SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, September 17, 2012

PERANCANGAN JAWAPAN MIKROEKONOMI STPM (TIMING AND ZOOMING THE ASSIGMENT)

Pengenalan

Pada tahun ini (2012), satu keadaan unik berlaku untuk peperiksaan STPM kerana kedua-dua tingkatan 6 Rendah dan 6 Atas akan sama-sama menduduki peperiksaan pada bulan November ini. Bezanya, calon 6 Atas di bawah sistem terminal bakal menghadapi kertas penuh untuk keseluruhan pengajian, manakala 6 Rendah di bawah sistem modular hanya menduduki kertas untuk penggal pertama. Maka, calon 6 Atas akan menduduki STPM selama hampir tiga minggu, berbanding dengan hanya lima hari untuk calon 6 Rendah.

Calon STPM 6 Atas ialah kohort terakhir sistem terminal, manakala calon 6 Rendah ialah kohort pertama sistem modular. Khusus untuk Ekonomi, calon sistem terminal bakal menduduki kertas Mikro dan Makro secara berasingan, dengan tempoh 3 jam bagi setiap kertas. Sebaliknya, calon sistem modular akan hanya menduduki kertas Mikro yang memperuntukkan masa hanya dua jam.

Format kertas sistem terminal

Bagi kedua-dua kertas Mikro dan Makro dibahagikan kepada empat bahagian, iaitu aneka pilihan (30 soalan), esei pendek (pilih 5 daripada 8 soalan), esei panjang (pilih 2 daripada 4 soalan) dan kuantitatif (pilih 2 daripada 4 soalan). Pembahagian markah pula ialah 30 + 30 + 20 + 20. Berdasarkan laporan Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM), kelemahan utama calon ialah penulisan esei, khususnya yang membabitkan aplikasi teori.

Bahagian A, iaitu aneka pilihan memerlukan calon memilih hanya satu jawapan yang tepat. Daripada empat pilihan A, B, C dan D, tiga daripadanya ialah pengganggu jawapan (distractors). Terdapat pengganggu jawapan yang kuat, sederhana dan lemah.

Pengganggu yang sederhana dan lemah mudah dikenal pasti, tetapi pengganggu kuat mirip jawapan yang dicari. 'Perangkap' yang dipasang itu akan memisahkan antara calon cemerlang dengan calon biasa-biasa. Calon cemerlang sudah pasti lebih cermat dan peka, berbanding dengan calon biasa-biasa yang lebih mudah masuk perangkap pengganggu jawapan.

Namun, sesuatu soalan aneka pilihan tidak semestinya memasukkan kesemua kategori pengganggu secara sekali gus, Sebaliknya, sesuatu item soalan mungkin menyediakan satu pengganggu sederhana dan dua pengganggu lemah bagi 10 soalan. Pengganggu kuat disediakan bagi item soalan dengan aras kesukaran yang tinggi.

Bagi soalan esei, tugasan soalan biasanya sangat jelas. Calon harus ingat bahawa tiada soalan berbentuk pendapat atau kbkk dalam kertas ekonomi, melainkan semuanya bersandarkan kepada teori ekonomi yang dipelajari. Demikian juga sebarang keperluan melukis keluk atau jadual berangka dinyatakan dengan jelas dalam ayat tugasan soalan supaya calon tidak memberi jawapan yang tidak dikehendaki.

Bahagian kuantitatif direka bentuk berasaskan aplikasi teori ekonomi dengan penggunaan keluk dan rumus yang relevan. Calon perlu mengenal pasti teori dan rumus yang berkaitan dengan bidang tugasan soalan. Persembahan jawapan mesti teratur dengan rumus, jalan hitungan, jawpan yang lengkap dengan skala unit ukuran dan ayat jawpan, jika perlu.


Format kertas sistem modular

...

...

...

...

...

...

Saranan kepada calon

Jawab bahagian aneka pilihan terlebih dahulu, tetapi seboleh mungkin tidak melebihi 50 minit. Biasanya dalam tempoh itu, calon yang sudah membuat persiapan rapi sudah yakin bahawa sekurang-kurangnya 20 daripada 30 soalan dijawab dengan tepat. Baki 10 soalan lagi sudah ditanda sepenuhnya, tetapi akan kembali disemak kemudian.

Idea yang diperoleh dalam bahagian A mungkin membantu penulisan esei bahagian B dan bahagian C. Namun, sebagai suatu strategi pintar, calon boleh menjawab bahagian D, iaitu kuantitatif terlebih dahulu. Jika calon sudah membiasakan diri dengan soalan kuantitatif, mereka sebenarnya hanya perlu memperuntukkan masa lebih kurang 15 minit bagi 2 soalan yang membawa 20 markah penuh.

Setelah selesai bahagian A dan D, calon sudah boleh yakin bahawa minimum 35 markah (daripada 50) sudah ada dalam tangan. Tugasan esei yang membawa 50 markah ialah untuk penentuan gred yang boleh dicapai. Sekali lagi, strategi yang tepat akan membantu calon memperoleh markah terbaik.

Calon patut menjawab dua esei panjang terlebih dahulu utnuk memperoleh minimum 15 markah daripada 20. Tujuannya ialah supaya calon tidak memperuntukkan terlalu banyak masa untuk esei pendek (bahagian B) yang memang hanya memerlukan jawapan yang pendek, sesuai dengan peruntukan markah sebanyak 6 setiap satunya.

Bahagian esei panjang patut diselesaikan dalam tempoh tidak melebihi 25 minit. Kemudian, bahagian esei pendek, lima esei yang ditulis sepatutnya tidak melebihi 40 minit sahaja. Petuanya mudah sahaja, jawab hanya soalan yang ditanya, tidak lebih tidak kurang.

Setelah dicampur peruntukan masa bagi keempat-empat bahagian, calon telah menggunakan 50 + 15 + 25 + 40 = 130 minit. Baki masa 20 minit yang ada ialah bagi membuat semakan dan penambahbaikan yang perlu. Demikian rahsia calon yang beroleh gred A setakat ini.


Strategi belajar saat akhir

Buat tinjauan menyeluruh tentang teori yang dipelajari bab demi bab. Senaraikan semula istilah dan konsep-konsep penting. Jalan cerita teori lebih mudah diingati jika disebut dalam bentuk cerita lawak atau lirik lagu yang diubah suai. 

Ujian kecekapan masa ialah suatu keperluan yang sangat kritikal. Calon cemerlang akan sentiasa mematuhi strategi peruntukan masa yang dipadankan dengan peruntukan markah. Maka, calon boleh mencuba sendiri jawapan kertas STPM tahun-tahun lalu mengikut saranan yang disebutkan sebelum ini.

Andai kata kertas dimulakan pada pukul 2.00 petang. maka peruntukan waktu berikut boleh dicuba dalam ujian kecekapan masa:

          2.00 - 2.50  Bahagian A: aneka pilihan

          2.50 - 3.05  Bahagian D:  kuantitatif

          3.05 - 3.30  Bahagian C:  esei panjang

          3.30 - 4.10  Bahagian B:  esei pendek

          4.10 - 4.30  Semakan / penambahbaikan

...

...

...

No comments: