SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, November 1, 2011

PERBANDINGAN DASAR FISKAL DENGAN DASAR KEWANGAN (HOW TO REDUCE INFLATION?)

Pendahuluan

Secara am, kedua-dua dasar fiskal (DF) dan dasar kewangan (DK) bertujuan untuk mempengaruhi tingkat aktiviti ekonomi sesebuah negara. Bezanya, DF ialah campur tangan kerajaan secara tidak langsung, manakala DK ialah campur tangan kerajaan secara langsung. Alat DF ialah perbelanjaan kerajaan (G) dan cukai (T), manakala alat bagi DK ialah kadar bunga (r) dan bekalan wang (M).

Menulis Ayat Defenisi

Berdasarkan gambaran am dalam pendahuluan di atas:

DF ialah proses campur tangan kerajaan secara tidak langsung bagi mempengaruhi tingkat aktiviti ekonomi dengan cara mengubah perbelanjaan kerajaan dan cukai.

DK ialah proses campur tangan kerajaan secara langsung bagi mempengaruhi tingkat aktiviti ekonomi dengan cara mengubah kadar bunga dan bekalan wang.

Jalan pintas membezakan DF dengan DK

1   secara langsung (DK); secara tidak langsung (DF)

2   alat:  untuk DF --> G, T  (gatal tangan, good try)
             untuk DK --> rM atau Mr  (Ringgit Malaysia, Encik)

Kalau DK, ingat wang, ingat RM! DF ingat campur tangan, jadi tukar kepada gatal tangan! Cuma jangan lupa bahawa idea kelakar itu hanya untuk tujuan mengingat. 

Setelah ingat, kembalikan RM atau Mr kepada kadar bunga dan bekalan wang; GT kepada perbelanjaan kerajaan dan cukai. Untuk idea kelakar tadi, anda boleh memilih perkataan yang lain. Yang penting, anda mempunyai jalan pintas supaya tidak melakukan sebarang kesilapan.

Contoh Tugasan

Terangkan 3 cara kerajaan di negara anda mengatasi masalah inflasi dan imbangan pembayaran defisit.   (6 markah)

Konsep tugasan soalan:

Inflasi bermakna tekanan perbelanjaan agregat (AE), atau AE melebihi AS (penawaran agregat). Dalam kata lain, pendapatan boleh guna (Yd) dan kuasa beli orang ramai adalah tinggi. Campur tangan yang perlu dilakukan ialah dengan mengurangkan AE dengan menggunakan kedua-dua DF dan DK. Selain DK dan DF, kerajaan juga boleh menggunakan kawalan langsung seperti devaluasi.

Bagi mengurangkan AE dengan cara menurunkan Yd, kerajaan boleh menaikkan T. Selain itu, kerajaan boleh mengurangkan G yang akan memberi kesan kepada kejatuhan pendapatan persendirian (Y). Sama ada +T, atau -G dibuat secara berasingan atau serentak, kesannya tetap sama, iaitu bertujuan mengurangkan AE menerusi penurunan kuasa beli dan Yd.

Apabila AE berjaya dikurangkan, sedangkan As diandaikan tetap, maka Y akan jatuh. Maka, import (M) juga akan jatuh. Dengan andaian, eksport (X) masih sama, maka kini X > M, iaitu Xn akan bernilai positif atau imbangan pembayaran bertambah baik.

bersambung...

5 comments:

Nurhazirah said...

cikgu boleh ke dasar fiskal dan monetary dilakukan secara serentak ? boleh bagi alasan kenapa ? terima kasih

cikgu azhar said...

boleh. misalnya ketika inflasi boleh laksanakan dasar fiskal menguncup (turun G, naik T) untuk kutangkan tekanan AE dan dasar kewangan menguncup (eg. jual bon, sekuriti) untuk tarik kecairan, turun bekalan wang.

cikgu azhar said...

kurangkan
(typo)

remy said...

CIKGU, BERDASARKAN BAJET 2017 YANG TELAH DIBENTANG, BAGAIMANA DASAR FISKAL DAPAT MENSTABILKAN EKONOMI NEGARA?

Unknown said...

cikgu, boleh tak jikalau cikgu simpulkan perbezaan ini kepada dalam bentuk jadual? terima kasih