SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, December 31, 2014

DETIK SEMPADAN TAHUN BAHARU (PREVIOUS ACHIEVEMENT AND THE NEW DEAL)

11.33
Masyarakat kita semakin matang dalam menilai bentuk sambutan tahun baharu. Walaupun masih banyak yang dibuai dengan dunia keseronokan hedonisme, sebahagian besar masyarakat masih berfikiran waras  dengan memilih acara yang lebih menjurus terhadap akal budi insan dan akhlak mulia. Ketika penduduk pantai timur semenanjung berhadapan dengan ujian dan musibah banjir luar biasa, penganjuran beberapa acara yang berunsur hiburan seperti konsert ambang tahun baharu 2015 di Putrajaya tajaan kumpulan Ambank dengan kos hampir RM4 juta telah dibatalkan.

11.40
Hakikatnya lebih banyak pencapaian membanggakan dicatat oleh bidang pendidikan di negara kita. Namun, minat orang ramai dan para amatur lebih tertumpu kepada isu peperiksaan dan pentaksiran. Keterujaan (obsession) pelbagai pihak yang berkepentingan terhadap peratus pencapaian semua A disentap oleh kes kebocoran kertas soalan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) sehingga memaksa kira-kira setengah juta calon berusia 12 tahun menduduki semula peperiksaan.

11.46
Barangkali kerana terlalu taasub dengan pencapaian peperiksaan, keputusan PT3 yang diumumkan pada minggu keempat bulan November juga mencetuskan kecaman bertubi-tubi. Golongan tertentu keterlaluan menuduh bahawa selama ini gred peperiksaan yang telah sengaja dimanipulasikan akhirnya terbongkar. Walhal, PT3 tidak seyogia dibandingkan dengan PMR atau SRP kerana instrumen serta item yang ditadbirkan jauh berbeza, selain hanya sebagai sebahagian komponen pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) yang juga ada pentaksiran sekolah (PS), pentaksiran aktiviti jasmani, sukan dan kokurikulum (PAJSK) dan pentaksiran psikometrik (PPsi).

11.51
Ekonomi negara juga berhadapan dengan cabaran pengurusan dasar fiskal dan kewangan. Nisbah hutang isi rumah yang tinggi terhadap keluaran dalam negeri kasar (KDNK)  serta hutang awam yang hampir mencecah nisbah 55 peratus KDNK mendapat perhatian besar. Selain itu, kejatuhan nilai RM, penyusutan hasil Petronas dan kejatuhan harga kebanyakan komoditi utama bakal berlanjutan sebagai isu makroekonomi yang perlu ditangani secara berhemah dan bijaksana.

11.58
Pencapaian ekonomi kaum bumiputera sejak era Dasar Ekonomi Baru (DEB) diperkenalkan nampaknya belum selesai. Pencapaian ekuiti 30 peratus belum kesampaian. Kepercayaan terhadap pendekatan tolakan besar (big push) dan kesan menitik ke bawah (trickling down effect) ibarat biasan logam maya (fatamorgana).

12.00
Harapan baharu menjelma lagi. Ralat yang masih ada menandakan keperluan pembaharuan dan penambahbaikan. Perancangan yang terbaik sebagai sandaran.

12.01
Tahun 2014 sudah tinggal sejarah. Kini, tahun baharu 2015 datang menyapa. Marilah bersama kita terus mara menuju puncak jaya.

12.06
Azam tahun baharu 2015 kita mulai dengan muhasabah azam tahun 2014 yang telah pergi buat selama-lamanya. Ada bahagian azam yang lalu patut dikekalkan, atau diubah suai, atau diubah terus atau diganti dengan bahagian azam yang serba serbi baharu. Mudah-mudahan Allah mengurniakan kita nikmat panjang umur dan murah rezeki sepanjang tahun 2015 yang kini di sisi kita ...

1 comment:

Axis Capital Holdings Limited said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.