SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, September 28, 2012

PELAJAR PRAUNIVERSITI TINGKATAN 6 DAPAT RM250 (ONE-OFF PAYMENT FOR SIXTH FORM)

Belanjawan 2013 yang dibentangkan petang tadi (Jumaat, 28/9/12) menyebut bahawa sejumlah 1.3 juta pelajar institut pengajian tinggi awam dan swasta, serta pelajar prauniversiti, termasuk tingkatan 6, akan menikmati baucar pembelian buku bernilai RM250. Pengedaran baucar menerusi institusi masing-masing itu bakal dilaksanakan pada bulan Januari nanti. Nilai baucar itu telah meningkat sebanyak RM50, berbanding dengan tahun lalu. 

Pemberian baucar buku 1Malaysia itu membabitkan implikasi kewangan sebanyak RM325 juta. Langkah meningkatkan nilai baucar itu dianggap sangat wajar memandangkan pelajar prauniversiti dan IPT tidak menikmati skim pinjaman buku teks sebagaimana murid sekolah menengah. Kini, terpulang kepada pelajar untuk memanfaatkan baucar berkenaan supaya dapat membantu mereka dalam proses pembelajaran.

Khusus buat pelajar prauniversiti, selain baucar buku, mereka turut dikecualikan daripada yuran sekolah, kecuali majalah (RM10 - RM12). Di sekolah bantuan penuh kerajaan, PIBG juga menerima sejumlah peruntukan tertentu bagi membiayai kegiatan membantu pihak sekolah dalam proses memupuk pembelajaran. Sebarang kutipan derma PIBG wajib mendapat kelulusan pihak Jabatan Pelajaran Negeri.

Yuran pendaftaran STPM juga sudah beberapa tahun ditanggung oleh pihak kerajaan, kecuali untuk kertas Muet (Malaysian University English Test) sebanyak RM100 yang dibayar menerusi pembelian nombor pengenalan diri (PIN) di mesin juruwang automatik Bank Simpanan Nasional. Konsep pendidikan percuma telah dilaksanakan hampir sepenuhnya kepada pelajar tingkatan 6. Selain itu, pelajar yang memenuhi syarat tertentu juga dipelawa untuk memohon biasiswa prauniversiti yang bernilai lebih RM1,000 setahun.

Penempatan kolej pengajian tingkatan 6 secara berpusat juga dijangka bermula secara berperingkat pada awal tahun 2013. Tujuan pemisahan pelajar prauniversiti dengan sekolah menengah ialah bagi memberi peluang tumpuan pembelajaran yang optimum. Sistem penggal menyebabkan mereka tidak betah mengikuti begitu banyak program sekolah biasa kerana harus sentiasa bersedia menghadapi peperiksaan setiap penggal, selain keperluan menyiapkan kertas projek.

Persekitaran pembelajaran yang eksklusif sangat diperlukan bagi mendedahkan pelajar tingkatan 6 terhadap kehidupan kampus yang bakal dilalui. Buat masa ini, apabila pelajar tingkatan 6 turut mengenakan pakaian seragam sekolah, tingkah laku mereka juga tidak banyak berbeza dengan murid menengah atas yang lain. Mod pembelajaran secara kuliah sukar untuk dilaksanakan kerana reka bentuk kelas tingkatan 6 tidak ubah seperti bilik darjah murid sekolah menengah atas yang lain...

2 comments:

Unknown said...

cikgu azhar said...

Salam

Pengumuman menteri sudah dibuat tahun lepas, pelaksanaan kena tunggu, faktor kemudahan dan pengurusan