SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, September 30, 2012

MOTIVASI BELAJAR: SENTIASA INGAT TUJUAN ASAL (ALWAYS FOCUS AND CONTROL)

Assalamu alaikum dan salam sejahtera.

Pelajar yang dikasihi sekalian,

Saya pernah mendengar seorang pelajar mengatakan bahawa dia ke sekolah kerana terpaksa, iaitu sekadar untuk memenuhi 'perintah' ibu bapanya. Dia berasa rimas berada di dalam kelas kerana harus mengikuti aktiviti pembelajaran yang sungguh menyeksa. Detik yang dilalui di sekolah dirasakan begitu panjang.

Saya memang sangat bersimpati, malah empati kepada pelajar yang seorang itu. Dari satu segi, pelajar itu seperti terkongkong dan tidak memiliki kesempatan untuk menyuarakan kehendak diri sendiri. Ibarat puntung kayu yang hanyut dalam arus sungai yang deras, tiada tentu arah tujuan.

Dari sudut yang lain, pelajar itu seperti tidak pernah menghargai niat baik ibu bapa yang telah membesarkan dia daripada sebesar tapak jari sahaja. Tidak mungkin ada ibu bapa yang berniat buruk apabila menghantar anak mereka ke sekolah. Sebagai orang dewasa yang sudah masak dengan asam garam dan rempah ratus kehidupan, mereka arif bahawa hanya ilmu pengetahuan yang sah dapat membimbing sebuah kehidupan yang sejahtera, dan supaya seseorang itu tidah mudah dihina dan diinjak oleh orang lain.

Hukamak pernah mengungkapkan bahawa ilmu menjaga harta, tetapi harta tidak menjaga ilmu. Orang yang berilmu pengetahuan berupaya mengurus dan mengembangkan harta untuk kekal bermanfaat kepada diri dan orang lain. Sebaliknya, orang berharta yang jahil akan mudah ditipu dan dikuasai perasaan tamak dan boros sehingga harta berkenaan akhirnya jatuh ke tangan orang jahat.

Pelajar yang dimuliakan,

Niat yang baik dan tulus ialah asas sesuatu amalan yang berjaya. Sebuah hadith mutawattir mengungkapkan, Innama'l- a'malu bi'n-niah, ila akhir (au kama qala). Maksudnya, setiap amal itu bergantung kepada niat.

Pelajar wajib membetulkan niat terlebih dahulu sebelum melangkah kaki ke sekolah. Biarlah pelajar hadir ke sekolah dengan niat yang tulus ikhlas untuk belajar dan memperoleh ilmu pengetahuan yang sah. Keberkatan ilmu datang daripada niat yang tulus ikhlas dan suci hati.

Tetapkan matlamat pelajar untuk beroleh kecemerlangan ilmu dan memupuk sahsiah yang luhur. Pelajar harus mengingatkan diri tentang adab belajar dan menuntut ilmu. Guru hendaklah dihormati selayaknya.

Setiap kali ada bisikan di dalam diri supaya terpesong daripada niat asal ke sekolah, sentiasalah kembali mengawal diri sendiri. Ingatkan diri dan pujuk diri supaya berpegang kepada niat asal melangkah kaki ke sekolah. Jangan biarkan diri ditawan oleh hasutan negatif yang bersarang dalam diri sendiri.

Demikian juga apabila muncul ajakan dan provokasi kawan supaya berseronok sahaja dengan mengabaikan pembelajaran. Biar sahaja guru tertekan, asal diri sendiri dan kawan berasa gembira. Katakan tidak kepada godaan dahsyat serupa itu.

Ayuh, kini masanya untuk mengatakan ya terhadap jati diri. Walaupun persekitaran pembelajaran kita dikelilingi oleh rakan yang berjiwa kerdil, pelajar terus istighfar dan kembali kepada niat asal datang ke sekolah. Ingatlah bahawa kawan ketawa banyak sekali, tetapi kawan menangis hanya tinggal habuk!

Pelajar yang hebat,

Untuk mencapai kejayaan yang luar biasa mesti dengan usaha yang luar biasa juga. Tiada lampu ajaib Aladin untuk menunaikan khayalan dongeng seseorang. Yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang.

Pelajar hendaklah bergaul dengan rakan yang hebat, iaitu mereka yang sentiasa berpegang kepada kawalan diri dengan niat yang tulus ikhlas. Rakan jenis itu memang sudah untuk dicari dan didekati. Kalau rakan yang busuk hati dan suka menyeret pelajar sama sepertinya memang sentiasa menggamit tanpa henti.

Maka, pelajar mesti mengenal intan walaupun tertanam di dalam lumpur. Kejar kecemerlangan ilmu dan sahsiah sementara kesempatan masih ada. Kawal diri pelajar dengan niat yang tulus ikhlas.

Sekian. Wassalam...

No comments: