SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, December 21, 2012

NOVEL 'MELUNAS RINDU' KOMSAS TINGKATAN 4 (THE RANDOM OR TYPICAL COINCIDENCE

Pengenalan


Murid tingkatan 4 di negeri Johor, Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan sungguh bertuah kerana teks novel komsas yang perlu dibaca ialah "Melunas Rindu" karya Cikgu Hartini binti Hamzah, 42. Jalan ceritanya mudah dan watak yang ditampilkan juga tidaklah begitu banyak. Selain itu, ungkapan klise bahawa "dunia ini kecil" dieksploitasi oleh pengarang menerusi begitu banyak kebetulan, tidak ubah seperti skrip cerita Hindustan, Korea, sinetron dan telenovela Filipina dan Latin.

Perincian tentang sekolah juga lebih realistik memandangkan pengarang memang berada dalam persekitaran yang berkenaan. Namun, konflik terbuka antara Cikgu Farhana dengan Cikgu Zamani di bilik guru merupakan kes yang bersifat ekstrem dan terpencil. Terdapat pengamatan yang sedikit 'berat sebelah' dalam menggambarkan watak tertentu.


Biodata Pengarang
sumber gambar: blog Cikgu Razak

Hartini Hamzah, guru bahasa Inggeris dan Kemahiran Hidup (gred DGA 32) di Sekolah Kebangsaan Kerayong Jaya, Bera, Pahang dilahirkan pada 3 September 1970. Beliau yang berasal dari Bagan Serai, Selama, Perak merupakan anak seorang pesawah yang kemudiannya berhijrah ke Pahang untuk bergelar peneroka Felda. Hartini memiliki diploma pengajian perniagaan dari UiTM dan sijil perguruan asas.


Hartini Hamzah ialah penulis yang sangat prolifik, khususnya novel remaja dan cerpen. Bakat penulisan beliau tumbuh daripada tabiat suka membaca, di samping suka melayan minda dengan bait-bait bahasa. Pergaulan Cikgu Hartini dengan penulis seangkatan telah menajamkan lagi teknik penulisan beliau walaupun dibahasakan dengan 'tembak-tembak' sahaja.


Maklumat Percetakan


Jumlah muka surat:  209, tidak termasuk masuk kulit, maklumat am dan biodata

Jumlah bab: 19, tanpa subjudul

Harga senarai:  RM9.00

Tema




Sinopsis


Novel "Melunas Rindu' mengisahkan perjalanan hidup Fuad @ Joshua @ Abdul Halim dalam menemukan ibu kandungnya yang terpisah sejak lahir. Fuad dilahirkan sebagai anak keluarga Islam apabila Robert Lim bernikah dengan Mariana binti Osman, tetapi Robert Lim kemudian bernikah dengan Susan dan kembali ke agama asalnya. Fuad dipelihara oleh bapa saudaranya, Peter Lim.

Setelah setahun kematian Sofia, adik kandung yang dilarikannya, Fuad kembali ke Danau Seberang, Terengganu untuk menebus kesilapan yang berlaku kepada keluarga angkat Sofia, Pak Cik Ismail dan Mak Salmah, di samping meneruskan usaha menjejak keluarga sebelah ibunya di Raub, Pahang. Fuad kemudian ditawarkan tugas guru sandaran tidak terlatih (sementara) di Sekolah Menengah Seri Setia. Sebagai siswazah pentadbiran perniagaan dari sebuah universiti ternama di Amerika Syarikat, Fuad ditugaskan mengajar bahasa Inggeris yang membawa dirinya rapat dengan Farhana, ketua panitia lulusan United Kingdom.

Pencarian Fuad terhadap ibu kandungnya berakhir tanpa disangka-sangka apabila ibu Farhana, iaitu Mariana yang terlantar di wad hospital ialah ibu kandungnya juga. Sekali lagi perasaan cinta yang baharu berputik buat kali kedua selepas Sofia rupa-rupanya dengan adik kandung sendiri. Ketika Fuad hendak berlepas ke Makkah untuk menunaikan umrah, Robert Lim datang lalu mengatakan dia juga akan menyusul ke sana...


Binaan Plot / Kandungan

...

...

...

...



Latar Masa

...

...

...

...

...

...


Latar Tempat


...

...

...

...

...

...



Watak dan Perwatakan


Fuad @ Joshua @ Abdul Halim bin Roslan @ Robert Lim

Farhana binti Fakharuddin / guru / ketua panitia Bahasa Inggeris

Mak Salmah / ibu angkat Fuad, Sofia

Pak Cik Ismail / bapa angkat Fuad, Sofia

Mariana binti Osman / ibu Farhana / ibu Fuad

Cikgu Abas / penolong kanan Sekolah Menengah Seri Setia

Borhan / rakan Fuad / ahli jemaah masjid / menantu penghulu

Cikgu Zamani / guru geografi (bermasalah)

Chin (anak saudara Robert Lim)

Swee Lan / isteri Peter Lim / ibu saudara Fuad

Pak Ngah Lias  (orang tua yang masih menyimpan kisah silam Mariana)

Pak Samsudin (pemberi maklumat Mariana masih hidup)

Pak Said (jemaah masjid yang menemani Fuad menjejak 'pusara' Mariana)



Latar Masyarakat

...

...

...

...

...

...


Nilai Murni (Kemanusiaan / Kemasyrakatan)


...

...

...

...

...

...

Persoalan


...

...

...

...

...

...

Pengajaran

...

...

...

...

...

...


Kbkk

Daya Tarikan Novel

Kritikan novel

Peristiwa Menarik

...

...

...

1 comment:

Unknown said...

Cikgu hartini boleh tak saya nak beli satu novel ini..termasok caj post buku ini..saya betol2 berminat..sila balas comment saya secepat mungkin..