SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, April 2, 2014

MATA PELAJARAN WAJIB STPM (WRITE YOUR OWN SCRIPT OF LEARNING)

Syarat bagi memperoleh pangkat lulus minimum Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) ialah mencatat sekurang-kurangnya gred C dalam kertas Pengajian Am. Seterusnya, syarat pengijazahan di universiti ialah memiliki gred lulus minimum Malaysian English University Test, Muet Band 3. Maka, secara tidak langsung dua kertas berkenaan berstatus wajib di peringkat prauniversiti tingkatan 6.

Pelajar yang ditawarkan tempat di tingkatan enam perlu melepasi tapisan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM), sama ada ke jurusan kemanusiaan (sastera) atau sains. Pemilihan pakej mata pelajaran boleh dilakukan dengan meneliti senarai berkenaan sebelum atau selepas proses pendaftaran selesai. Pelajar hanya digalakkan mendaftar tiga mata pelajaran elektif selain Pengajian Am dan Muet. Sesetengah sekolah telah menyediakan pakej mata pelajaran untuk dipilih oleh pelajar.

Berdasarkan pakej mata pelajaran yang dipilih, pelajar akan ditempatkan di kelas yang tertentu pula. Mungkin dalam tempoh yang terdekat, apabila kolej prauniversiti tingkatan enam lebih banyak ditubuhkan, pelajar akan dibenarkan memasuki pelbagai kuliah mata pelajaran (istilah di universiti: shopping) sebelum membuat keputusan muktamad. Pelajar kemudian diberi tempoh tertentu (dua hingga tiga minggu) untuk melakukan proses tambah dan gugur mata pelajaran. Pelajar bahkan boleh memilih pensyarah yang tertentu berdasarkan maklumat atau tanggapan pelajar senior.

Mungkin sudah tiba masanya pelajar mendapatkan nasihat akademik daripada kaunselor pelajar atau guru mentor masing-masing. Walaupun pada prinsipnya pelajar diberikan kebebasan memilih pakej mata pelajaran yang digemari, pihak sekolah lebih arif tentang keperluan syarat memasuki kursus yang berdaya saing dan kritikal di institut pengajian tinggi.

Pelajar jurusan sains biasanya disyorkan mengambil mata pelajaran Matematik T dan Kimia sebagai teras, manakala Fizik, Biologi dan Pengkomputeran / Teknologi Maklumat sebagai mata pelajaran bukan teras. Pelajar jurusan kemanusiaan digalakkan memilih pakej mata pelajaran berdasarkan kecederungan pengkhususan semasa di universiti kelak. Misalnya, Ekonomi digandingkan dengan pengurusan perniagaan dan Matematik M.

Pelajar yang cenderung untuk menjurus terhadap pengajian kemanusiaan dan sastera tulen digalakkan memilih mata pelajaran Bahasa Melayu, Sejarah, dan Geografi / Kesusasteraan Melayu. Pelajar yang aktif dalam kegiatan sukan serta pernah bertanding di peringkat tinggi (contohnya kejohanan negeri) boleh memilih kombinasi sains sukan, ekonomi dan pengurusan perniagaan. Sains sukan mungkin juga sesuai digandingkan dengan Biologi / Pengkomputeran dan Matematik T bagi jurusan sains.

Jika pelajar mendapati penempatan yang ditawarkan oleh pihak KPM tidak cocok dengan pakej mata pelajaran yang dikehendaki, mereka boleh mengemukakan rayuan kepada pihak jabatan pelajaran negeri masing-masing. Penubuhan kolej tingkatan enam mungkin memudahkan proses penawaran mata pelajaran yang lebih menyeluruh dan pelbagai. Misalnya, Perak bakal memulakan pengajian tingkatan enam di kolej rintis, iaitu di SMK Seri Ipoh dan SMK Raja Muda Musa, Kuala Kangsar.

Sebagai pelajar yang telah mencapai usia kematangan, pelajar prauniversiti tingkatan enam seharusnya sudah dapat mencatur, mencongak dan merancang bidang pengajian yang diminati, serta sejajar dengan keupayaan akademik masing-masing. Namun, sebelum membuat keputusan, pelajar perlu memperoleh seberapa banyak maklumat tentang bidang pengajian, peluang menyambung pengajian dan prospek kerjaya dalam jangka panjang. Memang benar bahawa belajar ialah proses mencari ilmu, tetapi hendaklah ilmu yang dapat membawa pelajar ke arah berdikari, iaitu tidak menjadi beban kepada mana-mana pihak.

Kelebihan pengajian prauniversiti tingkatan enam ialah dari segi pembiayaan sepanjang tempoh belajar. Selain berdekatan dengan rumah, pelajar juga dikecualikan daripada membayar sebarang bentuk yuran pengajian (tuition fees), yuran peperiksaan dan caj lain, kecuali untuk kertas Muet. Pelajar juga menikmati bantuan baucar buku 1Malaysia bernilai RM500 yang diterima pada penggal pertama dan dua.

Kelayakan STPM memiliki penarafan antarabangsa dan lebih dipercayai justeru tatacara kurikulum dan pentaksiran yang dikendalikan oleh Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) ditadbir oleh jawatankuasa naib canselor universiti awam tempatan (IPTA)dengan kerjasama Universiti Cambridge, United Kingdom. Komponen pentaksiran dalaman mirip PBS juga dilaksanakan menerusi penulisan kertas projek atau kerja kursus yang menjurus terhadap aplikasi penyelidikan yang bersifat autentik. Kini, STPM berstatus laluan utama kemasukan pengajian ijazah asas di universiti tempatan ...

...

...

307 comments:

1 – 200 of 307   Newer›   Newest»
Anonymous said...

assalamualaikum..saya telah mengajar selama 10 tahun dan sekarang saya di dg44..saya ingin memohon guru tingkatan enam untuk subjek matematik..adakah saya layak untuk memohon dan bagaimana caranya untuk saya memohon..terima kasih di atas komen tuan

cikgu azhar said...

W.salam,

Layak. sekarang permohonan dibuka secara atas talian. tutup 25 mei. rujuk portal kpm mohon dg 48

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

salam..saya ada sedikit pertanyaan..saya lepasan spm 2008 dan pernah mendaftar utk stpm 2009 dan 2010..tahun terakhir sebelum sistem semester bermula..tp oleh krna ada masalah tertentu, saya tak sempat mengambil exam tersebut and quit my study for a while..jadi, sekarang saya ingin mengambil stpm utk tahun ini sebagai calon persendirian..persoalan saya, bagaimana calon persendirian ini belajar? adakah saya masih perlu ke sekolah? atau hanya belajar sendiri di rumah?
saya sedia maklum bahawa calon boleh mendaftar secara online..tapi saya tidak jelas tentang centre exam..adakah saya boleh mendaftarkan mana2 sekolah yg menawarkan form6 sebagai exam centre saya? harap ckgu sudi menjawab persoalan saya..thanx in advance..

cikgu azhar said...

Salam,

belajar di rumah, @ kelas tuisyen. pusat stpm klik pada permohonan atas talian. kerja kursus boleh muat turun, bimbingan guru sekolah yang dilantik oleh mpm.

Tahniah kerana gigih dalam pembelajaran ...

Unknown said...

saya nk tanya ni ..
Pengajian Am dan MUET perlu ambil ke ?

selain itu ..
boleh ke saya ambil subjek Fizik , Matematik T dan Pengkomputeran ? sebab dlm SPM saya masuk kelas Akaun .. Kalau Fizik tu .. Ayah saya boleh ajar basic sebab ayah saya seorang Ahli Fizik .

tolong beri pendapat :)

cikgu azhar said...

Ya, kedua-duanya wajib untuk tujuan persijilan dan pengijazahan, kecuali sambung di luar negara.

Bebas memilih mata pelajaran. Namun, sesetengah sekolah / kolej tingkatan 6 mempunyai pakej mata pelajaran tertentu. boleh bincang dengan penolong kanan tingkatan 6.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam cikgu, saya ingin menceburi bidang perniagaan adakah subjek ekonomi dan matematik penting dalam bidang ini? Apakah subjek yg boleh diambil untuk mengantikan subjek ekonomi dan matematik? Mohon pencerahan. Terima kasih

CIKGU AZHAR RODZI said...

Salam,

Dalam dunia perniagaan, pengalaman akademik memang banyak membantu, tetapi asas yang lebih penting ialah ciri keusahawanan tulen seperti kreatif, inovatif, berwawasan, cekap membaca perubahan persekitaran dan berpandangan jauh.

apa-apa bidang pengajian pun o k, walaupun pengajian pondok, insya-Allah ...

Unknown said...

subjek pengajian Am wajib kan. . So adakah subjek bahasa melayu jugak wajib ambik ke?

Unknown said...

Assalamualaikum.. sy nk jadi cikgu math satu hr nnty.. kirenya.. lepas f6 nnty blh masuk ijazah dgn pendidikan la kan? Soalan sy.. subjek apa yg sy perlu ambil d f6 yg membolehkan sy jd cg math nnty?

cikgu azhar said...

W.salam saya setia,

masuk jurusan sains tulen: pengajian am, matematik T, kimia, fizik / biologi

Amira Minki: hanya pengajian am wajib, yang lain semua pilihan belaka

Anonymous said...

Assalammualaikum, sy lepasan spm 2014 dgn keputusan 5a3b1d aliran sains. D tu kimia. Sy teringin sambung pelajaran ke luar negara tapi mustahil dgn keputusan mcm ni. Lepas sy buat research semua pasal stpm, diploma semua ni, sy dapati stpm adalah jalan yg paling berpeluang cerah utk sy lanjutkan pelajaran ke luar negara. Tapi sy ada satu masalah utk sambung stpm, mampu ke sy bawa aliran sains dgn keputusan spm sy ni sbb sy nak ambik aliran sains ? Contoh: kalau sy ambik matematik T, fizik dan kimia, tapi kimia tu sy fail. Boleh ke lagi sy lanjutkan pelajaran luar negara ? Satu lagi soalan, lepas kita habis stpm, boleh ke kita pilih mana2 kursus yg kita nak masa degree nanti ?

cikgu azhar said...

W.salam,

D bukan gagal (G), masih lulus, cuma tidak kepujian. boleh baiki jika ambil kimia stpm, asalkan berusaha. tentang luar negara ada banyak laluan. dengan diploma yang cemerlang misalnya dari UiTM @ politeknik pun boleh, tetapi penajaan jpa, mara, glc terhad.

boleh juga buat ijazah asas di sini, sambung sarjana, Ph.D di luar negara di bawah pelbagai skim biasiswa.

pemilihan kursus bergantung kepada syarat am universiti dan syarat khas pengajian.

Wallahu a'lam ...

Melina Farid said...

Asalamualaikum cikgu,

Saya ingin bertanya, jika saya mahu mengambil peperiksaan stpm sebagai calon persendirian, boleh tak kalau saya nak ambil gabungan subjek pengajian am, english lit, sejarah dan bahasa malaysia?

Melina Farid said...

Asalamualaikum cikgu,

Saya ingin bertanya, jika saya mahu mengambil peperiksaan stpm sebagai calon persendirian, boleh tak kalau saya nak ambil gabungan subjek pengajian am, english lit, sejarah dan bahasa malaysia?

cikgu azhar said...

W.salam Melina Farid,

tiada masalah tentang itu. cuba dapatkan butiran keperluan sukatan pelajaran, kerja kursus dan peperiksaan di portal mpm

Nur Hazierah said...

Salam,cg sy nk tya.kalau ingin memohon jurusan sains tetapi tidak mahu ambil subjek kimia boleh?

cikgu azhar said...

Salam Nur Hazierah,

Hanya pengajian am, muet mata pelajaran wajib. namun, sekolah / kolej tingkatan 6 biasanya menawarkan pakej mata pelajaran tertentu. kimia boleh disifatkan sebagai 'ratu' disiplin sains, manakala matematik tulen sebagai 'raja'.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalamualaikum, saya ingin bertanya. Kalau tak dapat keputusan yang memuaskan dalam stpm tak boleh ambil degree ke? Dan kena ambil diploma ke kalau keputusan stpm x memuaskan?

Anonymous said...

Assalamualaikum, saya ingin bertanya. Kalau tak dapat keputusan yang memuaskan dalam stpm tak boleh ambil degree ke? Dan kena ambil diploma ke kalau keputusan stpm x memuaskan?

Unknown said...

saya tak suka math , tapi saya akna berusah belajar math! doakan saya berjaya dalam hidup. amin

Unknown said...

saya kurang suka mathematic tapi saya akan berusaha belajar dan sukakan math , doakan saya berjaya dalam hidup . dan berjaya menguasai mathematic . amin

cikgu azhar said...

W.salam,

anony april 16:

tidak memuaskan macam mana? jika tiada tawaran UA masih boleh ke ipts dengan kelayakan minimum.

Yus areyus:

amin. potong perkataan tak @ atau kurang suka kepada suka. pujuk minda suka matematik.

Unknown said...

Assalamualaikum.sy plajar lepasan spm thun 2014.sy ingin brtnya klu sy nk ambk architecture subjek@course apa yg perlu@sesuai sy ambk smsa tingkatan 6.sy mndapat tawaran ke tingkatan 6 dlm aliran sains tp sy rasa xmmpu nk bawa subjek sains lgi dh

Unknown said...

Lgi satu,apa beza matematik M,matematik T,matematik S & futher matematik T?

Anonymous said...

Salam . Saya nak tanya .. mana lagi better antara f6 aliran sains dan matrik program 2 tahun aliran sains ?

cikgu azhar said...

W.salam Mazhirah Ahmad,

selain pengajian am, muet kena ambil mathematics T, physic, chemistry. aliran sains.

Matematik M untuk calon kemanusiaan, tetapi penggal 1 sama dengan sains. Matematik T untuk calon sains manakala matematik lanjutan aras lebih tinggi kepada calon yang menjurus kepada pengajian kuantitatif / kejuruteraan

anony apr 23,

setara. cuma cara pentaksiran berbeza. matrik ada kelebihan di situ. kelebihan stpm ialah setaraf dengan diploma, tetapi matrik tidak sedemikian.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Hi ckgu azhar, sya nie lepasan spm 2014 dgn keputusan 4A 2B 2C 1D , sya nk tanya sya dpt tawaran utk masuk f.6 dlm jurusan kemanusiaan dan sya nk tahu klau nk ambik bdang pendidikan slps habis f.6 subjek mana diantara subjek yg ditawarkan di tgkatan 6 yg bersesuaian dgn bidang yg sya ingin ceburi?

cikgu azhar said...

Hi,

pendidikan merangkumi semua mata pelajaran. boleh pilih pelbagai pakej berdasarkan minat dan keupayaan. misalnya bm, sejarah, ekonomi / pp; atau perakaunan, pp, ekonomi. pengajian am dan muet kertas wajib.

Anonymous said...

Pengajian am sya mmg tahu wajib ambik tetapi MUET sya kurang pasti ttg apa itu MUET .soalan saya apa itu MUET dan kenapa MUET itu wajib diambik? Mohon ckgu jelaskan.

cikgu azhar said...

Muet = Malaysian University English Test. Merangkumi 4 komponen pentaksiran iaitu Oral, Reading, Writing dan Listening. Oral dalam kumpulan kecil, manakala 3 yang lain secara bertulis: 90 minit, 90 minit dan 30 minit (separuh hari).

Untuk memohon UA mesti sekurang-kurangnya mengambil kertas Muet, manakala untuk pengijazahan mesti dapat minimum band 3 (tertinggi band 6, terendah band 1)

Anonymous said...

Salam cikgu . Saya baru daftar t6 ambilan 2015 tadi (5/5) dalam aliran sains . Tapi saya dapat D untuk chem spm . Saya nak sambung medic . Tapi ramai guru tidak galakkan saya amik stpm terutamanya bidang sains , katanya susah untuk dapat 4.0 . Adakah mustahil untuk saya capai impian saya ?

cikgu azhar said...

Salam,

Tiada yang mustahil. teruskan mencuba mohon diploma sains uitm sebagai laluan MBBS / MD. sementara itu, boleh cuba pengajian tingkatan 6. tentang chemistry D itu tidak semestinya tidak boleh dapat A stpm. bergantung kepada strategi pembelajaran terkini. Semoga tercapai cita-cita, amin ...

unknown said...

Salam , sya nk mintk pendapat .
kat sekolah cuma ada 3 pakej disediakan .
pakej 1 : p.am,bm,sej,ekonomi
pakej2 :p.am,bm,sej,p.perniagaan
pakej3:p.am,math m,akaun,ekonomi
saya berminat dgn pakej 1 tetapi tiada subjek math m .
saya juga x nk tmbh subjek kerana mmbebankan .
apa yg saya perlu buat kerana ramai yg berkata sekarang untk memilih kos di universiti nnti , tiada byk pilihan kerana tidak mengambil math .
saya takut saya tiada hala tuju untuk belajr di peringkt ijazah jika saya tk ambil math m .
apa yg saya patut buat kerana saya langsung x berminat dgn akaun .

unknown said...

Salam , sya nk mintk pendapat .
kat sekolah cuma ada 3 pakej disediakan .
pakej 1 : p.am,bm,sej,ekonomi
pakej2 :p.am,bm,sej,p.perniagaan
pakej3:p.am,math m,akaun,ekonomi
saya berminat dgn pakej 1 tetapi tiada subjek math m .
saya juga x nk tmbh subjek kerana mmbebankan .
apa yg saya perlu buat kerana ramai yg berkata sekarang untk memilih kos di universiti nnti , tiada byk pilihan kerana tidak mengambil math .
saya takut saya tiada hala tuju untuk belajr di peringkt ijazah jika saya tk ambil math m .
apa yg saya patut buat kerana saya langsung x berminat dgn akaun .

Anonymous said...

Salam , sya nk mintk pendapat .
kat sekolah cuma ada 3 pakej disediakan .
pakej 1 : p.am,bm,sej,ekonomi
pakej2 :p.am,bm,sej,p.perniagaan
pakej3:p.am,math m,akaun,ekonomi
saya berminat dgn pakej 1 tetapi tiada subjek math m .
saya juga x nk tmbh subjek kerana mmbebankan .
apa yg saya perlu buat kerana ramai yg berkata sekarang untk memilih kos di universiti nnti , tiada byk pilihan kerana tidak mengambil math .
saya takut saya tiada hala tuju untuk belajr di peringkt ijazah jika saya tk ambil math m .
apa yg saya patut buat kerana saya langsung x berminat dgn akaun .

miss potato said...

Salam.. Sy amek f6 aliran sains..sy dgn beraninya tolak matrik ats prmntaan kakak yg nmpak peluang sy di f6.. Tp sy dpt fizik c+ tu pon bkn maen struggle study ngn kwn yg sjk azali minat fizik.. So sy rse nak tolak fizik.. Terjejas ke pluang sy nk jd engineer.. Harap tuan beri jawapan.. Terima kasih.. Stpm candidate..!

Anonymous said...

Kalau nak jadi doktor..kena ambil subjek apa ye? And apa kelayakan stpm untuk jadi doktor?

cikgu azhar said...

Salam,

miss keliru: math m boleh digantikan dengan kepujian matematik @ matematik tambahan spm yang baik. boleh terus ambil pakej 1 @ 2. belajar akaun paling seronok; boleh aplikasi kes kewangan yang unik serta prinsip undang-undang. langsung x berminat tu buang 'x'nya!
tak kenal maka tak cinta.

chupa chupp: bagi kejuruteraan, kombinasi paling sesuai ialah matematik T, fizik dan kimia, melainkan bio-engineering. sebenarnya matrikulasi laluan paling tepat, tetapi mesti capai pngk 3.6+ untuk masuk fakulti kejuruteraan. klau x boleh patah balik, 'shopping' dulu di t6, kemudian boleh mohon dip. eng uitm ambilan november.

anony may 7: pengajian am, muet, matematik T, chemistry, biology. kalau hendak ke RU muet band 5, pngk maksimum 4.0. uni. komprehensif mungkin kurang sedikit, tetapi ipts lebih longgar syarat kemasukannya.

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

Salam cikgu,
Saya pelajar lepasan SPM 2014 dan result saya 5A2B2C2D .Saya ditawarkan masuk aliran sains di tingkatan6.. Saya minat medic , tapi subject sains sy dpt B C dan D.. Kimia dan addmath sy pula D .. dapatkah saya bawa semua tu dalam aliran sains tingkatan 6 ? saya bercita2 nak sambung belajar kat luar negara tapi, teruk juga kimia dan addmath saya tu cikgu.. kalau nak tajaan JPA msti dpt cgpa 4.00 pula..

Adibah Khalida said...

Salam,cikgu. Saya sebenarnya tak berminat dengan aliran sains. Dan saya dapat D untuk kimia dan C+ untuk subjek yang lain. Boleh tak saya nak tukar aliran kerana saya cenderung kepada akaun dan ekonomi asas walaupun saya tiada basic. Macam mana ye?

cikgu azhar said...

Salam,

stephenie maraggie: pencapaian stpm tidak sepenuhnya dipengaruhi oleh keputusan spm. bergantung kepada strategi pembelajaran. memang akan menempuh kesukaran, tetapi kemahuan yang kuat mungkin menjadi tonik untuk memacu kejayaan. bidang medic ada banyak cabang, tidak semestinya menjadi doktor semata-mata.

Adibah Khalida: rujuk penolong kanan tingkatan 6 dan isi borang. sementara itu teruskan memohon diploma sains uitm / upsi untuk laluan B.Sc @ bidang pengkhususan sains yang lain.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

As Salam . Apa sbjek yg ptut sy ambil utk smbung ijzh dlm pddkn awl knk2?.. And betul ke kalau nk amik pnddkn pointer kena power? Mohon pnjelsn cg..

cikgu azhar said...

W.salam,

kalau sanggup belanja sendiri, mohon diploma eksekutif pendidikan awal kanak-kanak U M, hanya 3 kepujian spm. boleh sambung ijazah di uni. ang sama selepas itu. kalau stpm mana-mana mata pelajaran pun o k, tetapi kalau mohon upsi cuba capai pngk 3.4 +. Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam sejahtera,
Saya skrg belajar di ting.6 aliran sains.
Saya ingin bertanya,kombinasi matapelajaran apakah yang sesuai untuk menjadi arkitek??

Anonymous said...

Dan jika saya tukar ke aliran sastera,adakah saya masih berpeluang utk menjadi arkitek??

Anonymous said...

S.sjht..
Saya ingin bertanya,gabungan matapelajaran (psv,sains sukan,bio&pengajian am)ini,boleh memohon untuk kursus apa selepas stpm?

cikgu azhar said...

Salam,

anony may 15: selain pengajian am, muet: matematik T, fizik, kimia. kalau ke sastera kena guna spm aliran sains semula untuk diploma

anony 5.33: pengajian sains sukan UM, UPM ada pengurusan sukan, fisioterapi sukan, dll

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

cg
sy nak ambil cos perakaunan f6 . tpi xtau cmne . sbb sy ditawarkan bhgian kemanusiaan f6 . nak ambik subjek apa yg ssuai dgn akaun ? mohon penjelasan dri cg . tq .

Unknown said...

result sy 2A4B2C1E . yg E tuu addmath . akaun sy C je . blh request f6 tuk perakaunan ??

cikgu azhar said...

Hi Cherleyilenn Mg,

bergantung kepada pakej yang ditawarkan di sekolah / kolej Cherley. Biasanya selain Pengajian Am dan Muet: Perakaunan, Ekonomi dan Pengajian Perniagaan / Matematik M. Tiada masalah untuk 'request' jika sanggup bawa dan ubah strategi pembelajaran.

Unknown said...

assalamualaikum cikgu sya dlu pelajar lepasan stpm..tetapi keputusan stpm sya x berapa bagus..dan sya bercadang nak ambil semula stpm...persoalannya bolehkah kita tukar kos pembelajaran.?????

cikgu azhar said...

W.salam fatin alia,

boleh. hanya pengajian am dan muet berstatus wajib. nanun, jika muet sudah dapat minimum band 3 x perlu ambil lagi. jangka hayat laku muet 5 tahun

Anonymous said...

salam,nak tanya ,apa beza maths tambahan dan maths lanjutan? tq

Unknown said...

Assalamualaikum,
Saya ingin bertanya beberapa soalan. Saya pelajar spm 2011. Saya menolak tawaran ke universiti dlm bidang seni bina pada tahun 2012 atas sebab yg xdpt saya elakkan. Kini saya sedang bekerja. Saya bercadang untuk mengambil stpm bagi melayakkan saya memohon untuk memasuki universiti.
1) adakah saya patut ambil stpm atau a-level?
2) Jika saya ambil stpm. Matapelajaran apakah yg patut saya ambil untuk melayakkan saya memohon bidang seni bina?

Harap cikgu boleh membantu saya. Terima kasih.

Unknown said...

assalamualaikum
mohon pencerahan student tingkatan 6 yang mengambil pakej ICT
kemanakah hala tujunya harap cikgu dapat perjelaskan
terima kasih

cikgu azhar said...

W.salam,

anon june 14: math T biasanya diambil oleh semua calon sains stpm, manakala further math sebagai elektif untuk calon yang cenderung mengkhusus dalam pengajian sains kuantitatif di u

nurulsyahirah mustapha:

1 boleh mana-mana satu
2 stpm: pengajian am, muet, math T, physics, chemistry / pengkomputeran

haliaton nor abdul khalam: IT bidangnya sangat luas termasuk sains komputer, networking, kejuruteraan komputer, programming, digital design, forensik dll.

Wallahu a'lam ...

intandayani said...

Assalammualaikum Cikgu..
Saya bercadang nak menduduki STPM untuk membolehkan saya membuat e-Pjj ijazah.
Saya sekarang bekerja sepenuh masa.
Boleh cikgu cadangkan mata pelajaran wajib dan elektif yang saya perlu daftar untuk menduduki exam STPM?
Terima kasih atas bantuan

cikgu azhar said...

W.salam intandayani,

mata pelajaran wajib: pengajian am, muet

elektif kemanusiaan: bm, sejarah, geografi, ekonomi, perniagaan, matematik M, PSV
(pilih 3 sahaja)

terdapat juga elektif pengajian Islam (bahasa Arab, Syariah, Usuludin);
bahasa ibunda, bahasa asing, dll.

semua mata pelajaran mempunyai komponen kerja kursus, kecuali muet.

Wallahu a'lam ...

Su said...

Assalam. Cikgu , saya pelajar stpm tahun INI. Saya aliran sains tulen dimana subjek saya ialah kimia , bio , p. Am dan sains sukan . tapu persoalannya , adakah peluang saya untuk mengambil kos perubatan tiada disebabkan saya tidak mengambil math .

Dan bolehkah saya nak ambil math untuk semester dua ? Walaupun semester satu saya tak ambil ?

Su said...

Assalam. Cikgu , saya pelajar stpm tahun INI. Saya aliran sains tulen dimana subjek saya ialah kimia , bio , p. Am dan sains sukan . tapu persoalannya , adakah peluang saya untuk mengambil kos perubatan tiada disebabkan saya tidak mengambil math .

Dan bolehkah saya nak ambil math untuk semester dua ? Walaupun semester satu saya tak ambil ?

cikgu azhar said...

Salam Su,

Syarat UKM: Mendapat sekurang-kurangya PNGK 3.50 pada peringkat STPM/Matrikulasi/Asasi dan mendapat sekurang-kurangnya Gred B (NGMP 3.00)pada peringkat STPM / Matrikulasi / Asasi dalam mata pelajaran berikut:

Biology

Chemistry

Mathematics / Mathematics T / Further Mathematics
dan
Mendapat sekurang-kurangnya Gred B pada peringkat SPM dalam mata pelajaran berikut:
•Biology
•Chemistry
Mathematics / Additional Mathematics
dan • satu mata pelajaran lain
dan mendapat sekurang-kurangnya Tahap 3 (Band 3) dalam Malaysian University English Test (MUET).

Universiti Malaya:

Lulus STPM dengan mendapat sekurang-kurangnya
PNGK 4.00; dan mendapat sekurang-kurangnya Gred A (NGMP4.00)
pada peringkat STPM dalam tiga (3) mata pelajaran berikut:

Biology

Chemistry; dan

Physics/Mathematics T/Further Mathematics
dan
Mendapat sekurang-kurangnya Gred A- pada peringkat SPM
dalam mata pelajaran berikut:

Biology

Chemistry

Physics

Mathematics/Additional Mathematics

Bahasa Inggeris dan Mendapat sekurang-kurangnya
Tahap 3 (Band 3) dalam MUET

dan
Lulus ujian dan temu duga
yang ditetapkan oleh Fakulti

Semakan syarat u lain juga menunjukkan Matematik boleh digantikan oleh Fizik. Setiap mata pelajaran mesti didaftarkan pada semester 1.

Su masih berpeluang ke fakulti perubatan dengan mendaftar kursus matematik atau fizik untuk stpm tahun berikutnya.

jika tidak ambil sahaja sains sukan bahagian fisioterapi di UM

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

assalamualaikum cikgu..

saya nak ambik stpm..nak jadi doktor.tp dalam spm sya x ambik fizik bio kimia n add mate..cmna?sya nak ambik sbjek apa dalam stpm untuk jadi doktor..??

Anonymous said...

macam na la kalau MUET sda melebihi 5 tahun tamat tempoh cikgu?

Lagi,saya bercadang nak ambil STPM persendirian tahun depan.Antara subjeknya ialah PA,BM,GEO dan SAINS SUKAN. boleh ka saya mengambil subjek seperti itu?

cikgu azhar said...

W.salam Reytul Zaidy,

stpm / asasi / matrikulasi: pngk 4.0 (semua A) dan muet band 4 ke atas.
pakej mata pelajaran: pengajian am, muet, fizik / matematik, kimia. biologi.
laluan lain: mohon diploma sains UiTM, capai keputusan pngk terbaik.

Anon nov 11: Muet kena ambil semula. Tiada masalah tentang kombinasi mata pelajaran yang dipilih itu. Guru pembimbing kerja kursus akan dimaklumkan oleh MPM kemudian.

Wallahu a'lam ...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalamualaikum cikgu

Saya ada pertanyaan,berapakah kadar subjek yang minimum yang perlu diambil dan adakah kadar subjek itu termasuk pengajian am dan MUET kerana saya lebih cenderung kepada sejarah dan bercita-cita untuk menjadi seorang arkeologis

Izuan Shah said...

Assalam cikgu, sy meminati bidang perniagaan. Jadi sy berhasrat nk sambung degree dlm bidang pengajian\pentadbiran perniagaan. Soalan sy, apekah subjek yg ptot sy ambik? Adakah pengajian am dan muet itu wajib diambik dan sy pon kne ambik utk aliran sy ini?Brpa subjek yg harus sy ambik? Mohon cikgu jelaskan secara lebih terperinci. Syukran bebanyak cikgu.

IzuanShah said...

Assalam cikgu. Sy meminati bidang perniagaan. Jadi sy berhasrat nk sambung degree dlm bidang pentadbiran\pengajian perniagaan. Soalan sy, apekah subjek yg patut sy ambik? Adekah pengajian am dan muet wajib diambik dan wajib juge utk sy ambik utk bidang sy ceburi ini? Berapa subjek yg perlu sy ambik utk bidang ini? Mohon cikgu jelaskan secara terperinci. Syukran bebanyak. Assalam.

cikgu azhar said...

Salam,

daniel amirul: pengajian am, muet kertas teras.
boleh daftar bm, sejarah, geografi / ekonomi / perniagaan.

Izuan Shah: pengajian am, muet, ekonomi, pengajian perniagaan, bahasa melayu / sejarah.
digalkkan memilih matematik M, tetapi nampaknya sukar bagi calon aliran kemanusiaan

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalam cikgu, saya calon spm 2014 dan sedang belajar dalam semester 2 program asasi sains di salah sebuah ipta. Program asasi ini akan tamat pada bulan april 2016. Saya ada 2 soalan. Soalan pertama, bolehkah saya memohon utk masuk ting 6 tahun hadapan sesi 2016 dan mengambil stpm sekiranya saya tidak berpuashati dengan keputusan peperiksaan asasi saya. Soalan kedua, jika saya masih boleh memohon ting 6 dan menduduki stpm, adakah saya boleh memohon utk belajar di sekolah atau sbg calon persendirian. Pencerahan drpd cikgu amat saya hargai. Terima kasih.

cikgu azhar said...

W.salam,

1 pada dasarnya, pengajian pra-u tingkatan 6 hanya dibuka kepada calon spm semasa (2015).
untuk kes khas dan rayuan, kena rujuk jabatan pendidikan negeri

2 calon persendirian stpm tiada had usia

andai pencapaian asasi sdra/i tidak seperti yang diharapkan, masih ada laluan pradiploma uitm, diploma sains uitm dll sebagai ganti pencapaian cemerlang asasi.
apa-apa pun cuba dahulu sebaik mungkin sebelum tindakan selanjutnya.

semoga berjaya. amin ...

Anonymous said...

Terima kasih atas perkongsian maklumat di atas. Insha Allah..aamiin.

Unknown said...

Assalamualaikum , saya nak tanya boleh tak saya tak ambil subjek matematik tambahan tapi ambil subjek sains yg lain cth fizik , kimia dan bio ?? Tq

Unknown said...

Salam , sekolah mana yg ada sains sukan stpm ? SSBJ dan SSBP utk atlet. Sekolah lain di mana ya ? Mohon bantuan.

Nora said...

Salam Cikgu
Saya Nak Tanya,20 Jan ni pendaftaran Untuk penggal 2 akan ditutup.
Kalau sy daftar sebelum tu, sy akan memduduki exam semasa sem 3 Untuk kesua subkek bg semua penggal ke, cikgu?
Terima kasih

Hafiz said...

Salam cikgu, sy skrg berumur 26 tahun, sekarang sedang bekerja dalam badan uniform. sy terfikir nk ambil stpm kerana mudah utk sy belajar di rumah berbanding dgn pjj. Boleh sy tahu berapa jumlah sabjek minima yg perlu sy ambil?pada pendapat ckgu wajar tak sy ambil stpm berbanding pjj di ipta? dan adakah perlu utk mengambil tuisyen utk pemahaman yg lebih.. kerana sy difahamkn stpm lebih mencabar berbanding diploma.. last soalan sy berapa tahun pengajian stpm mngambil masa? Adakan seperti diploma selama 3 tahun.. harap cikgu dapat memberi jawapan dan beberapa cdgn yg baik ini kerana sy ingin memajukan diri sy dalam segi kerjaya.. trrima kasi cikgu

cikgu azhar said...

W.salam

Nur Hazwani Md Yusoff:
lebih baik ambil sebab matematik tambah ialah ilmu bantu bagi pengajian tinggisama ada sains atau sastera ikhtisas. dalam sesetengah bidang pengajian, fizik boleh mengganti matematik tambahan dalam permohonan ke u.

Unknown:
rujuk sekolah pusat tingkatan 6 di negeri masing-masing

Nora: soalan kurang jelas. mumgkin sudah selesai agaknya

Hafiz: stpm 3 penggal (p1: mei - nov; p2: jan - mei; p3: jun - nov). subjek teras: pengajian am, muet; elektif kemanusiaan pilih 3: bm, sejarah, geografi, seni, ekonomi, perniagaan, syariah, usuludin, matematik M, perakaunan, dll. setiap subjek kecuali muet ada kerja kursus. kalau ingin mendaftar, kena berbuat demikian selewat-lewatnya mei ini. rujuk portal mpm.edu.my atau terus ke jabatan pendidikan negeri (bahagian penilaian & peperiksaan). pilihan lain daftar kursus OUM, tidak perlu lagi ambil stpm. tahniah kerana ingin maju. Insya-Allah, sdra akan berjaya. Amin ...

Anonymous said...

asslamualaikum cikgu...
saya nak tanya....saya x ambek sc tulen masa spm..bole x saya ambek stpm aliran sains??..klw x bole..bole x mintak??

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu. Saya nak daftar stpm calon persendirian tapi saya terlepas tarikhnya. Masih boleh kah saya mendaftarnya?

cikgu azhar said...

W.salam,

anon jan 29: jika pencapaian matematik tambahan & sains cemerlang boleh daftar matematik T, fizik, pengkomputeran

anon feb 2: hubungi terus unit penilaian & peperiksaan jabatan pendidikan negeri. lebih baik terus ke sana jika disarankan berbuat demikian

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Zie Rashid said...

assalam

Zie Rashid said...

assalamualaikum.
saya nak Tanya,dengan keputusan 2a,1b+,1c,1c+,4D,1G,boleh ke dapat form6 aliran sains?subjek sains semua saya dapat D.Tetapi addmath saya failed.

Anonymous said...

Result spm sy 2A(sej,math),3A-(bm,bi,pm),1B+(fizik),1B(add math),2C(chemistry & bio ).. sy nak ambik kejuruteraan electrical so subjek apa sy perlu ambil ?

Sam said...

Assalamualaikum cg azhar,

Saya mndapat keputusan spm sbnyk 6a3b1c1g. Harapan saye untuk mnjadi seorang akauntan suatu hari nanti. Namun, setelah mendapat keputusan yang gagal itu ialah admth. Punah lebur harapan saya ini. Jadi saye survey semua bidang pengajian f6 dan kebanyakannya menawarkan akaun dgn mat m. Namun saye terfikir boleh teruskah aq untuk mngambil subjek admth ni??? Lantas saya ingin memanyekan satu soalan kepada cg...

Bolehkah saye ingin menukarkan subjek mat m itu kepade peng. Perniagaan?? Adakah masih same? Harap sangat cg dapat membantu masalah saye ini...

Unknown said...

assalamualaikum cikgu azhar, saya fail dlm subjek add math dalam peperiksaan SPM. bolehkah saya menyambung pembelajaran saya ke form 6 dalam aliran sains?
saya sudah nekad untuk belajar bersungguh setelah mendapat keputusan yg mengecewakan dlm peperiksaan spm saya.

cikgu azhar said...

W.salam,

nur zihan: lebih baik aliran kemanusiaan

anon mac 5: jika diploma politeknik dah o k lah tu

muhamad syahmi bin nazarudin: x payah masuk tingkatan. mohon diploma acc. uitm @ politeknik. kemudian sambung ijazah. add math bukan syarat wajib, tetapi advantage

Azam Haqim: boleh jika semua subjek sains o k. atau mohon diploma sains uitm / upsi

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam, nak tanya wajib ke ambil matematik tambahan kalau saya ambil jurusan sains? Tak boleh ganti dgn matematik moden ke? Dan muet & p.am tu pun wajib ke bagi jurusan sains?

DarShaN33 said...

Boleh saya ambil mikroeknomi jika saya pilih jurusan sains bersama subjek kimia,fizik,matematik t Dan Pengajian am

cikgu azhar said...

Salam,

anon mac 20: pengajian am & muet wajib, yang lain semua elektif. jika sekolah tidak menawarkan kombinasi mata pelajaran yang dihajati boleh daftar mata pelajaran tambahan. kena belajar sendiri / tuisyen. pembimbing / pemeriksa kerja kursus akan dilantik oleh MPM

DarShaN: sama macam jawapan di atas. mikroekonomi itu sebenaranya ekonomi penggal 1 sahaja ...

Anonymous said...

assalammualaikum cikgu.
saya ingin bertanya,sekiranya saya ingin mengambil degree dalam bidang compuer science (cybersecurity) ,aliran apakah yang sesuai saya ambil untuk ke tingkatan 6 dan subjek apakah yang sepatut nya saya ambil semasa berada ditingkatan 6. saya pelajar spm tahun 2015 dan masih menunggu keputusan pengambilan bagi ke tingkatan 6. saya sangat bercita cita untuk mengambil stpm. dan semasa saya mengambil spm 2015, saya ada mengambil subject it ( information and communication technology ) dalam spm saya. keputusan it saya adalah B+ manakala saya ade gagal iaitu addmath. cikgu rasa dapatkah saya mengambi aliran sains di tingkatan 6 kerana saya risau akan keputusan addmath saya yang gagal dan keputusan sains saya yang lain seperti fizik dan kimia tidak kredit. saya adalah aliran sains fizikal. result spm saya 2A (bm & sejarah) 2B+ (agama dan it) 1B (english) 1C+ (math) 1D (kimia) 1E (fizik) dan 1G (addmath)
saya harap cikgu dapat membalas comment saya, dan membantu kerana saya amat memerlukan bantuan dan pencerahan dari cikgu :D
terima kasih.

Unknown said...

Assalamualikum ,Cikgu Azhar
Result SPM sy nk kata ok , ok lah tp x cukup memuaskn bg sy sbb sy x dpt nk ambil course yg sy nak.Sy dr dulu nk ambil course Medic.tp sy dpt 4D dlm subjek sains tulen termsuk addmath.Klau sy ambil STPM,bolehkan sy ambil jurusan sains dgn result SPM yg mcm tu ? Math sy A- .

cikgu azhar said...

W.salam,

anon mac 25: berdasarkan pencapaian spm, memang berat untuk membawa mata pelajaran seperti matamatik t, fizik, pengkomputeran. lebih baik mohon diploma i t / sains komputer di politeknik/uitm sebagai laluan peringkat ijazah.

dhiyana: jika dibenarkan sekalipun, cabarannya berkali ganda berat. cuba mohon diploma sains uitm / upsi atau pradiploma sains uitm. mumgkin laluannya lebih mudah ...
Wallahu a'lam

russilahr said...

assalamualaikum ckgu azhar
mohon penjelasan dan jasa baik cikgu..
sy pljr lpasan tg5 2015.. dan mmproleh kptsan 6A3C2D.. D( eng & kimia).. sya nak jadi guru math.. skiranya sya memasuki tg6.. apa mata pelajaran yg ptt sya ambil.. ?? wajib ke sy mmsuki tg6 sais tulen

nur alya said...

Assalam..cgu..azhar...saya adalh lpsn spm 2015..dn keputsn adalah 2A3B3C2D dn D ialah ekonomi n b.ingg..dn A ialah psv dn sej.
.apakah subjek yg sesuai utk saya ...di f6...saya brmint untuk jadi guru seni

nur alya said...

Assalam..cgu..azhar...saya adalh lpsn spm 2015..dn keputsn adalah 2A3B3C2D dn D ialah ekonomi n b.ingg..dn A ialah psv dn sej.
.apakah subjek yg sesuai utk saya ...di f6...saya brmint untuk jadi guru seni

cikgu azhar said...

W.salam,

ralf: tahniah kerana 6A. ada memohon ipg ambilan jun? laluan lain mohon dip. sains upsi, kemudian sambung ijazah pendidikan matematik. bagi laluan tingkatan 6 kena ambil jurusan sains, ambil pengajian am, muet, matematik t, fizik & kimia

nur alya: pengajian am, muet, bahasa melayu, sejarah, pendidikan seni. muet kena dapat minimum band 3.

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

Salam...Saya nak tanye..ape jurusan yang patut saya ambil ketika form 6 untuk saya lanjutkan pengajian di universiti dengan kos sains komputer? Kalau saya ambil jurusan kemanusiaan..boleh ke saya apply sains komputer untuk degree nanti?

cikgu azhar said...

Salam Lokman Hacks,

Jurusan sains (pengajian am, muet, matematik t, fizik, pengkomputeran). jika jurusan kemanusiaan boleh mohon sebagai minir.

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

Mohon jasa baik cikgu bagi penerangan macam mane nak mohon sebagai minir..dan ape itu minir? Saya memang nak masuk form 6..tapi saya masih samar samar..mohon penjelasan cikgu..terima kasih.. :-)

Unknown said...

*minor*

cikgu azhar said...

Lokman Hacks,

sesetengah UA seperti upm, usm, utm membenarkan kombinasi major dan minor yang lebih longgar (flexible), misalnya pendidikan moral dengan I T, antropologi dengan biologi, matematik dengan ekonomi, dan banyak lagi. mungkin boleh cuba pengajian perniagaan (major) dengan aplikasi komputer (minor).

jika asas matematik tambahan lokman o k, boleh ambil matematik M digandingkan dengan ekonomi dan pengajian perniagaan.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalamualaikum.. form 6 sy dpt jurusan kemanusian .. cita2 sy nk jadi cikgu satu hr nnty.. kirenya.. lepas f6 nnty blh masuk u amek ijazah pendidikan la kan? Soalan sy.. subjek apa yg sy perlu ambil d f6 yg membolehkan sy jd cg nnty?

Anonymous said...

Assalam. Sy dpt tawaran ke t6 dlm jurusan sains . Sy brminat utk mnjadi guru sejarah suatu hari nanti. Apakah subjek yg perlu sy ambil semasa di tingkatan6?

izwan said...

Salam,mata pelajaran apakah yg patut saya ambik utk menjadi guru sejarah

Unknown said...

Salam..sya ditawarkan ke tingkatan 6 dlam jurusan sains tp sya kurang berminat dalam jurusan itu..boleh kah saya tukar ke jurusan sastera?

Unknown said...

Salam..sya ditawarkan ke tingkatan 6 dlam jurusan sains tp sya kurang berminat dalam jurusan itu..boleh kah saya tukar ke jurusan sastera?

cikgu azhar said...

W.salam,

anon apr 14: boleh. subjek wajib ambil (pengajian am , muet); elektif pilih 3 (bm, sejarah, geografi, ekonomi, perniagaan, seni, sains sukan, dll. sepmuanya ada ditawarkan di upsi

izwan: salah satu mata pelajaran elektif mestilah sejarah (mesti gred A). kena tukar jurusan

diana adina mohd lahadif: daftar dahulu sains, kemudiapn isi borang tukar jurusan

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

Salam cikgu. Sy ingin membuat pertanyaan. Sy bekas pelajar stpm dan keputsan sy kurang baik. Oleh itu sy ingin memgulang semula stpm. Pd pendapat cikgu wajarkah sy membuat ulangan 3 sem selama 6 bulan pd tahun ni dan adakah harga setiap sem sama seperti ulangan kertas iaitu 50 ringgit setiap subjek? Mohon penjelasan cikgu. Sy keliru

cikgu azhar said...

Salam Nur Nadhirah Said,

maksudnya gred kerja kursus semua mata pelajaran sudah o k? U1 & U2 ditadbir pada bulan november & disember. U3 x pasti masih terus ada @ tidak. kena rujuk portal mpm. masalah lain ialah kemungkinan nur nadhirah kena ulang juga semua kerja kursus sebab membabitkan tahun peperiksaan yang berlainan (x boleh campur). elok juga rujuk jabatan pendidikan negeri (unit peperiksaan) atau terus ke talian mpm. yuran rm50 bagi setiap kertas. satu subjek = rm200.

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

Assalammualikum cikgu.subjek apa yang perlu diambil dalam jurusan sains dan jurusan yang lain.boleh terangkan perbezaan subjek math dalam tingkatan 6.sy masih keliru cikgu.sy harap cikgu dapat bg pncrahan utk soalan sy dgn sgera.terima kasih.

Anonymous said...

Hello cikgu..sya mahu tanya..kalau result spm saya .addmath saya g.kimia saya d.bio n fiz sya c+..then sya ditwrkn untk ambl jurusn sains.adakah saya boleh dengan jurusan sains ?

cikgu azhar said...

Wa alaikumussalam nurfilzatul nisha,

kertas wajib: pengajian am, muet
kertas elektif jika cenderung ke arah perubatan, sains kesihatan: matematik t / fizik, kimia, biologi

cenderung kejuruteraan / teknikal: matematik t, fizik, kimia

elektif lain: pengkompueran, sains sukan

matematik t ialah lanjutan bagi matematik tambahan semasa spm

hello anon apr 16,

boleh tetapi kena usaha berlipat kali ganda. mungkin semasa spm belum jumpa rentak atau kemahiran generik pembelajaran. kena banyak latih tubi kendiri ...

Anonymous said...

oww..ok..terima kasih.��

Anonymous said...

Asslammualaikum cikgu,saya layak untuk sambung t6 jurusan sains, sekiranya saya ingin mengambil kedua2 matematik T dan matematik M, perlukah saya mengambil fizik atau kimia?

cikgu azhar said...

W.salam,

tahniah. tidak boleh ambil kedua- dua matematik M, T sekali gus. semasa penggal 1, calon kemanusiaan & sains menduduki kertas yang sama. maka selain pengajiam & kimia, kena pilih 3 elektif.

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

Keputusn sains tulen 2 B 1C 1 D..Yg D tu addmath.. Sy ditwrkn ke f6 aliran sains tp sy dicdgkn mngmbil kemanusiaan.. Boleh ke kalau campur sbjk aliran sains dan kemanusiaan

Unknown said...

Keputusn sains tulen 2 B 1C 1 D..Yg D tu addmath.. Sy ditwrkn ke f6 aliran sains tp sy dicdgkn mngmbil kemanusiaan.. Boleh ke kalau campur sbjk aliran sains dan kemanusiaan

Anonymous said...

Salam cikgu,
Saya ditwarkn form 6 dlm bidang kemanusian. Sy ingt lps stpm nk smbng degree pengurusan pelancongan atau pengurusan perhotelan. soalan sy, subjek apakah yang perlu saya ambil?

Terima kasih

cikgu azhar said...

Salam,

Suraya Zailani: pada dasarnya boleh campur sebab stpm sijil terbuka. masalahnya, pakej mata pelajaran di sekolah tidak demikian. boleh daftar kertas tertentu sebagai calon persendirian.

anon apr 18: pengajian am, muet, ekonomi, perniagaan, bm / sejarah

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam ckgu ,,bidang apa yg sesuai di form 6 sekiranye saya ingin berkerje didalam bidang kewangan selepas tamat pengajian??dan saya jugak ditawarkan ke form 6 aliran sains...adakah aliran sains lebih cerah untuk ke mana2 berbnding aliran sastera?

CIKGU AZHAR RODZI said...

Salam,

Antara bidang kewangan yang kritikal ialah sains aktuari yang ditawarkan oleh ukm dalam program matematik. kena cemerlang dalam matematik t di jurusan sains. cerah atau tidak berkaitan masa depan yang tertakluk kepada pelbagai perubahan persekitaran.
Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

salam cikgu..saya lepasan spm 2014.sebelum ni saya masuk matrik dgn science as my major tapi saya drop out.tahun ni saya mohon rayuan untuk ke f6.pertanyaan saya cikgu boleh ke saya pelajar aliran science change ke akaun?result spm for math saya A and addmath C.masih luas ke peluang saya untuk dpt akaun? harap ci

Anonymous said...

harap cikgu dpt menolong..saya takut silap langkah lagi :(

teddy said...

assalmualaikum ckgu .. sya dpat kputusan A+(mate),A(BI,Sej),B+(p.islam),B(bm),C+(bio),C(fizik,addmt),D(kimia)... sya dpat f6 jurusan sains tp sya nak tkar kemanusiaan sbab takut tak dpat nak carry . sya minat sgt dgn medic . sya nak tnya , klau misalnya sya dpat dip.sains , cerah tak pluang sya nak smbung medic ? sya ada dgar org ckap ,result spm tu akan dnilai klau nak smbung ijazah dlm medic , betul ke ? tq :)

Anonymous said...

Salam cikgu....nak tanya kalau saya masuk form6 aliran kemanusiaan, boleh ke saya nak sambung ijazah jurusan animasi?

cikgu azhar said...

W.salam

anon apr 22: boleh, sebab pelajar sains dibenarkan tukar ke jurusan kemanusiaan, tetapi tidak sebaliknya. biasanya, tiada masalah. semoga berjaya dalam rayuan. laluan untuk kecemerlangan terbuka luas ...

teddy: memang ada ura-ura majlis perubatan malaysia (mmc) hanya mahu melesenkan lulusan mbbs / md yang beroleh sekurang-kurangnya 6A semasa spm. hal itu belum muktamad. namun jika cemerlang semasa dip.sc, syarat itu mungkin dikecualikan. tujuannya, bagi mengehadkan jumlah lulusan perubatan. selalu kena semak portal mmc dan kementerian kesihatan.

anon apr 28: boleh. mungkin kena temu duga, termasuk ujian grafik komputer. keutamaan kepada yang memperoleh gred cemerlang dalan kertas ekonomi.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam..saya ditawarkan ke form6 aliran kemanusiaan di sekolah berdekatan,tpi subjek sains sukan tak dak kat skolah tu..adakah saya perlu buat pertukaran skLah atau teruskan ambil subjek yg ada and then dah abis sambung study dalam sains sukan?

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu
Saya ditawarkn ke aliran agama.
Bolehkah saya tahu subjek aoa yg diajar dlm aliran itu selain pengajian am?

Boleh ke saya tukar aliran ke,aliran kemanusiaan

Unknown said...

selamat sejahtera,saya ingin nak tanya pasal masuk form 6 dan mengambil jurusan kemanusiaan ,tetapi saya tidak minat untuk mengambil subject BM dan Sejarah,bolehkah saya drop subject tu.

Unknown said...

selamat sejahtera,saya ingin nak tanya pasal masuk form 6 dan mengambil jurusan kemanusiaan ,tetapi saya tidak minat untuk mengambil subject BM dan Sejarah,bolehkah saya drop subject tu.

CIKGU AZHAR RODZI said...

W.salam, selamat sejahtera,

anon apr 30: hubungi unit tingkatan 6 jpn. daftar dulu. masih boleh buat sains sukan UM, upm, uitm, upsi jika pernah mewakili negeri

anon mei 1: bahasa arab, syariah, usuluddin.
tukar kemanusiaan (konvensional) boleh.

Season Lim: boleh. daftar untuk ekonomi, perniagaan, matematik M atau perakaunan

Unknown said...

Assalamuaikum . Saya nak tanya . Ape beza matematik T & S ? Sya pelajar matrikulasi . Ambik sains fzik so saya nih matematkk T @ S?

Unknown said...

Assalamuaikum . Saya nak tanya . Ape beza matematik T & S ? Sya pelajar matrikulasi . Ambik sains fzik so saya nih matematkk T @ S?

Atikah said...

Assalamualaikum cikgu,sy nk tnya pendapat blh? sy pelajar lepasan SPM 2015 dan mendapat keputusan : 4A(sej,agama,math,bm) 1B(Geo) 4C(bio,fizik,eng) 1D(addmath). sy mendapat tawaran ke UnikL Mestech utk diploma medical assistant ambilan julai . uniKL ni tajaan MARA ke? sy ad dftr f6. nk tnye mana lg baik ambil sc atau sastera dr keputusan spm tu. mohon balas dgn secepat mungkin ya cikgu. terima kasih byk byk :)

cikgu azhar said...

W.salam,

Maria Najwa: matematik t untuk sains, matematik m (dulu s) untuk kenanusiaan

Atikah: uniKL tidak lagi ditaja oleh mara. tentang t6 kalau samggup belajar berlipat kali ganda boleh kekal di sains. bukanlah bermakna kemanusiaan lebih mudah. cuma dari segi keperluan kuantitatif matematik lebih ringan.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam cikgu,saya pelajar aliran sains..keputusan spm tak berapa bagus..adakah silibus matematik t sama dengan matematik tambahan?adakah saya perlu basic matematik tambahan yang kukuh supaya saya dapat score..

cikgu azhar said...

Salam,

ya, sambungan matematik tambahan. jika asas kurang kukuh kena usaha berlipat kali ganda. cari kaedah belajar berkesan (study smart), banyakkan kajian soalan stpm terdahulu dan banyakkan latih tubi.

Unknown said...

Assalamualaikum, antara Kimia dengan sains sukan, yg manakah lebih bail utk ambil ijazah berkaitan kesihatan

Unknown said...

Assalamualaikum, antara Kimia dengan sains sukan, yg manakah lebih bail utk ambil ijazah berkaitan kesihatan

cikgu azhar said...

jika fakulti perubatan: kimia
fakulti sains sukan (fisioterapi sukan, psikologi sukan): sains sukan

Unknown said...

Salam cikgu hensem . saya nk tanya kalau mcm syariah dan usuluddin tu pembelajarannya dari segi buku teks dan belajar dlm kelas guna bahasa arab atau bahasa mlayu ? Terima kasih.

Anonymous said...

Salam cikgu saya dpt tawaran tingkatan 6 tpi saya tunggu keputusan upu tpi upu saye xdpt. Pada pendapat cikgu perlu ke saye trime twaran form 6 atau saye perlu buat rayuan ke upu?

myc said...

salam cikgu, saya nak tanya pendapat cikgu
skrg saya ambil jurusan sains (p.a. math t, fizik, kimia) tetapi saya juga ada minat utk mengambil subjek kemanusiaan (geografi/ekonomi), cukup utk menjadikannnya 5 mata pelajaran
walaubagaimanapun geografi tidak ditawarkan di sekolah saya tetapi saya lebih minat bidang subjek itu berbanding ekonomi (ekonomi ada diajar di sekolah)
apa pandangan cikgu tentang hal ini dan apakah langkah yg patut dilakukan

cikgu azhar said...

Salam,

khalis khadir: dalam bm, tetapi sebagai disiplin pengajian islam, penggunaan bahasa arab tetap ada. rujuk portal mpm

anon mei 16: kalau masih sempat daftar tingkatan 6. sambil itu teruskan rayuan upu

myc: daftar geografi sebagai calon persendirian. rujuk penolong kanan tingkatan 6 untuk tatacaranya

Wallahu a'lam ...

budaksimple said...

assalamualaikum cikgu. maaf menganggu. saya lepasan spm2014 results 8A2B1C. saya sudah menjadi lepasan matrikulasi. saya ada beberapa pertanyaan nak diajukan kpd cikgu :
1) bolehkah saya mengambil stpm pd tahun ini?
2) kalau ya, bgaimana saya perlu membuat permohonan?
sekian trima kasih krn sudi meluangkan masa cikgu

CIKGU AZHAR RODZI said...

W.salam budaksimple,

1) boleh, tetapi mengapa?
2) daftar stpm menerusi portal mpm.edu.my

jika mengalami kesukaran, hubungi mpm menerusi talian telefon yang tertera. insya-Allah, pegawai mpm mesra pelanggan ...

maya said...

assalamualaikum cikgu. saya pelajar spm 2016, aliran perdagangan. saya terfikir nak ambil stpm sains tulen sebab saya berminat dalam kejuruteraan mekanikal. tapi saya ada terbaca kalau spm aliran perdagangan, saya takleh ambil sains tulen untuk stpm. betulke? boleh ke kalau dapat aliran kemanusiaan tukar sains tulen? pendapat cikgu apa? sebab saya teringin belajar sains dan ambil jurusan mechanical engineering dan belajar ke luar negara. terima kasih.

cikgu azhar said...

W.salam maya,

hanya oelajar sains boleh memohon pertukaran ke jurusan kemanusiaan. melainkan maya memiliki kepujian (C ke atas) dalam matematik tambahan dan sains tambahan selain sains am baru boleh mencuba. jalan lain ialah memohon kursus diploma kejuruteraan sama ada poli, uitm ayau ipts. selepas itu sambung ijazah sama ada di dalam atau di luar negara.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu
Saya sedang keliru untuk memilih antara subjek akaun atau ict dalam stpm
Saya bimbang saya tak boleh bawa subjek akaun kerana waktu spm saya ambil sains tulen, subjek ict juga membimbangkan saya kerana saya risau susah dan saya tak tahu untuk sambung bahagian apa selepas itu
Yang membimbangkan saya sekarang pendaftaran peperiksaan sudah semakin hampir
Mohon pendapat dari cikgu
Terima kasih

cikgu azhar said...

W.salam,

jika sanggup fokus, mana-mana subjek pun o k. segalanya bergantung kepada kecenderungan dan usaha sdra. tiada masalah walaupun tiada asas perakaunan. ict juga begitu.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu,
Saya kerja di kerajaan malaysia, diringkaskan saya ingin memperolehi sijil STPM dengan kelulusan subjek Fizik Dan Matematik sahaja.

soalan saya, bolehkah saya mengambil STPM dangan hanya dua subjek diatas tampa mengambil subjek Pengajian Am? Sebab saya bukan nak masuk ke Universiti, tapi untuk tujuan kenaikan pangkat..

Harap Tuan sudi membalas ..

Anonymous said...

Salam cikgu. Saya lepasan SPM 2008. Saya dah ambil STPM jurusan sains pada 2009/2010. Keputusan STPM saya ialah Pengajian Am (A-), Biology (B), Chemistry (C) dan Mathematics T (gagal:sebab overheard ayah saya dtg and ckp dkt pengawas peperiksaan yg ahli keluarga saya meninggal so saya immediately tinggalkan exam). Saya telah mendapat tawaran di UNIMAS (sains sosial kajian antarabangsa) tapi saya tolak atas sebab masalah keluarga. Saya kerja for few years and sekarang saya nak ambil semula STPM. Soalan saya, perlu tak saya ambil Pengajian Am? Sebab saya bercadang nak ambil mathematics dan chemistry sahaja bagi memperbaiki result STPM saya yg sekarang ni. Terima kasih

Anonymous said...

(Sambungan) Alhamdulillah, lepas beberapa tahun saya teroaksa tangguhkan hasrat utk belajar, tahun ni saya ada rezeki dan kelapangan utk sambung balik oelajaran saya. Ada jalan mudah yg saya fikirkan iaitu dengan menyambung pelajaran di IPTS namun saya baru dpt tahu MARA tidak lagi menyediakan eduloan atas kekangan ekonomi negara. Dengan PTPTN, funding tersebut tidak cukup utk tampung yuran ijazah di IPTS (saya bercadang utk ke UniKL atau UTAR kerana itu merupakan IPTS TERMURAH dan reputasi yg tidak mengecewakan).

Oleh sebab itu, saya mahu membaiki semula 2 matapelajaran STPM saya (mathematics dan chemistry) utk membolehkan saya bersaing utk mendapatkan tempat di IPTA dalam kursus yg saya minati.

Maaf menyusahkan cikgu, tapi saya betul2 perlukan pandangan cikgu. Saya tak ada org lain (takde kawan/cikgu/keluarga) yg boleh saya berharap dan bertanya persoalan2 ni. (Arissa = fatenarissasyuhada@gmail.com)

Unknown said...

Assalamualaikum.....saya ingin bertanya adakah saya mempunyai peluang untuk menyambung ke bidang sains komputer selepas tamat stpm?tetapi saya mengambil jurusan kemanusian di f6 dan sains di spm....

Marini said...

Salam cikgu,saya merupakan pelajar lepasan spm 2015 dan saya dpt offer ke form 6 pada bulan 4. Tp saya tolak atas sbb2 tertentu. Skrg ni kalau saya nak mohon form 6 boleh lagi ke?

Marini said...

Salam cikgu,saya merupakan pelajar lepasan spm 2015 dan saya dpt offer ke form 6 pada bulan 4. Tp saya tolak atas sbb2 tertentu. Skrg ni kalau saya nak mohon form 6 boleh lagi ke?

cikgu azhar said...

W.salam,

anon jun 18: syarat minimum memperoleh stpm termasuk gred C ke atas pengajian am

Arissa: tidak perlu ambil semula pengajian am, kecuali jika mahu gred A. memadai dua subjek tersebut. namun, hayat laku muet hanya 3 tahun (semak dengan mpm andai ada perubahan). jika mahukan kursus kritikal , minimum muet band 4

anon jun 21: major biasanya untuk pelajar sains. namun, banyak u menawarkan comp. sc. sebagai minor bagi pelajar ijazah sastera. nanti boleh sambung sarjana sains komputer

ElOhEI: kena berurusan terus dengan jabatan pelajaran negeri sebab secara rasminya rayuan telah diproses semuanya

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Kalau saya dh penah msuk f6 tp keluar balik atas sbb trtentu . Pd tahun hadapannya saya nak ambil sebagai calon persendirian . Boleh ke ?

cikgu azhar said...

bila-bila masa pun o k
daftar di portas rasmi kampus

Wallahu a'lam

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu .. Saya stpm aliran agama .. Saya ingin bertanya, jika saya tidak mengambil subjek arab peringkat stpm adakah universiti menolak permohonan saya sekiranya saya memohon ijazah syariah? Tetapi spm saya arab ialah D .Yang terakhir adakah membebankan sekiranya saya mengambil 5 subjek(p.a,b.m,sej,syariah,b.a)? Sekolah saya tidak menyediakn subjek usuluddin...

Human being said...

Saya nak ambil stpm sebagai calon persendirian pd 2017 . Saya lepasan spm 2015 . Bolehkah ? Saya baca dia tulis skurang2nya 2 thn lps spm baru boleh .Tp ada saya bce blog dia lps setahun pon boleh . Macam mana tu ?

cikgu azhar said...

W.salam,

Unknown: lebih baik ambil bahasa Arab justeru syarat kemasukan pengajian Islam antaranya lulus penuh bahasa Arab. Insya-Allah boleh dicapai dengan adanya kerja kursus. beban atau tidak bergantung keoada diri sendiri. jika sangguo, silakan ...

Human being: boleh, tiada masalah. pengajian stpm penggal 1 bermula jun lalu. rujuk jpn & portal mpm jika masih sempat mendaftar penggal 1.

Wallahu a'lam ...

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu.. Kwan saya mendapat c+ dlm spm bahasa arab .. Dia x ambil bahasa arab pd peringkt stpm.. Adakah layak sekiranya dia memohon kos pengajian islam bila di peringkat ijazah kelak? Adakah universiti melihat spm sahaja jika dia tidak mengmbil arab stpm?

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu, keputusan ujian stpm saya agak teruk. Saya rasa saya tak boleh nk bawak course di tingakatan 6 ni. Saya sudah cuba sedaya saya namun saya berasa ragu untuk teruskan tingakatan 6 tetapisaya dah daftar exam sem 1, saya nk berhenti kerana takut gred pelajaran saya makin teruk.

cikgu azhar said...

W.salam Esya Lydzz,

bahasa arab menjadi syarat khas pengajian Islam. boleh mohon uiam jika spm memperoleh gred yang baik dalam bahasa arab.

penggal 1, 2 masih boleh ulang. nanti biasalah dengan gaya pembelajaran pra-u stpm

Wallahu a'lam ...

aljazira51 said...

Aslm ckgu,sy knfius ni,taun dpn plan nk ambik stpm prsendirian,tp xtw hluan,lau ambik prsonal cmne nk sjil bhnti skola n sjil koko

cikgu azhar said...

W.salam aljazira51,

sijil berhenti, koku guna yang tamat tingkatan 5 ...

annie said...

Selamat sejahtera cikgu. Kalo mau jadi seorang arkitek subjek apa yang perlu dikuasai?

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu,

Saya sangat berminat dengan bidang psikologi. Minta cikgu senaraikan matapelajaran STPM yang saya perlu ambil untuk mengambil bidang tersebut.

liehaelmi said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Izumi said...

Salam cikgu.Saya sekarang ting.4 kelas sastera minat nk ambil STPM lps habis SPM.Saya minat dalam bidang IT dan pernah buat research tentang bidang tersebut bahawa saya perlu ambil subjek Fizik,Kimia & Add.Math for basic requirement untuk bidang IT.Persoalannya.boleh ke saya masuk aliran sains untuk STPM walaupun mase SPM saya bukannya dalam kelas sains???

Unknown said...

Selamat petang , cikgu. Saya berminat mengambil SEJARAH STPM di sekolah saya tapi sekolah saya tidak menawarkannya. Bolehkah saya mengambil SEJARAH STPM secara persendirian ?

Unknown said...

Salam cikgu. Saya telah mengambil peperiksaan STPM 2016. Tapi saya ingin memperbaiki keputusan saya sebagai calon yang ingin memperbaiki keputusan peperiksaan STPM 2016. Persoalannya, sekiranya saya dapat keputusan yang baik dalam mata pelajaran Pengajian Am, perlukah saya mengulang mata pelajaran ini?

Unknown said...

kalau muet dpt markah makan makn je ok ke? sbb saya x beberapa pandai inggeris

cikgu azhar said...

Salam,

annie: sebaik-baiknya jurusan sains
laluan lain dapatkan diploma seni bina politeknik terlebih dahulu

future mrspilai: tiada masalah stpm persendirian. rujuk portal mpm / unit peperiksaan jpn

unknown: sebarang mata pelajaran, yang penting matematik spm kepujian yang baik

izumi: tidak dibenarkan. cuba mohon diploma uitm / politeknik menggunakan spm

seow han lin: boleh mendaftar sebagai calon persendirian untuk sejarah sahaja

chee leng: tidak perlu

akmal nabil: kebanyakan kursus mensyaratkan menduduki muet tidak kira band berapa. hanya kursus kritikal menetapkan band 3 atau 4.

Wallahu a'lam

Unknown said...

Jadi maksudnya saya tidak perlu mengulang semua mata pelajaran yang saya ambil tetapi mengulang subjek yang saya lemah untuk mencukupkan pointer sekiranya saya mengulang STPM sebagai calon yang ingin memperbaiki keputusan peperiksaan STPM 2016 atau calon pendaftaran lewat?

Anonymous said...

Salam cikgu..
Saya nak ambil stpm calon persendirian aliran sains. Cuma saya agak keliru tentang paper 4 dan paper 5 subjek kimia & biologi.

Sebagai calon persendirian perlukah saya membuat eksperimen kertas 4 untuk 2 subjek tersebut atau hanya menjawab kertas 5 sahaja?

Terima kasih cikgu

cikgu azhar said...

Chee Ling: ya. keputusan stpm dikira laku selama 3 tahun. boleh tampung

anon feb 26: semua kertas kena ambil. guru pemeriksa akan dilantik oleh mpm

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu..saya merupakan pelajar stpm 2016. Sy mendapat pointer 3.5 dalam stpm. Tp muet saya hanya band 2. Agaknya dapat tak saya untuk melanjutkan pelajaran ijazah perakaunan di mana2 universiti?

cikgu azhar said...

W.salam,

jika ukm, um, usm mungkin sukar sedikit atas faktor persaingan
universiti lain mungkin o k

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

assalamualaikum cikgu. saya dari aliran sains tulen. dari apa yg saya dapat saya lebih better ambik form 6 daripada matrik atas faktor bio dgn bi saya tak kredit. saya mendapat D kedua-dua subjek.saya mendapat 2A 3B 2C 2D.layak ke saya untuk tukar kepada aliran akaun?

Unknown said...

Nak tanya subjek aliran sains guna bahasa apa ? Bahasa malaysia or english ??

Unknown said...

Assalam cikgu , sy nk bertanya
Sy dah berhenti sekolah semasa tngkatan 3 , tahun 2016 sy ambil calon SPM persendirian , sy ambil aliran sains
Sy dpat keptusan 2B+(pai,sej) 2B(bio,kimia) C (matematik,bm,bi) G (add math) bolehkah sy mohon untuk ke tingkatan 6? Layak ke sy ambil aliran sains?sebab sy minat sains dan math cuma sy xsempat nk blajar

Unknown said...

Assalam cikgu , sy nk bertanya
Sy dah berhenti sekolah semasa tngkatan 3 , tahun 2016 sy ambil calon SPM persendirian , sy ambil aliran sains
Sy dpat keptusan 2B+(pai,sej) 2B(bio,kimia) C (matematik,bm,bi) G (add math) bolehkah sy mohon untuk ke tingkatan 6? Layak ke sy ambil aliran sains?sebab sy minat sains dan math cuma sy xsempat nk blajar

Unknown said...

Assalam cikgu , sy nk bertanya
Sy dah berhenti sekolah semasa tngkatan 3 , tahun 2016 sy ambil calon SPM persendirian , sy ambil aliran sains
Sy dpat keptusan 2B+(pai,sej) 2B(bio,kimia) C (matematik,bm,bi) G (add math) bolehkah sy mohon untuk ke tingkatan 6? Layak ke sy ambil aliran sains?sebab sy minat sains dan math cuma sy xsempat nk blajar

NURUL IKA said...

A'salam cikgu, saya calon spm 2016.
result spm saya 4A(BM.PAI.MT.SEJ) 2B(BIO,CHEMIS) C+(PHYSIC) C(ADD MATH) D(BI). BI selalunya saya dapat B+/A- . TIME FORM 4 SAYA BYK TINGGAL PELAJARAN ATAS FAKTOR TERTENTU. MAKSUDNYA, SAYA COVER SEMUA SUBJECT SAINS + ADD MATH DALAM SATU TAHUN TIME FORM 5.
SOALANNYA ; BERAPA SUBJECTS YG PERLU SAYA AMBIL UTK STPM

hairul said...

Salam cikgu.

Saya lepasan SPM 2010 dan saya OKU pekak. Saya pernah masuk form 6 tapi halfway. lepas itu saya dah graduate diploma accounting dari IPTS tetapi sejujurnya saya tak berpuas hati dgn keputusan saya sebab saya jaga mak sakit dulu. Agak2nya saya tak dapat masuk IPTA lepas ni.

Saya bercadang nak ambil STPM secara persendirian boleh tak? cikgu? I will look forward to your advice in advance.

Unknown said...

Boleh saya tanya, saya bukan pelajar science teras semasa SPM tetapi saya mengambil ICT. Bolehkah saya mengambil ICT pada STPM?

Anonymous said...

Salam,

Cikgu, saya adalah lepasan SPM 2016 dan mangambil aliran sastera. Semua subjek yang saya ambil adalah lulus kecuali subjek matematik(G). Layak tak saya untuk menyambung ke tingkatan 6?

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu... anak saya minat sangat dengan sains sukan, pd SPM yg lepas dia ambil aliran sains, utk tingkatan 6 nanti, dia bercadang utk ambil sains sukan, pertanyaan saya... adakah tingkatan 6 mempunyai jurusan khas utk sains sukan, jika ada, di mana... jika tiada, adakah dia boleh mengambil subjek sains sukan walaupun di sekolah tidak mempunyai subjek tersebut.. terima kasih cikgu...

Faezah said...

Hi cikgu,nk tanyer kala medic,subjek ape yg kne ambik mase stpm? Saya x minat addmath,boleh kew ganti dgn fizik?

Faezah said...

Hi cikgu,nk tanyer kala medic,subjek ape yg kne ambik mase stpm? Saya x minat addmath,boleh kew ganti dgn fizik?

cikgu azhar said...

W.salam,

anon mac 16: layak. jika kolej / sekolah tidak menawarkannya, daftar calon persendirian

Haslina Hashim: kalau ikut soft landing ppsmi, masih dalam BI

Farah Diana: bergantung juga kepada faktor usia

Nurul Ika: masih layak ke uitm. stpm wajib pengajian am, muet dan 3 subjek pilihan / pakej tawaran sekolah / kolej

hairul: untuk ijazah pertama kena masuk ipts juga. sarjana / master boleh mohon UA
stpm persendirian tiada masalah, tetapi untuk apa?

Mohammad Hafeez Alexander Schmidt: boleh, tetapi kena cari sekolah / kolej sebab hanya 10 sekolah / kolej yang menawarkan pengkomputeran. 60% markah komponen kerja kursus

anon mac 29, 4.40: layak, daftar subjek bukan kuantitatif macam bm, sastera, sejarah
ambil matematik spm lagi

anon mac 29, 6.39: kolej / sekolah yang menawarkan sains sukan agak terhad. rujuk kementerian pendidikan untuk senaarai sekolah berkenaan

faezah: matematik T subjek teras jurusan sains. ambil juga chemistry, biology. muet & pengajian am wajin

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Hi cikgu.. Saya lepasan spm 2010. Saya sangat minat belajar. Namun,atas faktor masalah keluarga, saya tidak sempat habiskan pengajian tingkatan 5 saya namun sempat mendaftar sebagai calon spm sebelum berhenti. Maka status dalam sijil berhenti sekolah saya ialah "Berhenti Atas Kehendak Sendiri". Dan tahun ini saya akan mendaftar sebagai calon stpm persendirian. Persoalan saya, dapatkah saya masuk ke universiti awam selepas mendapat keputusan STPM kelak dan memohon pekerjaan melalui portal SPA? Harap cikgu dapat memberi nasihat dan pandangan kepada saya. Terima Kasih :)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Budu Bilis said...
This comment has been removed by the author.
«Oldest ‹Older   1 – 200 of 307   Newer› Newest»