SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, September 19, 2012

BELAJAR EKONOMI SEPERTI KERJA MEMASAK (THE ANALOGY OF LEARNING)

Proses belajar akan menjadi suatu nikmat jika kena pada gaya dan tempatnya. Sebaliknya, belajar akan menjadi beban yang maha berat apabila seseorang itu dipengaruhi bisikan dan kata-kata negatif. Orang yang mahu belajar umpama sungai yang  bersih dan mengalir deras, manakala orang yang enggan belajar umpama sungai yang lesu dan cemar.

Belajar mata pelajaran ekonomi adalah mudah bagi sebahagian pelajar, tetapi sangat menyeksakan kepada sebahagian pelajar yang lain. Disiplin ekonomi melayan sejumlah konsep, prinsip, model, rumus, teori dan hukum yang bersifat modifikasi daripada peristiwa atau fenomena yang bersifat rencam. Kajian ekonomi dapat mengungkapkan perbincangan orang awam yang panjang lebar dan berjela-jela kepada sepatah dua perkataan yang membentuk sesuatu konsep yang ringkas dan tepat.

Sebagai contoh, keluhan tentang peningkatan harga (umum) barang yang berterusan dan tidak terbatas dalam jangka panjang disebut sebagai inflasi. Sering juga kita terdengar rungutan bahawa wang macam air, iaitu sekali ke pasar malam RM100 melayang. Hal itu diungkapkan sebagai kuasa beli, iaitu nilai wang yang diukur berdasarkan indeks harga (tahun semasa dan tahun asas).

Dr. Hamzaid Yahya, bekas profesor ekonomi UKM yang kini usahawan akademik, cuba meyakinkan pelajar bahawa ekonomi ialah berkaitan dengan pengalaman harian dan peribadi. Pendek kata, ekonomi perlu dipelajari secara konkrit, bukan secara abstrak. Dari segi kaedah pembelajaran (pedagogi), pendekatan kontekstual dan konstruk patut digalakkan oleh guru dan pensyarah ekonomi.

Dilema yang dihadapi dalam kelas atau kuliah ekonomi di sekolah ialah kesuntukan masa dan aras pencapaian pelajar yang berbeza. Tahap kesedaran dan kesediaan untuk belajar ekonomi juga bergantung kepada pengaruh dominan (unggul) dalam kalangan rakan sebaya generasi Y kini. Kebolehan memberi tumpuan terhadap analisis deskriptif dan kuantitatif apabila tiba waktunya juga sangat penting justeru pelajar yang masih remaja memiliki sisi psikologi yang tersendiri.

Guru dan pensyarah ekonomi perlu kerap menyelitkan dorongan, motivasi dan kata-kata semangat supaya minat pelajar dapat dikekalkan. Sesekali peribahasa 'berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian; bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian" atau no pain no gain boleh menjadi penawar yang mujarab supaya pelajar kembali berkobar-kobar. Hasutan jahat yang mengatakan pembelajaran ekonomi sebagai payah dan membosankan perlu diusir serta-merta.

Pelajar mesti yakin bahawa hanya tiga perkara yang menjadi asas pembelajaran ekonomi, iaitu penggunaan (consumption), pengeluaran dan pertukaran (agihan). Selain itu, kajian ekonomi memberi perhatian terhadap proses mencapai keseimbangan. Perbincangan yang lebih lanjut tentang perubahan keseimbangan akan melibatkan beberapa andaian asas perlu dicabar.

Hakikatnya belajar ekonomi tidak jauh berbeza dengan proses memasak makanan. Ada persediaan resepi, bahan, alat dan cara mengawal api dapur, serta tempoh masak. Bagi menjamin hidangan yang berkhasiat dan lazat, si tukang masak harus menggunakan kreativiti, tetapi mesti akur terhadap langkah memasak yang betul.

Pelajar ekonomi mesti mahir menyusun huraian dan penjelasan konseptual dengan mencatat pemboleh ubah yang dibaca, kemudian dibuat hubung kait dari segi sebab musabab dan sebagainya. Kalau hanya membaca tanpa berbuat demikian, alamat suatu pembacaan yang kosong. Budak prasekolah pun mampu membaca teori ekonomi dengan petah dan bersahaja tanpa mengerut dahi!

Data (hipotetikal), jadual, keluk, model dan rumus memang penting sebagai alat analisis ekonomi, tetapi pada akhirnya pelajar mesti mendahulukan konsep, prinsip, teori dan hukum ketika memberi penjelasan. Ekonomi bukan sebuah naskhah kreatif yang menggunakan sejumlah bunga bahasa atau retorik yang bersifat bebas. Alat analisis itu ialah jalan dan proses menuju penjelasan konseptual dan teoritikal yang dikehendaki...

No comments: