SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, September 24, 2012

KEBAIKAN DAN KEBURUKAN RESTORAN MAKANAN SEGERA (THE RECENT RESEARCH ON OBESITY)

Buat kesekian kalinya dapatan penyelidikan mengukuhkan kesimpulan bahawa antara punca berlebihan berat badan dan kegemukan ialah tabiat pengambilan makanan segera, minuman berkarbonat dan masakan manis. Pakar pemakanan berhujah bahawa saranan supaya menjauhi makanan segera bukanlah dimaksudkan secara muktamad, melainkan kekerapan pengambilan dijadualkan secara munasabah. Maksudnya, kunjungan ke restoran makanan segera hanya bersifat sekali sekala, walaupun promosi hidangan terkini di sana begitu menggugat jiwa dan raga.
keratan akhbar Kosmo 24/9/12: klik untuka paparan penuh

Berat badan ideal menurut indeks jisim tubuh (BMI) ialah antara 22 - 25. Ironinya, kehidupan moden yang banyak bergantung kepada teknologi ini, manusia semakin malas mengeluarkan peluh menerusi pergerakan jasmani, sebaliknya hanya mendekam di hadapan komputer, televisyen dan gajet komunikasi yang lain. Jika berjalan di dalam pasar raya pun, tiada panas matahari dan tidak perlu memanjat anak tangga yang curam.

Generasi dahulu kala bukan tidak pernah terkena wabak penyakit, tetapi nama penyakit pada ketika itu tidak dinamakan secara saintifik, melainkan angin pasang satu badan, sampuk atau lemah semangat. Malah, pantun gendang gendut tali kecapi, kenyang perut senang hati membuktikan bahawa isu berlebihan berat badan sudah biasa diberi perhatian. Pada zaman teknologi nano ini, antara negara yang dilanda krisis obesiti dalam kalangan rakyat ialah Amerika Syarikat, Arab Saudi dan Australia.

...

...

...

...

...

...

...

1 comment:

Anonymous said...

lebihkan isi & huraian . tq . btw keep it up . ^_^