SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, December 29, 2012

CITRA REMAJA BERDIKARI (INEPT AND ABDICATE PERSONALITY)

Salah satu tujuan penting pendidikan ialah untuk melahirkan insan yang mampu berdiri di atas kaki sendiri, atau ringkasnya berdikari. Tanpa kemampuan berdikari, seseorang itu akan hanya bergantung kepada orang lain, lalu menjadi beban orang lain semata-mata. Dalam analisis psikologi pendidikan, kemampuan berdikari dikaitkan dengan konsep autonomi, manakala pergantungan dikaitkan dengan sindrom rendah diri yang melampau.

Perkembangan autonomi insan berkait rapat dengan faktor usia. Seorang bayi akan menunjukkan ciri pergantungan yang tinggi sebelum proses pembelajaran menjadikan bayi mula menyerlahkan kemampuan berdikari. Maka, kadar pergantungan remaja semakin berkurangan, manakala autonomi mereka pula semakin meningkat.

Fasa peralihan daripada pergantungan kepada autonomi akan lebih pesat ketika usia remaja. Ibu bapa dan juga guru mula menghadapi anak-anak remaja yang menunjukkan perubahan tingkah laku yang agak mendadak, penuh kejutan dan sukar untuk diramalkan. Autonomi remaja perlu dibimbing ke arah kebaikan dan mengenali segala bentuk keburukan.

...

...

....

...

...

....

...

No comments: