SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, September 18, 2012

PSIKOLOGI DAKWAH DALAM MENGHADAPI PROVOKASI (POSSIBLE DEFENSE OVER BAD REMARKS)

Kebencian dan penolakan terhadap tawhid oleh iblis dan konco iblis telah berlaku sejak Adam dan Hawa turun ke dunia lagi. Pada era Firaun di Mesir, mukjizat Nabi Musa telah dilabel sebagai sihir. Pelbagai azab termasuk kemarau, serangan serangga dan katak hanya menyedarkan sebahagian pengikut Firaun dalam masa yang singkat, tetapi apabila menerima diberikan semula nikmat, segala perjanjian telah dicabuli.

Dalam abad ke-21 ini muncul pula sekumpulan konco iblis yang tergamak membakar kitab suci, menyeksa minoriti umat di negara mereka, melukis karikatur yang menghina Nabi dan terkini ialah penerbitan filem jahat oleh seorang keturunan Mesir warganegara Amerika Syarikat beragama Kristian koptik yang juga bekas banduan kesalahan dadah. Segelintir umat yang terbakar dengan emosi telah bertindak keterlaluan sehingga nyawa duta Amerika Syarikat ke Libya dan beberapa orang diplomat, serta puluhan penunjuk perasaan sendiri melayang. Konsep hikmah dan ilmu nampaknya tidak menjadi pertimbangan kritikal dalam konteks bantahan terhadap penghinaan yang ditimpakan.
Chris Stevens, duta AS cuba diselamatkan oleh orang awam Libya

Tindakan melulu dalam keadaan umat yang masih terumbang-ambing dan goyah boleh mengundang padah yang lebih buruk. Kerosakan yang dibalas dengan kerosakan yang  lebih berat merupakan petanda yang kurang sihat dalam usaha mengajar musuh nyata dan musuh yang tersembunyi. Letupan terhadap premis bukan tentera atau perisikan asing malah mewajarkan label yang tidak-tidak oleh pelobi zionis.

Dalam bahasa mudah, sesuatu tindakan hendaklah dilakukan setelah melalui proses pertimbangan kritikal dengan kepala dingin. Api kemarahan yang tidak terkawal membuka pintu kepada iblis dan syaitan untuk masuk hingga ke pembuluh darah manusia supaya cepat hilang akal. Kebijaksanaan akan sirna, lalu diganti oleh hasutan iblis dan syaitan.

Kejadian penghinaan terhadap umat dan iman akan berlaku sepanjang zaman, serta muncul sama ada secara terancang atau ad-hoc. Maka, umat patut merujuk kepada wibawa ilmu tertinggi iaitu para sarjana dan ulama yang memiliki akses terhadap segala kaedah fiqh keutamaan dan dakwah. Risalah tawhid merangkumi ikhtiar jangka pendek dan jangka panjang, tetapi segala natijah diserahkan semata-mata kepada al-Khaliq.

Sikap terburu-buru, tergesa-gesa atau gopoh (isti'jal) lebih bersifat helah bela diri (defence mechanism). Pembawaan seumpama itu memang banyak disebut dalam al-Qur'an bagi menggambarkan kelemahan insan, selain sifat keluh kisah dan enggan berfikir. Akibatnya, kelakuan yang menunjukkan kekurangan ilmu seperti itu mendatangkan imej palsu terhadap umat.

Perbezaan pendapat memang dialu-alukan, tetapi biarlah jelas dari segi skala tumpuan, misalnya tentang perkara cabang (furu'), bukan terhadap perkara yang sudah muktamad dan pasti (qat'i). Umat mesti kembali belajar daripada sirah tentang keputusan yang diambil oleh baginda Junjungan Salallahu alaihi wasallam tentang tawaran Jibril untuk bertindak ke atas keganasan penduduk Taif yang membaling batu hingga baginda mengalami kecederaan. Demikian juga tentang peristiwa pembukaan Makkah, walaupun umat memiliki kesempatan untuk membalas dendam, tetapi pilihan yang dibuat ialah demi kepentingan jangka panjang.

Beralah buat sementara waktu bukan bererti kalah, tetapi lebih kepada perbuatan membeli masa supaya keadaan yang rencam dapat dibaca dengan tepat untuk tindakan susulan yang bijak, berkesan dan wajar. Perkara yang membabitkan pertembungan kepercayaan dan sensitiviti kelompok perlu ditangani dengan cermat seumpama tarik tali, atau menarik rambut daripada tepung, rambut tidak putus, tepung tidak berserakan. Terdapat banyak prinsip kaedah fiqh yang perlu ditelaah seperti menutup pintu kerosakan (saddu zara') dan tidak mudarat, serta tidak memudaratkan (la dharara wa la dhirar).

Umat tidak usah begitu cepat terpancing emosi oleh perbuatan provokasi orang-orang jahil dan ingkar terhadap tawhid. Sebaliknya, kesabaran yang merupakan kunci kejayaan para nabi hendaklah mendahului pertimbangan tanpa ilmu. Selagi ada ruang untuk pilihan yang lebih ringan, ayuh lakukan demikian.

Percubaan biadab menginjak maruah umat akan muncul hingga akhir zaman walaupun umat menginginkan keadaan sebaliknya. Maka, sebarang bentuk tindak balas yang diambil hendaklah membawa manfaat jangka pendek dan jangka panjang. Skala menghadapi provokasi hendaklah berpandukan dalil imu jua...

No comments: