SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, February 24, 2010

DASAR PENTAULIAHAN BAHARU KADET BOMBA (REBRANDING OF FIRE AND RESCUE SQUAD IN SCHOOL)

Ipoh, Rabu: 24 Februari 2010 / 10 Rabiul Awal 1431

Satu taklimat berkaitan panduan penubuhan kadet bomba dan penyelamat Malaysia versi baharu berlangsung di ibu pejabat Bomba dan Penyelamat Negeri Perak bermula pada pukul 9 pagi dan berakhir kira-kira empat jam kemudian. Sejumlah 23 orang guru penyelaras kadet bomba zon Ipoh, dan 9 orang pegawai bomba menghadirinya. Taklimat disampaikan oleh Pegawai Latihan Bomba dan Penyelamat Negeri, Encik Tajul.
Dasar dan peraturan baharu yang digubal bersama oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia dengan Kementerian Pelajaran itu bererti segala bentuk dasar dan peraturan terdahulu mansuh serta-merta. Cuma, kelonggaran diberi dari segi tempoh pelaksanaan supaya proses pelaksanaan dasar dan peraturan baharu itu dapat dipatuhi dalam tempoh setahun. Secara amnya, penjenamaan semula kadet bomba dan penyelamat bertujuan memantapkan pasukan tersebut di peringkat sekolah.
Manual panduan yang diterbitkan akan menjadi pegangan pihak jabatan dan sekolah dalam menjayakan aktiviti kadet. Apabila isu kadet tingkatan enam dibangkitkan, Encik Tajul berjanji akan membawa perkara itu untuk perhatian ibu pejabat Bomba dan Penyelamat di Putrajaya pada 1 Mac ini. Syarat minimum penubuhan pasukan 43 anggota, dan maksimum 84 orang anggota berdasarkan sistem top-up menyukarkan pengambilan angota baharu dalam kalangan pelajar tingkatan enam.
Guru penyelaras turut membangkitkan isu kejurulatihan kadet. Pihak Jabatan Bomba dan Penyelamat dalam jawapannya meminta guru penyelaras yang hadir mengukuhkan komitmen anggota kadet untuk mengikuti setiap sesi latihan yang diaturkan. Selain itu, disiplin pasukan hendaklah dijaga supaya segala program latihan dan teori dapat menyediakan anggota untuk proses pentauliahan dan pangkat.
Penegasan juga dibuat tentang spesifikasi pakaian seragam baharu bagi guru penyelaras dan kadet. Pakaian operasi celoreng digantikan dengan baju-t berwarna biru gelap berkolar dengan logo pasukan dipasangkan dengan seluar panjang sekolah atau seluar panjang berwarna gelap. Pakaian rasmi ini akan digunakan untuk sesi latihan dan pertandingan.
Guru dan kadet yang menyarung pakaian seragam berkenaan diingatkan supaya mengehadkan pemakaiannya dalam tempoh latihan dan bukan untuk ditayangkan di tempat awam. Fasal 341 Akta Bomba memperuntukkan dakwaan dan sabitan terhadap penggunaan  pakaian seragam yang tidak dibenarkan.
Logo terkini Bomba dan Penyelamat juga wajib digunakan serta-merta. Struktur pasukan, platun dan seksyen dimantapkan dengan kuasa lantikan lans koperal diberikan kepada guru kadet. Perkara yang tidak kurang menariknya ialah bahawa setiap guru penyelaras dan anggota kadet akan dibekalkan dengan kad keahlian sebagai tanda pengenalan rasmi yang seragam di seluruh negara.

2 comments:

Unknown said...

SALAM...BOLEH SY DPTKAN NO CALL EN TAJUL..????

CIKGU AZHAR RODZI said...

Salam,

hubungi bilik kawalan bomba perak: 05-5474444