatan)masalahnya saya kurang tahu mengenai bidang ini..boleh tk cikgu beri penjelasan

cikgu azhar said...

W.salam,

Liya Laven: pendapat abang sdri. betul

Nik Nadia Sofea: menjurus kepada tugas elektrikal di hospital. cuba capai pngk tertinggi supaya boleh sambung ijazah dalam pengkhususan yang sama atau bidang lain.

Wallahu a'lam

Anonymous said...

Assalam cikgu. Saya dpt kos pengurusan ladang di Uitm jengka. Kos ni agak berat utk saya. Saya tak rasa nak sambung sana. sy sedang menunggu result poli konvensional. Soalan saya:

1. Boleh ke saya call Uitm utk slambatkan tarikh daftar sebab uitm 24 hb. Poli 26hb bru keluar.
2. Kalau boleh, adakah saya boleh memberi alasan sakit sedangkan tidak? Atau ada alasa lain?
3. Adakah peluang dpt Poli konvesional lebih cerah walaupun saya sudah ditawarkan di Uitm?

Saya cuma nak mintak tangguh uitm incase x dpt poli. Bolehkan mcm tu cikgu? Mohon pencerahan. Terima kasih.

Anonymous said...

Salam cikgu,saya tengah dalam dilema sekrang ni.saya telah ditawarkan dlm bidang pentadbiran awam di uitm dan sekrang masih di tingkatan 6.Mana satu saya harus pilih,?dua2 ada kelebihannya sendiri.mintak cikgu berik pendapat agar pilihan saya tidak salah.terima kasih.

cikgu azhar said...

W.salam,

anon may 19: cuba sahajalah. cakap terus terang lebih membantu. kenapa berat? tidak berminat? lokasi jengka yang jauh?

dari segi pengajian di uitm insya-Allah boleh lepas (malah cemerlang) jika terhadap segala keperluan kursus.

tentang poli konvensional, peluang tetap ada.

ladybluestick: hal masa depan sukar diramalkan. cuba capai pngk terbaik (3.6+) kemudian sambung ijazah asas dan mba. selebihnya berdoa dan bertawakal ...

anon may 21: uitm. diploma juga laluan ijazah. jika masih di persimpangan, ayuh istikharah ...

Wallahu a'lam

Anonymous said...

Ye cikgu..saya tak berminat dengan kos tu. Saya takut bila sy ambik, sy tak boleh bawak sebab x minat. tapi dalam masa yg sama, saya takut x dpt poli then terlepas dua2. Istikharah sy lebih memilih kpd poli tp sy tetap risau jika tidak dpt poli...

Anonymous said...

Assalamualaikum . saya sekarang berada di tigkatan 6 aliran sains . dan saya mendapat poli premier dalam bidang kejuruteraan teknikal (penyejukbekuan dan penyaman udara) bagi pendapat cikgu yg manakah peluang kerjaya lebih cerah pada masa kini ? Tetapi saya lebih minat kepada sains

Anonymous said...

cikgu saya pelajar f6 jurusan kemanusiaan...saya dapat tawaran kejuruteraan awam di politeknik konvesional dan saya dlam dilema patutkah saya stay f6 atau pergi poli??

Unknown said...

Assalammualaikum cikgu, cikgu saya ingin minta pendapat. Pada masa sekarang ini. Saya dah mendaftar ke ting 6 . Baru semalam saya dapat tawaran ke politeknik dalam bidang logistik dengan rangkaian bekalan. Alhamdulilah memang apa yang saya mohon dapat. Tapi, saya buntu mahu teruskan form 6 atau poli ni. Cikgu boleh bagi cadangan tak?

Unknown said...

Assalammualaikum cikgu, cikgu saya ingin minta pendapat. Pada masa sekarang ini. Saya dah mendaftar ke ting 6 . Baru semalam saya dapat tawaran ke politeknik dalam bidang logistik dengan rangkaian bekalan. Alhamdulilah memang apa yang saya mohon dapat. Tapi, saya buntu mahu teruskan form 6 atau poli ni. Cikgu boleh bagi cadangan tak?

Unknown said...

Assalam cg...saye skrg berada DLM form 6 aliran kemanusiaan..saya mendapat tawaran poli dlm bidang dip pengurusan pelancongan. Jika saye msuk poli adakah saya bleh menyambung dlm degree bidang law sbb saye nk jd lawyer.
Mintak pencerahan.
Tqvm :-) -husnida-

Unknown said...

Assalam cg...saye skrg berada DLM form 6 aliran kemanusiaan..saya mendapat tawaran poli dlm bidang dip pengurusan pelancongan. Jika saye msuk poli adakah saya bleh menyambung dlm degree bidang law sbb saye nk jd lawyer.
Mintak pencerahan.
Tqvm :-) -husnida-

Syukri said...

Assalammualaikum ckgu, mohon pendapat cikgu...
Sy sekarang bljr kt form6..klas kmanusiaan..sy amik pakej ade sbjek ekonomi,geografi n pngajian prniagaan trmsuk pngajian am n muet.Sy dpt tawaran ke poli konvesional bidang kjruteraan mekanikal...so skrang x tau nk pi yg mana..
Sy ni jnis yg suka brcampur dgn org...brcakap dpn org..suka brcakap n brgaul. Sy juga jnis suka menghafal sperti sbjek sjarah n biologi..

Mohon pendapat cikgu..

Unknown said...

salam cikgu, sy nak tanya. sy dapat tawaran diploma akauntasi di poli konvensional. pd masa yg sama sy dlm f6 aliran kemanusiaan. dua2 saya minat. tapi sy berat hati nak pergi ke poli konvensional sbb dikatakan poli premier ja yg elok, poli konv dikatakan tidak bagus. apa yg patut sy buat?

Anonymous said...

assalamualaikun cikgu,sy pelajar ting 6 bwh aliran kemanusiaan dan mndpat tawaran di uitm jengka kos industri perkayuan tetapi sy menolak kos tersebut krana x berminat....saya sngt brminat utk masuk poli konvesinal kos kejuruteraan elektrik tp x dpt ...adakah peluang sy masih cerah utk memohon poli konvensional sesi disember ambilan kedua.....

mohon pendpt cikgu ...terima kasih:Afiqq

Anonymous said...

assalamualaikum cikgu,sy pelajar ting 6 bwh aliran kemanusiaan dan mndpat tawaran di uitm jengka kos industri perkayuan tetapi sy menolak kos tersebut krana x berminat....saya sngt brminat utk masuk poli konvesinal kos kejuruteraan elektrik tp x dpt dan sy juga msuk tingkatan 6 atas desakan abg sy dan sy rasa x leh bwk tingktan 6 kerana ia bkn bidang sy dan sy berminat sngt dgn kemahiran...adakah peluang sy masih cerah utk memohon poli konvensional sesi disember ambilan kedua.....

mohon pendpt cikgu ...terima kasih:Afiq haiqal

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu... sye skrg berada dlm form6 rendah n baru ni sye mnerima twrn dip.agroteknologi. Sye agak ragu ragu utk mnerima tawarn ni kerana sye kurang mahir dan kurang minat dlm bidang trsebut dan sye lbih minat dlm bidang undang2... Jadi adakah sye msih bleh mmbuat prtukaran kos dngn mmbuat ryuan?..

Mohon pendapat cikgu....trima ksihh

.

Anonymous said...

W.salam,

anon may 22: keputusan poli bakal diumumkan dalam tempoh terdekat. sama2 kita tunggu dengan debaran

anon may 23: jika yakin boleh survive stpm, teruskan. penyejukbekuan boleh sambung ijazah kejuruteraan mekanikal di dalam atau luar negara

Fitri Syapri: kalau cenderung terhadap hands-on & teknik masuk poli. jika sebaliknya, cuba stpm

afiqah roslan: sudah memohon dan berjaya
apa lagi. atau sudah jatuh hati dengan stpm?

husnida othman: diploma poli bolwh sambung LL.B dengan syarat pngk 3.8 + & muet band 4




syah said...

assalammuailaikum, cikgu saya skrg berada di f6 dan saya dpt tawaran ke polisas kos geomatik... adakah bagus jika saya pergi ke polisas atau stay di form6? dan peluang kerjaya dlm bidang geomatik luas ke?

cikgu azhar said...

W.salam,

Syukri: setiap disiplin pengajian ada kelebihan tersendiri. bergantung kepada kecenderungan masing-masing. konsep pembelajaran sepanjang hayat membolehkan mengikuti pelbagai bidang pengkhususan asalkan mampu menanggung kos pengajian

Adilah Azam: tiada beza dari segi akreditasi diploma perakaunan. premier bermakana poli berkenaan menuju naik taraf sebagai universiti. tiada masalah tentang poli konvensional

Afiq haikal: mohon sahajalah. insya-Allah jika memang tezeki akan berjaya. sama-sama nantikan keputusannya

anon may 30: hubungi bahagian pengurusan politeknik, putrajaya. tentang agrotech memang cocok untuk bakal usahawan tani berasaskan teknologi

Wallahu a'lam

iloveroses said...

as salam Cikgu

Anak saya dlm dilema, samada nak pohon pra-diploma uitm utk teruskan diploma kejuruteraan di uitm selepas itu atau memasuki politeknik dgn tawaran yg diterima iaitu dip kejuruteraan mekatronik 3 tahun.
terima kasih
harap dapat cikgu emailkan jwpn cikgu kpd saya ya : arar8084@gmail.com
Jazakallah

Anonymous said...

assalamualaikum cikgu . maaf menggangu .


sy skrg brda d f6 dan dpt twrn poli konvensional kos petrokimia . sy binggung cgu mau pilih yg mnaaa sbb rmai family suport pegi poli tp sy tkut tsilap pilih nt . adkh sy perlu stay f6 atau prgi ke poli ?adakh bidang petrokimia mmpunyai peluang pkrjaan yg luas ? mohon nasihat drpd cgu . terima kasih .

CIKGU AZHAR RODZI said...

W.salam,

jika oilih poli, pastikan pngk setiap semester sentiasa tinggi. sdra. tidak semestinya berakhir dengan diploma poli. boleh sambung ijazah hingga Ph.D jika mahu dan memilih pengkhusan kimia yang lain. jika teringin ambil stpm, boleh daftar sebagai calon persendirian kemudian nanti.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu. Saya dapat tawaran poli diploma kej. Elektrik & elektronik. Sy sdg melanjutkan pelajaran d f6. Sy dlm dilemma. Mana patut sy pilih ? Hrp dpt membantu

CIKGU AZHAR RODZI said...

W.salam,

tahniah. kalau cenderung teknikal, pilih poli. lakukan yang terbaik dan sambung pengajian sekurang-kurangnya peringkat ijazah. Wallahu a'lam ...

Syawal said...

cikgu saya nk smbng dip tapi saya takut dgn pinjaman ptptn... tpi kalau x pinjm x der duit... blh x cikgu kasi pendapat cikgu

Syawal said...

saya dpt dip dlm bdng kejuruteraan elektronik(computer) di poli sabak bernam... saya juga skrng bljr di form6 dn mengambil subjek bm,pp,p.a dan geo... jadi soalan saya
1) mana yg dpt memberi peluang yg lebih besar untuk menyambng peljaran
2) mana yg mempunyai status peluang pekerjaan yg luas pada zaman skrng...
3) dan bidang kejuruteraan elektronik (computer) kerjaya apa yg blh saya ambil dgn bidang tersebut... saya dlm trauma, minta tolong cikgu jawab dan beri pendapat

Syawal said...

saya dpt dip dlm bdng kejuruteraan elektronik(computer) di poli sabak bernam... saya juga skrng bljr di form6 dn mengambil subjek bm,pp,p.a dan geo... jadi soalan saya
1) mana yg dpt memberi peluang yg lebih besar untuk menyambng peljaran
2) mana yg mempunyai status peluang pekerjaan yg luas pada zaman skrng...
3) dan bidang kejuruteraan elektronik (computer) kerjaya apa yg blh saya ambil dgn bidang tersebut... saya dlm trauma, minta tolong cikgu jawab dan beri pendapat

cikgu azhar said...

Mr Syawal,

buat masa ni ptptn berperanan sebagai sumber pembiayaan pengajian tinggi. jumlah pinjaman bergantung kepada pendapatan ibu bapa. jumlah bayaran balik mungkin ada potongan jika pencapaian pngk 3.6 +. maka, berusahalah sehabis daya.

2 kedua-duanya laluan ijazah asas , cuma poli lebih awal mengkhusus, manakala stpm lebih bersifat terbuka. prospek pekerjaan tiada sesiapa pub dapat membuat jangkaan yang tepat. pendek kata, rezeki sebagai penentu. semasa belajar perlu mendalami bidang inovasi & keusahawanan supaya memiliki pelbagai pilihan kerjaya

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam cikgu, mintak pendapat cikgu. Skrg saya di t6 ambil bm,sej,eko, pengajian am. Ttp saya dpt tawaran poli konvensional (dip akauntasi). Masalah saya cikgu, adakah saya ptt pergi poli atau stay t6? Saya jg berniat nak mohon sec intake uitm. Ttp saya tkut tak dapat. Saya jg dah buat istikharah ttp belum dpt petunjuk. Mohon pendapat cikgu. Terima kasih -syafiah

cikgu azhar said...

Salam syafiah,

bergantung kepada kecenderungan syafiah sendiri. jika serasi dengan perakaunan, boleh bermula di poli, kemudian sam bung ijazah / kelayakan profesional acca / macpa / ca. jika bidang lebih umum, kekal tingkatan 6. yang penting catat pngk tertinggi. Wallahu a'lam ...

Unknown said...

salam,
saya nk tnye,smentara saya tnggu uitm boleh tak saya msuk poli dulu? kalau dpt uitm boleh tak saya keluar dri poli? ada tak denda yg dkenakn sekiranya saya keluar dri poli?

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 268   Newer› Newest»