SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, September 23, 2012

LAGU NASYID KIAN TERPINGGIR (SPIRITUAL MUSIC PERFORMANCE)

Suatu ketika dahulu, genre nasyid pernah mengungguli persada muzik tempatan. Album pertama kumpulan Raihan pernah mencecah jualan sebanyak 600,000 unit. Kumpulan nasyid lain seperti Hijjaz dan Rabbani yang pernah dikaitkan dengan Nada Murni (segmen muzik kumpulan al-Arqam yang kini diharamkan) juga berjaya menambat hati peminat hiburan di rantau Nusantara. Mereka berkongsi ciri yang sama, iaitu inovasi dalam susunan irama nasyid daripada semata-mata acapella kepada penggunaan alat muzik yang lebih moden dan bernafas popular.

Kini, irama nasyid seolah-olah sudah lenyap daripada arus perdana muzik tanah air dan hanya layak tersiar menerusi corong radio Ikim.fm, atau ketika menjelang waktu azan di saluran radio yang lain. Demikian juga dengan saluran televisyen seperti Astro Oasis dan al-Hijrah yang sudi melayan lagu nasyid sebagai menu muzik yang utama. Stesen televisyen milik Media Prima dan RTM bersikap sama dengan saluran radio arus perdana yang disebutkan tadi.

Mujur juga fenomena Insya-Allah oleh Maher Zain dan Sami Yusuf yang berpangkalan di England berjaya menyemarakkan kembali alunan irama nasyid kontemporari. Apabila mereka diundang menjayakan konsert berskala besar di Malaysia, baharulah kumpulan nasyid tempatan mendapat kesempatan untuk membuat kemunculan kembali. Kebanyakan kumpulan nasyid yang pernah popular terpaksa menceburi bidang perniagaan umrah atau minyak wangi kerana kekurangan undangan persembahan pentas.

Hakikatnya, hanya irama pop (popular) yang bernafas balada dan santai mampu bertahan lebih lama, serta mencapai tahap malar hijau. Irama muzik lain seperti jazz, rock, hip hop, rap, metal dan dangdut hanya gah sekali sekala, dan kemudian tenggelam semula. Maka, penggiat irama nasyid patut menggilap kreativiti supaya dapat memenuhi cita rasa khalayak penggemar hiburan tanpa menggadaikan sebarang prinsip yang menjadi teras identiti mereka.

Kini, satu lagi cabaran yang terpaksa dihadapi oleh aliran irama nasyid, iaitu lagu-lagu biasa yang diberi status kerohanian. Lagu cinta biasa, misalnya dendangan Anuar Zain, iaitu 'Ketulusan Hati' dijadikan lagu latar ibadah haji di Makkah (Astro Oasis, saluran 106). Malah, penulis lirik lagu rock juga mendakwa bahawa seni kata yang ditulis bertemakan kerohanian walaupun disampaikan oleh penyanyi lelaki bersubang telinga dan berantai leher.

Sebagai langkah menyelamatkan irama nasyid dalam arus perdana muzik, beberapa percubaan dilakukan bagi menggandingkan penyanyi nasyid dengan penyanyi pop terkenal. Satu contoh lagu yang berjaya ialah koloborasi kumpulan nasyid Mirwana yang pernah dianggotai oleh Faizal Tahir (penyanyi 'Gemuruh') bersama bekas vokalis Carefree, iaitu Jay Jay dengan judul 'Aku Tanpa Cintamu'. Namun, percubaan yang serupa oleh kumpulan nasyid yang lain tidak begitu berhasil menembusi arus perdana muzik semasa.

Nampak gayanya jalan untuk irama nasyid kembali memeriahkan arus perdana muzik semasa memerlukan keajaiban dan fenomena luar biasa. Cita rasa pasaran muzik semasa semakin sukar untuk ditebak. Tiada sesiapa pun jua yang menyangka Gangnam Style dendangan penyanyi rap gempal Korea Selatan berjaya menakluki persada muzik antarabangsa dengan jumlah tontonan melebihi 250 juta kali di laman perkongsian fail video You Tube.

Penggiat irama nasyid tidak lagi boleh bergerak secara sendirian berdasarkan genius individu. Mereka harus bergabung dalam satu payung organisasi besar yang memungkinkan aplikasi konsep perkongsian pintar. Penyelidikan oleh sarjana bidang muzik juga boleh membantu irama nasyid serasi dengan selera dan halwa telinga pelbagai generasi di negara kita.

Nasyid boleh diklasifikasikan sebagai medium (uslub) dakwah. Kendatipun sambutan pasaran arus perdana muzik semasa tidak memberangsangkan, irama nasyid tidak boleh berundur atau hilang arah. Sebaliknya, ikhtiar inovasi dan kreativiti mesti diteruskan.

Sesungguhnya lagu kerohanian menerusi irama nasyid tetap memiliki khalayak atau kelompok peminat yang tersendiri. Walaupun sering tenggelam oleh arus muzik popular, atau kecundang di gelanggang muzik komersial, mesej yang disampaikan oleh irama nasyid menyumbang terhadap pembinaan akhlak mulia. Kisah sejarah Wali Songo dengan irama gamelan di tanah Jawa patut dijadikan renungan...

No comments: